Een nieuw moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Killinspree

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2008
Beste allemaal,

Zucht... na de zoektocht naar wat er nou mis was aan mijn pc, ben ik erachter gekomen dat mijn ATX aansluiting kapot was op mijn moederbord.
Ik was oh zo blij dat ik wist wat het was dus hup nieuw moederbordje besteld (ASrock Phenom II AM 2+/3 k10n78d)

Bij ontvangst het moederbord te hebben uitgepakt, merkte we al snel dat het te groot was voor mijn kast.
Dus in ieder geval alles even getest of alles in het moederbord paste en of alles het doet:

CPU: AMD PHENOM X4 9150e
Ram : 4GB DDR2
Vidkaart ATI Radeon HD4350

En gelukkig mijn computer startte weer zoals gewoonlijk op :d

Alleen werden we geconfronteerd met het eerste probleem:
De CPU Fan; die draait 4500/4600 RPM en maakt een ontzettend lawaai;
Speedfan geinstalleerd, maar daar kwamen we niet uit :shocked: we snapte het niet of het werkte niet.
Voor de rest nog even in BIOS gekeken bij HWmonitor,
daar heb ik een optie om mijn fan te vertragen maar die optie is alleen beschikbaar met een 4 pin cpu fan (ik heb een 3 pin fan, die ik heel leuk op de 4 pins CPU_FAN1 aansluiting gaan zetten,
maar dat maakt ook geen verschil. kan ik de optie sowieso wel veranderen, maar er gebeurt helemaal niks.
Nog even verder op internet gespeurd en iemand zij dat je Windows mogenlijk moest herinstalleren,
Wij dus samen alles back-uppen en alles op mijn externe harde schijf zetten....

Helaas, mijn nieuwe moederbord herkent de Externe HDD niet. (HP sd320a)
Ook niet in disk managment, ik heb even gekeken op de site van HP of ze toevallig een driver hadden, maar alleen een gebruikershandleiding (in ieder geval wat ik kan vinden)

Na de SD-card reader uit de oude behuizing te hebben gehaald en op het nieuwe moederbord aangesloten, daar maar alles op geback-upt.

Recovery CD van járen terug er maar ingegooit (Windows Vista Home Premium 64 bits Service Pack 1)

Na Vista te hebben geinstalleerd, mijn D:/ geformatteerd.

Helaas,
Fan draait nogsteeds 4500 RPM
Extern. HDD word nogsteeds niet gevonden

En wat nog wel het vervelendst is, is dat mijn internet erg traag is, maar ook dat het regelmatig uitvalt (alleen lokaal) en soms het hele netwerk niet is verbonden. Ik heb zelf bij eigenschappen gezien dat IPv6 op beperkt staat. Moet ik hier iets mee?

En dan herinner ik me nog iets, Ik zag nadat ik het nieuwe moederbord had aangesloten, dat mijn lampjes op mijn kast (Acer Aspire m5201) een stuk minder fel zijn met dat nieuwe moederbord, of ik word nu langzaam gek?

Ik hoop dat een van jullie (of jullie allemaal :d) mij kunnen helpen met een beetje magie o.i.d.
De voornamelijkste problemen waarbij ik dus hulp nodig heb zijn:

CPU Fan draait 4500 RPM (CPU word niet warmer dan 25/30 C (graden)
Extern. HDD word niet gezien door moederbord (wel op een oude laptop)
Internet is zeer traag en valt soms uit (IPv6 Beperkte verbindinsmogelijkheden)

Alvast heeeeeel erg bedankt!

Tja, een CPU koeler met een ventilator en een 3 polige aansluiting kun je niet regelen, de aansluiting daarvoor ontbreekt.

En had je wel alle drivers voor dat moederbord geïnstalleerd?
Indien aan een USB 3 poort, zeker die?
Worden andere USB apparaten dan wel gezien?

Bedankt voor je reactie

Is er een andere oplossing of programma wat er misschien is op mijn cpu fan langzamer laat draaien.
of is een nieuwe fan kopen dan de enige oplossing, zojah, waar moet ik dan op letten.

Wat ik ook graag wil weten of het schadelijk is voor mijn fan om zo hard te draaien?
Of is dat geen probleem zolang mijn cpu maar lekker koel blijft

Waar kan ik zien wat voor USB ik heb? Bij apparaatbeheer kan ik het nergens zien.
Via dxdiag word ik ook niet echt wijzer, op mijn moederbord zelf staat alleen usb_7 usb_9 etc.
Ik stop mijn USB apparaten rechtsteeks in het moederbord.

Heb je toevallig enige idee waar ik die driver's kan vinden? dit is namelijk de eerste
keer dat ik een moederbord koop zelf :)

Stop de driver cd in de drive, kun je alles installeren vanuit de gui als je de setup ervan start.

Zou een andere CPU koeler aanschaffen met een 4p aansluiting dan heb je een PWM signaal.

Dat toerental kan geen kwaad, wel vreemd dat het een 3 polige aansluiting is, maar dat gaat irriteren zo'n hoog toerental.

die molex adapter zal ook die fan op volle toeren laten draaien
je zult of de 4 pins controller op het moederbord moeten gebruiken of een fan controller moeten aanschaffen als je de fans op lagere toeren wilt laten draaien

Driver CD zit altijd in de verpakking bij een moederbord en idd eerst de chipsetdriver en na een reboot de rest.
En over welke soort ideeën heb je het, er zijn maar 2 opties voor die fan en waar ben je niets mee opgeschoten?
Als ik het allemaal zo lees ligt het naar mijn inziens niet aan de school.:)

Yoo, bedankt voor alle reacties.
Helaas kan ik nog niet echt zeggen dat het is opgelost.

Ik heb alle Drivers geinstalleerd die SlimDrivers heeft gevonden,
Ook een USB update, helaas kan ik nog steeds mijn externe HDD nog steeds niet aansluiten,
Fan draait altijd nog 5000 RPM maar dat is te overzien.

Voor de rest doen al mijn USB ports het prima (Toetsenbord, muis, MP3 speler, internet adapter (sticky))

Ik heb een kaal moederbord besteld, heb verkoper nog gemaild of ik nu iets kan doen, maar hun zeggen ook dat ik de drivers moet downloaden van hun site.
Sowieso gedaan, bios geüpdatet naar 1.80...

Iemand nog een leuk idee ?

"Als ik het allemaal zo lees ligt het naar mijn inziens niet aan de school."

Hahahahaha xD dat is sowieso een onderschrift van jaaaren terug xD

EDIT: mijn moederbord heeft 3 én 4 pin aansluiting

Die molex connector heeft 2 * 5Voltaansluitingen waardoor de fans wel degelijk langzamer gaan draaien als je die op de 5V aansluiting aansluit. Zeer goedkope makkelijke oplossing. (Met het risico dat door het lage voltage de fans helemaal niet meer draaien.)

Heb je ondertussen ook al eens geprobeerd de harde schijf aan te sluiten op een andere computer, om te zien of die het daar wel doet? Anders kun je nog proberen de computer een keer opnieuw op te starten met de schijf er al aan. Ook kun je (oa) de plug&play instellingen in het BIOS proberen te veranderen.

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties,
Dan toch maar een nieuwe CPU_fan halen.
HDD word gelezen als ik een hubje met stroomvoorziening aansluit.

Dus hier mag een slotje op :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan