• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een 'MAX' zoeken in kolom C op basis van waarden in A en B

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ginger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Helpers, Een oud-collega heeft m'n hulp ingeroepen, maar in m'n eentje kom ik er duidelijk niet uit! :(:( Daarom klop ik ook nog maar 's bij jullie aan...;)

Het probleem is het volgende: M'n oud-collega moet uit een tabel met 3 kolommen (A = Artikelnr; B = verkoopdatum ; C = verkooptijd) en vele duizenden regels de laatste verkooptijd van een opgegeven artikelnummer op een opgegeven datum zien te halen. Dit voor een analyse op beschikbaarheid van diverse artikelen in de verkoop (wanneer is een product uitverkocht).
Ik heb 'm al de funtie van Advanced Filter (uitgebreid filter) aangeboden, maar dat was niet z'n bedoeling (en had zelf ook al iets dergelijks gedaan).
Verder ben ik bezig geweest met VBA met de Find...Find Next functie, maar het probleem is dus dat ik moet zoeken op een 'samengestelde sleutel' uit kolom A en B om uberhaupt een waarde uit kolom C te kunnen vinden.
Waarschijnlijk kom ik er wel uit met VBA (na lang puzzelen) maar ik vroeg me af of er tussen de helpers dusdanige 'formule-kunstenaars' zijn (en die ZIJN er!:D) die iets kunnen verzinnen met de standaard functies van Excel, maar dan gegoten in één van hun tover-formules.

De opdracht (?) samengevat: Vind via de samengestelde waarde uit kolom A en B de laatste bijbehorende tijd uit kolom C....

Om het 'stoeien' wat makkelijker te maken, heb ik een voorbeeldbestand (met wat extra uitleg) toegevoegd.

Met alvast dank voor de moeite & Groet, Leo

Bijlagen

Is DBMAX misschien een optie als de criteria worden aangepast? Ik heb niet zo erg goed naar het bestand gekeken hoor:o

Zo dus.

In het geel de criteria, in het groen de DBMAX formule.

Toppertje!

Paul, Mijn 'kniebuiging' is onmetelijk diep! Perfect opgelost en ZO simpel (voor als je 't weet!:D)
Ik moet me geloof ik 'ns gaan verdiepen in de 'D' functies....

Nogmaals mijn dank!

Groet, Leo

Perfect opgelost en ZO simpel (voor als je 't weet!:D)

Groet, Leo
Ik was gelijk nieuwsgierig toen ik zag dat het een vraag van jou was. Je verwacht dan toch een uitdaging;) Maar het was zo simpel dat ik er bijna vanuit ging dat je dit niet bedoelde:D.
Af en toe betrap ik mezelf er ook wel eens op dat ik iets moeilijk probeer op te lossen, terwijl de oplossing dan erg simpel is.

GiMe zei:
GiMe, jij hebt de weg afgemaakt die ik was ingeslagen, maar dus niet tot een einde kon brengen! Ook van jouw oplossing leer ik weer een hoop bij! Mijn dank hiervoor.:thumb:
Wigi zei:
Op mijn site staat bij de Excel voorbeeldbestanden een bestandje + vele voorbeelden
Wim, ik ga zeker ff kijken om m'n kennis bij te spijkeren.
Bandito bob zei:
Ik was gelijk nieuwsgierig toen ik zag dat het een vraag van jou was. Je verwacht dan toch een uitdaging;)
Oeps :o volgende keer zal ik beter m'n best doen op moeilijke vragen, maar ik vat 'm op als een groot compliment.:D:D

Kijk, en daarom help ik hier nou zo graag! De helpers zijn niet te beroerd om andere helpers te helpen.:thumb: Allen dank voor de inzet en de oplossing(en).

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan