• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een niet terug te draaien 'paste', al het werk naar de ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Het is mij wel eens meer overkomen : een paste (ctrl-v) dat alles overschrijft en het is niet terug te draaien.
Tuurlijk, mijn fout, geen discussie.
Foute handeling, klaar.
Totale kolom wordt overschreven, bestand is nutteloos geworden.

Maar het kan zomaar dat je al een uur bezig ben met een bestand, tijdelijke hulpkolommen, samenvoegingen, weet ik veel.

Ctrl-z c.q. undo - jammer maar helaas, het werkt niet.

Weet iemand hiervoor een oplossing?

Ik zie wel iets met autosave maar dat is voor cloud opslag, ik sla de bestanden lokaal op.
Daarnaast is er niet iets als een 'versienummer' of date-time stamp, dus de verkeerde wordt bewaard, er is niet een mogelijkheid om te kiezen voor de versie die nog net goed was, net voor de foute handeling.

Maar misschien is het simpelweg zo dat je gewoon de ..eh .. pineut bent. Had je maar vaker moeten saven en beter moeten opletten, klaar.

Bijlagen

• SnagIt-24052022 141113.png
    SnagIt-24052022 141113.png
    30,4 KB · Weergaven: 36
Voor zeer werkelijk materiaal maak ik heel vaak handmatig een nieuw bestand met een hoger volgnummer.
Das bijna oneindig veel minder werk dan herstellen wat je kwijtgeraakt was.
Maak er een werkstijl van en je weet niet beter.
Er is ook versioning software om te backuppen maar de systemen die ik toen bekeek sloegen het in een eigen type bestand of in een zip bestand op, dat kan wel efficient zijn qua ruimte, maar verhindert een snelle directe toegang op momenten dat ik dat zou willen. Dus alleen maar een direct kopie met hoge nr opgeslagen.

Uiteraard volstaat om iedere paar minuten even op de save button te klikken. Maar ja, als je bezig bent vergeet je dat.
Ik 'paste' per ongeluk tekst in een hele kolom (kolom was geselecteerd).
Toen bleek dat de 'Undo' button niet werkte...
Waarom, weet ik ook niet.
Misschien... heel misschien had het te maken dat er een filter actief was op die kolom(?)

Bottom line: gewoon opnieuw beginnen.
Hád ik maar even op Save geklikt.

Enfin, ik hoop dat bijgaande instellingen problemen in de toekomst grotendeels zullen voorkomen.
Nog nooit gebruik gemaakt van de autorecover optie en dus vergeten dat het bestond...

Het was gewoon domme pech vrees ik.

Dank in ieder geval voor de response hier.

Bijlagen

• SnagIt-25052022 075622.png
    SnagIt-25052022 075622.png
    57 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Misschien iets off topic, maar ik gebruik een Synology Diskstation met de applicatie Synology Drive, hiermee heb je overal en op elk device toegang tot je bestanden (een eigen cloud), maar deze kan ook vorige versies terughalen. Net als met TimeMachine van de Mac (die, als je wil, ook backupt op de Synology). Echt heel handig!
Er zijn natuurlijk ook andere even goede merken (denk ik), maar ik heb enkel ervaring met Synology.

Succes,

Xharx

Alleen bevalt me dit totaal niet:
As soon as a workbook is closed, the backup copy is deleted from the backup directory.
want stel je sluit netjes af en je kom er daarna achter dat je toch data mist..... .dan zijn je versioning backups weg gedaan....:o

Synology Diskstation met de applicatie Synology Drive
Wat maakt dit systeem van de gebackupte bestanden ? Een zip een rar of . ??? of worden de bestanden met hun originele extensie opgeslagen?

Laatst bewerkt:
De backup gaat naar de prullenbak, als je die restored en excel dan start, dan heb je je vorige versie terug

Tnx voor de aanvulling. Tis wel omslachtig.. .want als je het vergeet en je leegt een keer de prullenbak... ik zou er graag een vinkje bij hebben die die prullenbak actie uitschakelt.... juist met versioning wil je op safe spelen en dit past er voor mij daar niet bij (als het niet uitschakelbaar is).

Dit is ook meer bedoeld als backup voor als het misgaat. Anders moet je in windows versie beheer inschakelen. Dat gaat geloof ik per schijf.

Alles lokaal met afdoende backups. Maar nu terug naar de vraag van de TS, waar hij ook nog schreef:
Hád ik maar even op Save geklikt.
Imho is dat mogelijk een optie maar wel een met risico's want als je denkt dat het bestand OK is maar er is een deel buiten je zicht mis gaat... dan save je toch een foutief bestand....
Ergo: Ik blijf bij het frequent opslaan van tussenversies. Voor mij is dat nog wel te behappen.
De kans dat de TS nu nog wat repareren kan lijkt me niet voor de hand liggend obv zijn verhaal.

Dank voor alle reacties tot zover.

@jkpieterse: misschien even kijken naar de .xla
Die geeft op Virustotal de nodige virusmeldingen. Misschien omdat het een plug in is?
Heb er geen verstand van, dat wil ik benadrukken.
Maar heb een paar andere .xla bestanden ook gecheckt en die gaven geen virusmeldingen.
Nogmaals, ik heb er geen verstand van.
Het is dus niet 'lelijk' bedoeld, begrijp me goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan