Een nieuw complete systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

trem89

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Hoi,

Ik wil zelf een systeem bouwen. Ik heb wat rond gezocht en gevonden, maar er waren zoveel reactie op review dat ik er niet meer uit kwam. Ik heb even een verheldering nodig.

Ik wil het systeem gebruiken om te gamen en zware programma's te draaien, dus het systeem zal meestal zware belast zijn.

Hardware:

Moederbord(Mob) een Gigabyte serie GA-EP45 of Gigabyte GA-X48 ,maar welke?
CPU Intel Wat is voor mij benodigheden het beste Core 2 Quad / Core 2
Duo ?
Hardeschijf Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB of
Dit in raid opstelling 2 X Samsung Spinpoint F1 RAID Class,7200
RPM, SATA II,
Koeling Totaal geen idee :o
Dvd het maakt niet uit. Het liefst een brander
Behuizing Verbaas me :D
Voeding Niet gekozen in verband met Videokaart.
Videokaart Ik weet het nog niet.

Het volgende nog. Als ik 3d programma's en games draait is het beter om een Sli of cross.. te hebben of een goede videokaart. Mijn budget is €1000 tot €1250
Ik ben bedankt jullie alvast.

Laatst bewerkt:
mja... hier kunnen we natuurlijk alle kanten mee op he....

Game-pc voor 1000 to 1200 euro met een X48 mobo. Dat zijn er 13 in een dozijn.... :rolleyes:
Kijk eens even op www.hardware.info onder pc-advies. Daar staan een aantal configuraties, die in een uitgebreide discussie worden besproken. Steek daar je licht eens op.

Wat verwacht je precies van die pc? Wat wil je er precies mee doen? Wat zijn die "zware programma's" waar je het over hebt?
Een game-pc is iets heel anders als bijvoorbeeld een CAD-GIS pc. Waar ligt de nadruk op?

Laatst bewerkt:
Idd als je meer een game pc wilt is een quad nog overbodig.
De huidige spellen maken hier nog geen gebruik van.

Cross of sli..
Eerlijk gezegt heb ik nog niet echte "adembenemende" benchmarks gezien ivm. een enkele kaart. Ik zou eerder voor een degelijk enkele gaan bv. een GTX260 of GTX280.
(of een ati, maar daar ben ik niet in thuis).

Dit geeft tevens ook minder warmte in de kast en trekt minder stroom.

Sorry voor late reactie, maar ik had nu pas de tijd.

Ik wil bijvoorbeeld dat deze pc minimaal een jaar de nieuw uitgekomen spellen met gemak kan spelen.

Ik wil graag Cinema4D en programma's om te kunnen programmeren in C#. Ik open meer dan een project dus dat kost veel geheugen, maar ook snelheid en multitasking.

Ik zou graag een zuining, maar snelle systeem willen. Ik heb voor moederbord gekijken, maar Ik kwam er niet uit welke het beste voor mij is, want ik heb reviews gelezen en daar zijn de uitslagen van benchmark zo dicht bij elkaar en dat maakt mij in de war.

Heeft iemand toevalig ervaring met raid opstelling, want ik zit te denken van 2 keer Samsung Spinpoint F1 RAID Class Of gewoon een hardeschijf ---- 7200Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB

Wat zou U aanraden? Kwa snelheid en hete
En bedankt voor de tips

Laatst bewerkt:
zoals ik lees wil je meerdere programmas tegelijk gaan draaien, dan is het toch handig om een quad core te nemen. Ook omdat je de spellen die over een jaar uitkomen nog wil spelen, zal je dan in games ook meer profijt voor een quad-core hebben.

greetz

Hoi,

Ik heb net deze config in elkaar gezet, supperrr tevreden van,

Intel Q9550
OCZ Vendetta CPU Cooler
OCZ 2x4Gb Titanium geheugen
Cooler Master Real Power 700W voeding (modulair)
Asus P5Q-E MoBo (12 USb, e-Sata, Firewire,CF, ... eenvoudig te OC'en) Express Gate is héél handig:thumb:
Sapphire HD4870 512 Mb DDR5 Graka
DVD brander van LG
HD WD Caviar Blue 640 Mb
In een Antec P182 (Had véél zin in een Cosmos S van Cooler Master :love:vond hem te groot)
Extra fan van Tacens voor air intake.
Hierop draai ik Vista 64, om je een idee te geven van de snelheid, Ik draai Crysis op 1280x1024 alles op ultra high en ik merk geen vertraging/hapering. Ik denk dat ik hiermee wel een tijdje verder kan, kostprijs incl Windoze 1173 Euro.
Vista 64 eet wel 1/3 van de resources op, ben nu Linux aan't opladen om de echte power van dit beestje te testen...:evil:

Hoi,

Ik heb net deze config in elkaar gezet, supperrr tevreden van,

Intel Q9550
OCZ Vendetta CPU Cooler
OCZ 2x4Gb Titanium geheugen
Cooler Master Real Power 700W voeding (modulair)
Asus P5Q-E MoBo (12 USb, e-Sata, Firewire,CF, ... eenvoudig te OC'en) Express Gate is héél handig:thumb:
Sapphire HD4870 512 Mb DDR5 Graka
DVD brander van LG
HD WD Caviar Blue 640 Mb
In een Antec P182 (Had véél zin in een Cosmos S van Cooler Master :love:vond hem te groot)
Extra fan van Tacens voor air intake.
Hierop draai ik Vista 64, om je een idee te geven van de snelheid, Ik draai Crysis op 1280x1024 alles op ultra high en ik merk geen vertraging/hapering. Ik denk dat ik hiermee wel een tijdje verder kan, kostprijs incl Windoze 1173 Euro.
Vista 64 eet wel 1/3 van de resources op, ben nu Linux aan't opladen om de echte power van dit beestje te testen...:evil:
Mooie pc en geschikt voor het doel van de TS.
Eventueel kan hij besparen op de kast. Dat merk je in het gebruik verder toch niet.
(je hebt in de prijs 50-80 euro ook best mooie en goede kasten). Geheugen: 2X4GB is voor de meeste mensen echt wel genoeg.
En op de voeding is ook te besparen.

Dit omdat TS 2 harde schijven erin wil zetten.

Een vraagje: heb jij al eens getest wat het effect is van de extra 4 GB in Vista?
Merk je het verschil echt?

Moederbord(Mob) een Gigabyte serie GA-EP45 of Gigabyte GA-X48 ,maar welke?
P45-moederborden zijn het meest geschikt voor mensen die niet direct met 2 videokaarten gaan werken. Daarbij heeft het alleen zin een moederbord met 2 PCIe X16 slots te kiezen als je een AMD-videokaart neemt. Voor nvidia-kaarten heb je een sLI-ready bord nodig.

X48-moederborden zijn eigenlijk nogal duur. X38 is vaak net zo goed, maar wel leuker geprijsd. Deze zijn vooral leuk voor mensen die gelijk met 2 AMD-videokaarten willen draaien.

Mooie pc en geschikt voor het doel van de TS.
Eventueel kan hij besparen op de kast. Dat merk je in het gebruik verder toch niet.
(je hebt in de prijs 50-80 euro ook best mooie en goede kasten). Geheugen: 2X4GB is voor de meeste mensen echt wel genoeg.
En op de voeding is ook te besparen.

Dit omdat TS 2 harde schijven erin wil zetten.

Een vraagje: heb jij al eens getest wat het effect is van de extra 4 GB in Vista?
Merk je het verschil echt?

De Antec p182 gaat het best met een modulaire voeding, het real power gamma van Cooler Master zijn de minst dure in het segement. een goeie PSU is toch wel nodig. Verder bevat deze PSU alle nodige kabeltjes zelfs 2 duo sets Pci-e eentje met 6 pins en eentje met 8 pins. In men ouwe PC zit eveneens een CM (4 jaar oud).

Mijn eisen voor een kast : zo stil mogelijk, goeie koeling, ruimte, stof filters, estetisch:cool:

En Vista, die eet 35% van de 4Gig zo op:shocked:screenshot zit erbij

Enne, na nog geen weekje Vista begrijp ik de klachten erover:(

Bijlagen

• Mem.jpg
    Mem.jpg
    36,1 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
De Antec p182 gaat het best met een modulaire voeding, het real power gamma van Cooler Master zijn de minst dure in het segement. een goeie PSU is toch wel nodig. Verder bevat deze PSU alle nodige kabeltjes zelfs 2 duo sets Pci-e eentje met 6 pins en eentje met 8 pins. In men ouwe PC zit eveneens een CM (4 jaar oud).

Mijn eisen voor een kast : zo stil mogelijk, goeie koeling, ruimte, stof filters, estetisch:cool:

Haha lol. (die laatste zin).
Ik kan er ook maar niet aan wennen. En dan heb ik nog een enigzins getweakte versie.
Ik weet nog goed toen ik XP ging gebruiken: Ik was gelijk heel enthousiast. Super mooi etc. Al had het de eerste jaren wel wat veiligheidsproblemen (nooit last van gehad: 1x maar dat was mn eigen domme fout)

Je hebt gelijk in de combi van een modulaire voeding en de P182. Ik heb de P180 (ongeveer dezelfde kast dus qua idee) en ik zit soms te #%^$# met mijn kabels. Ik zou nu ook een modulaire voeding in die kast willen. Maar ik vind het een beetje onzinnig om mijn voeding te vervangen terwijl hij nog goed is.

Over het geheugen heb je wel gelijk. Maar met 2,5 gig heb je meer dan genoeg om alles goed te draaien.
In XP gebruikte ik ook maar 2 gig om alles te doen, incl besturingssysteem. En zo snel gaat de ontwikkeling ook weer niet. Maar ik snap best dat 8 gig niet volledig overbodig is.

Asus P5E € 136,22 € 136,22
Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU € 397,- € 397,-
Cooler Master CM 690 Zwart € 60,88 € 60,88
Intel Core 2 Quad Q9550 € 266,30 € 266,30
OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI-EU, 700W € 90,- € 90,-
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB € 72,14 € 144,28

dat is bij tweakers al 1094 euro.
En dan moet je nog geheugen, dvdbrander en eventueel software. (=200 euro)
Dus ik denk dat de videokaart een beetje te hoog gegrepen is.

Ik zou dus maar kiezen voor een HD4870 gewoon. Dat scheelt bijna 200 euro. Dan heb je nog max 100 euro om te verspijkeren.
Al heb je misschien ook wat nodig, als je alles bij 1 zaak gaat kopen. Dat is ook duurder.

Als je maar 1 HD4870 neemt, dan kan je ook een Gigabyte P45-moederbord nemen. Voldoet dan ook. Dan houd je de mogelijkheid open nog een 2e videokaart erin te zetten, maar bespaar je toch een paar euro (+dat het moederbord verder wat uitgebreider is, als ik het goed heb, dan de P5E)

Dat heet superfetch en dat is een zeer handige feature. Vista heeft namelijk de programma's die jij vaak draait alvast in het geheugen geladen, zodat die extra snel starten als jij dat wil. Die 4 GB zit erin, waarom er dan geen gebruik van maken? Mocht je een programma starten dat veel geheugen nodig heeft, geeft Vista dit automatisch weer vrij.

Dus je denkt een beetje kort door de bocht...

Superfetch uitzetten.
Maakt heel je systeem zo traag als dikke poep door een dun trechtertje

In systeem zoeken op services, dan ff scrollen naar superfetch deze stoppen en uitschakelen.

Asus P5E € 136,22 € 136,22
Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU € 397,- € 397,-
Cooler Master CM 690 Zwart € 60,88 € 60,88
Intel Core 2 Quad Q9550 € 266,30 € 266,30
OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI-EU, 700W € 90,- € 90,-
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB € 72,14 € 144,28

dat is bij tweakers al 1094 euro.
En dan moet je nog geheugen, dvdbrander en eventueel software. (=200 euro)
Dus ik denk dat de videokaart een beetje te hoog gegrepen is.

Ik zou dus maar kiezen voor een HD4870 gewoon. Dat scheelt bijna 200 euro. Dan heb je nog max 100 euro om te verspijkeren.
Al heb je misschien ook wat nodig, als je alles bij 1 zaak gaat kopen. Dat is ook duurder.

Als je maar 1 HD4870 neemt, dan kan je ook een Gigabyte P45-moederbord nemen. Voldoet dan ook. Dan houd je de mogelijkheid open nog een 2e videokaart erin te zetten, maar bespaar je toch een paar euro (+dat het moederbord verder wat uitgebreider is, als ik het goed heb, dan de P5E)

Ik wil toch graag een Gigabyte mob omdat die over the algemeen nogmaals over the algemeen beter presenteren dat ASUS. Weet toevalig iemand of het nu verstandig is om een mob te kopen die DDR2 en DDR3 ondersteunen te kopen of zou ik daar mee nog even wachten. Wat is jullie tip voor het raid opstel? en graag ontopic blijven:p

Ik ben na lang aarzelen toch bij ddr2 gebleven, een ddr2-800 voldoet al ruim aan de eisen van de Q9550 zonder al te veel te OC'en. Kosten/baten niet goed.
De OCZ voeding krijgt eveneens goede reviews, stond ook op mijn lijstje. De CoolerMaster was bij bestelling de minst dure.
Als je op budget wilt blijven zou ik bij de HD4870 blijven deze is vandaag snel genoeg en eventueel later vervangen door een HD4870x2 of beter (dan kost die waarschijnlijk al een stuk minder). Past de HD 4870x2 in je budget, dan zou ik niet twijfelen.
Raid, Snelheid raid 0, veiligheid raid 1, kost natuurlijk een hardeschijf extra...

Superfetch uitzetten.
Maakt heel je systeem zo traag als dikke poep door een dun trechtertje

In systeem zoeken op services, dan ff scrollen naar superfetch deze stoppen en uitschakelen.

Aha het is dus superfetch dat de aandelen van de geheugenbakkers fors heeft laten stijgen:D. Waar blijven ze het halen :rolleyes: prefetchen is enkel intressant wanneer je inderdaad veel dezelfde applicaties draait, op een home/game PC waar je dan, weer dit en dan weer dat doet is dit mijns inziens volkomen waardeloos. tnx mukkel voor de tip:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik wil toch graag een Gigabyte mob omdat die over the algemeen nogmaals over the algemeen beter presenteren dat ASUS. Weet toevalig iemand of het nu verstandig is om een mob te kopen die DDR2 en DDR3 ondersteunen te kopen of zou ik daar mee nog even wachten. Wat is jullie tip voor het raid opstel? en graag ontopic blijven:p
Asus is net zo goed. Ik had dat asus-bord genomen, omdat het een van de goedkoopste X38-moederborden is. En X38 is wel een pre voor CF-systemen.
Gigabyte is dus duurder.

Ik zou gezien je budget kiezen voor 1 videokaart en dan een P45-moederbord van gigabyte. Dan zit je op rond de 100-110 euro voor het moederbord en dan heb je ook de mogelijkheid een 2e videokaart te plaatsen. Het prestatieverschil met een X38-moederbord is maar een paar procent, op het moment dat je een 2e videokaart plaatst. Met maar 1 kaart presteert een P45-moederbord net zo goed.

DDR2 vs DDR3. Een moederbord dat allebei ondersteunt vind ik vrij zinloos. Ik kan me niet voorstellen dat je op een gegeven moment je DDR2-geheugen gaat verkopen en DDR3-geheugen gaat kopen.
DDR3-geheugen gelijk nemen heeft alleen zin als je een fanatiek overclocker bent. En dan dus niet een klein beetje omhoog, maar echt veel omhoog. Dan heeft DDR3 nut.
Volgend jaar wordt DDR3 een beetje mainstream op het moment dat Intel met zijn nieuwe processorlijn komt. Maar voor die processor heb je weer een nieuw moederbord nodig.

Ik ben na lang aarzelen toch bij ddr2 gebleven, een ddr2-800 voldoet al ruim aan de eisen van de Q9550 zonder al te veel te OC'en. Kosten/baten niet goed.
De OCZ voeding krijgt eveneens goede reviews, stond ook op mijn lijstje. De CoolerMaster was bij bestelling de minst dure.
Als je op budget wilt blijven zou ik bij de HD4870 blijven deze is vandaag snel genoeg en eventueel later vervangen door een HD4870x2 of beter (dan kost die waarschijnlijk al een stuk minder). Past de HD 4870x2 in je budget, dan zou ik niet twijfelen.
Raid, Snelheid raid 0, veiligheid raid 1, kost natuurlijk een hardeschijf extra...
/QUOTE]

Je zegt dus dat ik voor raid 1 drie hardeschijven nodig hebt.:shocked:
Ik wil overlocken en daarom wilde ik gigabyte kopen omdat die zich heeft bewezen tegenover Asus die het echter niet waar kon maken. Ik wilde Gigabyte GA-X48-DQ6 of is dat nu overkill (ik vind het nu te duur, maar als ik nu veel uit geeft gaat het misschien langer mee) ofhttp://www.azerty.nl/producten/vergelijk/?GROEP_ID=89&OVERZICHT_LINK=p_tab%3D8%26amp%3BGROEP_ID%3D89%26amp%3BMERK_ID%3D366%26amp%3BPAGINA%3D1%26amp%3BSORTERING%3Dmerk_asc&MARKEER_VERSCHIL=1

Laatst bewerkt:
/QUOTE]

Je zegt dus dat ik voor raid 1 drie hardeschijven nodig hebt.:shocked:
nee. Je hebt voor raid 2 schijven nodig bedoelt hij te zeggen. En dan kan je kiezen voor snelheid of veiligheid. (0 of 1)

nee. Je hebt voor raid 2 schijven nodig bedoelt hij te zeggen. En dan kan je kiezen voor snelheid of veiligheid. (0 of 1)

Ik ben iets aan het afhaken. Ik las het reivew op hardware.info. Ik las dat Asus even goed is als Gigabyte en goedkoper is. En nu ben ik de klus kwijt. Wat ik wel eens vaker lees is dat Asus geen goede kwaliteit heeft. Wat zeggen de Asus gebruikers hiervan?

En bedank voor verheldering marsmannetje.

Ik ben iets aan het afhaken. Ik las het reivew op hardware.info. Ik las dat Asus even goed is als Gigabyte en goedkoper is. En nu ben ik de klus kwijt. Wat ik wel eens vaker lees is dat Asus geen goede kwaliteit heeft. Wat zeggen de Asus gebruikers hiervan?

En bedank voor verheldering marsmannetje.
Het is niet altijd goedkoper. Het ligt er net aan wat je zoekt.
Ik vind persoonlijk Gigabyte net wat prettiger. Maar dat is 100% meer mening dan puur feiten.

Asus-videokaarten hoef ik eerlijk gezegd niet meer. Een paar keer gehad dat die kaarten net anders zijn en doen dan van andere merken. OF dat nog zo is weet ik niet. Maar ik neem tegenwoordig andere merken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan