• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een lijst met waarde vergelijken met een andere lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steven89

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2020
Berichten
22
Gegroet,

In het voorbeeld heb ik 2 kolommen in kolom A heb ik een lijst met waardes, in kolom B heb ik een kolom vol met tekst. Nu wil ik in kolom C weergeven als 1 van de waardes van de lijst in kolom A voorkomt in de tekst in kolom B. Dus als ik een lijst heb in kolom A ( test, test waarde, Test-waarde, hallo, proberen, blijven-proberen) en in kolom B een hele hoop tekst wil ik kijken of er een waarde uit te lijst voorkomt in deze kolom en die dan weergeeft in kolom C.
zie het voorbeeld voor duidelijkere uitleg wat ik wil :D

Alvast bedankt !!

Groeten,
 

Bijlagen

  • Example_list.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 41
Zo krijg ik de gewenste uitkomsten:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A:$A;1/(1/MAX(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC($A$2:$A$7;$B2));RIJ($A$2:$A$7)))));"Not found")
Laatste overeenkomst in kolom A wordt getoond.
 
Laatst bewerkt:
Dank je AlexCEL,

Spijtig genoeg werkt de formule niet(al doe ik waarschijnlijk iets fout)

Alvast bedankt!
 
Het is een matrixfunctie, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter.

Had ik er even bij moeten zetten...

Ik werk met Excel365 en dan hoeft bovenstaande niet meer expliciet.
 
Dank je AlexCEL,

Ik krijg nog een error als ik de formule probeer: =IFERROR(INDEX($A:$A;1/(1/MAX(IF(ISNUMBER(SEARCH($A$2:$A$7;$B2));ROW($A$2:$A$7)))));"Not found")
 
Ingevuld in je voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Example_list (AC).xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 46
Dag AlexCEL,

Alvast heel hard bedankt !
Is er ook een mogelijkheid om de exacte waarde op te zoeken ?
Dus bv als er in kolom B "testing" staat geeft hij met dit resultaat "test" terug omdat "test" in "testing" voorkomt maar ik zou dan een Not found waarde willen hebben aangezien het niet de exacte waarde is gelijk aan "test"?

Alvast bedankt!
 
Hier nog wel een alternatief (zelfde output als die van Alex zonder matrix formule)
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(100;1/AANTAL.ALS(B3;"*"&$A$3:$A$8&"*");$A$3:$A$8);"Not Found")
 
Laatst bewerkt:
Zo pakt hij alleen de exacte matches

Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A:$A;1/(1/MAX(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(" "&$A$3:$A$8&" ";" "&$B3&" "));RIJ($A$3:$A$8)))));"Not found")
 
Alsook.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($A$3:$A$8;B3);$A$3:$A$8);"Not Found")
 
Voor de exacte match (Zo is Test geen match met Testing)

Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(" "&$A$3:$A$8&" ";" "&B4&" ");$A$3:$A$8);"Not Found")
 
Mooi kort he?
 
Zeker! En geen matrix
 
In het geval van Excel is korter (vrijwel) altijd beter. :p

Ik vergeet de functionaliteit van de ZOEKEN functie nog wel eens... *note to self*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan