• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een naam aan een uitkomst hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LordMishka

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Beste allemaal,

Hopelijk vind ik hier mijn antwoord.

In excel 2003 (Nederlandse versie) zit ik met het volgende probleem.

Ik heb een excel bestand opgezet waar een item (naam) een aantal waardes vertegenwoordigt. Nu heb ik doormiddel van de MAX functie 1 waarde, de hoogste, maar nu wil ik bij die hoogste waarde de naam die hier bij hoort.
ongeveer zoals dit hier onder,

naam1 naam2 naam3
100-----2000-----50
(gebruik de streepjes om het duidelijk te tonen)

hoogste 2000 is naam2 <--- zo, alleen lukt mij dit niet om automatisch toe te voegen. Dus dat als waarde 2000 de hoogste is hij automatisch in de volgende cel de naam neer zet.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen

Alvast bedankt,
LM.

Zonder verder voorbeeld kom ik tot dit resultaat.

Bijlagen

kan ik in die formule ook een hoop gegevens selecteren zodat er maar 1 aller hoogste uitkomst uitkomt van alles

zeg 12 rijen en 15 kolomen? waarvan 1 van die 15 kolommen de hoogste uitkomst heeft

het gaat zich namelijk om een hoop waardes, vandaar ook dat ik de naam er bij wil zodat het makkelijker leest. en er is maar 1 uitkomst, de aller hoogste van alles zeg maar.

in de bijlagen een beter voorbeeld van wat ik bedoel

In iedere geval alvast bedankt voor de reactie !
LM

Bijlagen

Hoi Richard,

Dit komt inderdaad al meer in de richting zoals ik het zou willen ( en zoals het verwacht wordt ... )

maar kan je inplaats van de A B C niet de bovengenoemde namen invoeren ? en kan dit ook gebruikt worden zonder de namen in kolom E ?

Sorry voor mijn moeilijk doen, als het voor mij persoonlijk was dan was dit helemaal perfect geweest. Ik moet deze gegevens presenteren, vandaar ook de vraag of het zonder de hulp kolom kan (E in dit voorbeeld)

Mishka

Bijlagen

beste Danny,

Hartelijk dank, dit was inderdaad wat ik zocht!!!

Mijn dank is groot !!

Had dit zelf ook nooit kunnen uitzoeken

Super !!

Iedereen bedankt voor de hulp en het mee denken!!

met vriendelijke groet,
Mishka

Misschien kun je de vraag nog als opgelost zetten Mishka.
B.v.d.

Alhoewel het resultaat hetzelfde blijft, kan de formule van @Danny iets ingekort worden.
Vervang het laatste gedeelte ALS(ZOEKEN(B10;C2:C5)=B10;C1;""))) → door → C1))
En de formule ziet er zo uit:
Code:
=ALS(ZOEKEN(B10;A2:A5)=B10;A1;ALS(ZOEKEN(B10;B2:B5)=B10;B1;C1))

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden,

maar het wil nog niet werken, aangezien de berekening te lang wordt.

het gaat namelijk over de kolommen B t/m AN en rijen 41(waar de naam staat)tot 53 (dus 42 t/m 53 zijn waardes)
=ALS(ZOEKEN(A57;B42:B53)=A57;B41;ALS(ZOEKEN(A57;C42:C53)=A57;C41;ALS(ZOEKEN(A57;D42: D53)=A57;D41;ALS(ZOEKEN(A57;E42:E53)=A57;E41;ALS(ZOEKEN(A57;F42:F53)=A57;F41;ALS(ZOEKEN(A57;G42:G53)=A57;G41;ALS(ZOEKEN(A57;H42:H53)=A57;H41;ALS(ZOEKEN(A57;I42:I53)=A57;I41;ALS(ZOEKEN(A57;J42:J53)=A57;J41;ALS(ZOEKEN(A57;K42:K53)=A57;K41;ALS(ZOEKEN(A57;AM42:AM53)=A57;AM41;AN41))

(de spatie tussen de : D53 is zodat hier geen smilie komt te staan)

ik ben zover gekomen, maar dit wil hij dus niet slikken ( de laatste regel is zoals het voorbeeld van jullie )

in A57 staat de Max uitkomst van al deze gegevens en in C57 zou dan de naam moeten staan.

Hopelijk kunnen jullie mij nog een keer helpen.

Met vriendelijke groet,
Mishka

Wat vind je van deze oplossing?

Bijlagen

Super!! Het enigste probleem is dat ik nu #waarde als uitkomst krijg en geen naam, wat doe ik fout, heb hem gekopieerd en geplakt en de cel waar de hoogste waarde met de max functie aangepast.

Alvast hartstikke bedankt HSV!

popipipo ook heel erg bedankt, maar HSV snapt precies wat ik zoek.

Sorry voor mijn lastige wensen.

Met vriendelijke groet,
Mishka

Laatst bewerkt:
Beste LordMishka ;)

Heb je de formule afgesloten met SHIFT + CTRL + ENTER, anders lukt het niet.

Zorg ook dat de formule in dezelfde kolom staat dan in het voorbeeld dus kolom C.
En dat de tabel begint vanaf kolom B.

Groetjes Danny. :thumb:

Formule van hsv is matrix formule afsluiten met ctrl shift enter ipv enter.
Hier ook mij oplossing
Je kunt dus op meer manieren in Rome aankomen.

Danny was me voor, maar beter 2 keer een oplossing dan geen keer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super, hartstikke bedankt allemaal!!

Dit ga ik me zeker bewaren, aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk meer van dit soort sheets moet opzetten.

:thumb: Super werk mannen Mijn dank is groot!

Groetjes,
Mishka

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan