• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een korte formule voor een hele lange

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Beste Excel knutselaars,

Ik ben bezig met een excel bestand te maken waarin ik zakelijke en prive kilometers kan bijhouden.
Om de prive kilometers bij de houden wil ik dat excel de prive kilometers automatisch optelt wat ik handmatig invoer.

=SOM('1'!L4+'1'!L5+'1'!L6+'1'!L7+'1'!L11+'1'!L12+'1'!L13+'1'!L14+'1'!L18+'1'!L19+'1'!L20+'1'!L21+'1'!L25+'1'!L26+'1'!L27+'1'!L28+'1'!L32+'1'!L33+'1'!L34+'1'!L35)

Hierboven zien jullie een voorbeeld van de formule die gigantisch lang gaat worden als ik zo door. Dit is van tabblad 1 maar ik heb er 52. Wie weet een formule die naar alle cellen kijkt op alle 52 tabbladen. Alle cellen die excel moet optellen zijn dezelfde alleen andere tabbladen.

Ik heb een klein voorbeeld toegevoegd van 2 weken

alvast hartelijk dank

Bekijk bijlage voorbeeld kilometers 2018.xlsx

Rsk,

Ik ben bang dat dat zo niet gaat lukken, met al die samengevoegde cellen. Dat is vragen om problemen.

Kijk eens op blad1, of deze opzet je bevalt.

Kees

Bijlagen

In uw voorbeeld telt u waarden op uit een samengevoegde cel onder de kop "Toelichting". Bedoelt u daar geen andere kolom?
De samengevoegde kolommen geven een #WAARDE probleem. Beter enkelvoudige kolommen houden en breedte aanpassen.
Is het de bedoeling dat u enkel de privé kilometers registreert en die dan optelt? Anders zou u ook alle kilometers kunnen registreren en enkel de als privé aangemerkte kilometers.
Zie voorbeeld. Het weeknummer wordt nu via een formule uit het tabblad gehaald.
Met de INDIRECT formule kunt u een verwijzing maken naar alle tabbladen. Als u ieder tabblad noemt naar het weeknummer, kunt u heel eenvoudig met één en dezelfde formule uit alle tabbladen data halen. Zo heeft u een overzicht per week en hoeft u niet de ellenlange formules te maken.
Vervolgens weektotalen optellen = jaaroverzicht.
Hoop dat u er iets aan heeft.

Maar de opzet van Kees hierboven is beter en mooier.

Laatst bewerkt:
@keesbl
Dank je wel voor je antwoord maar ik vind jou manier niet overzichtelijk

@knolle
Dank je wel voor je antwoord. De kolom toelichting bedoel ik inderdaad, ik moest de naam nog veranderen in kilometers prive. Sorry van de verwarring !
Met mijn formule die gigantisch lang wordt krijg ik geen waarde probleem.

Het is de bedoeling dat ik de kilometers apart onder de toekomstige kilometers prive. Ik weet dat het b.v. van mijn werk naar mijn huis 30 km is en als ik eerst doorrij van mijn werk naar de supermarkt en het is dan 31 km weet ik dat ik 1 km prive heb gereden en dat wil ik dan bij de dag en achter de goede regel typen onder het kopje kilometers prive. De kilometers onder het kopje kilometers prive moet excel automatisch optellen. Ik wil en hoef niet met de z en p te werken want als ik kilometers onder het kopje kilometers prive typ is dat automatisch prive

Ik hoef niks meer te weten. Ik hoef niet te weten hoeveel zakelijke kilometers ik gereden heb want dat is totaal niet belangrijk voor mij en wel de 500 kilometers die jaarlijks prive mag rijden.

Zou je iets anders kunnen maken als voorbeeld ?

Beste mensen.

Ik heb zelf al een formule gevonden. De formule werkt perfect met samengevoegde cellen en met woorden in de rijen.

Namelijk:
=SOM('1:52'!L4:L35)

Ik laat de vraag nog even open staan ivm dat ik nog iets zelf wil proberen en als ik er niet uit kom het hier nog kan vragen

Laatst bewerkt:
Prima gedaan. Dat werkt.
Mocht u nog graag een overzicht per week willen hebben, dan kunt u deze formule gebruiken:
Code:
=SOM(INDIRECT("'"&A2&"'!l4:l35"))
Waarbij A2 = het weeknummer.
Zo kunt u per week het aantal privekilometers opvragen.
Succes.

@knolle
Het is mij niet gelukt met jou formule of ik snap het niet.

Het is mij gelukt om een formule te maken met wat ik wil.
Op tabblad 0 kunnen jullie zien wat ik bedoel. Dit ga ik in de definitieve excel bestand verwerken t/m week 52.
Ik wil namelijk als ik in een week prive kilometer(s) heb gereden dat ik zo kan zien in welke week/weken dat is geweest.

Iedereen bedankt voor alle hulp !!! Ik WAARDEER het ENORM dat jullie mij zo goed hebben geholpen !!!

Ik zet de vraag op opgelost.

Laatst bewerkt:
Kopieer deze formule naar cel B5:

Code:
=SOM(INDIRECT("'"&A5&"'!l4:l35"))

En cel B5 zal dan de privé kilometers weergeven van week/tabblad 1. Zolang de tabbladen corresponderen met de weeknummers, zoekt deze formule voor iedere week (lees: tabblad) de prive kilometers.

Deze formule kunt u dan eenvoudig naar beneden kopiëren voor ieder weeknummer.
U kunt ook gewoon op een willekeurige regel het weeknummer aanpassen, en de waarde verandert mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan