Een nieuw systeem!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sooshi

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2010
Het is voor mij eindelijk zover, om een nieuw pc aan te schaffen.
Ik ben gister dus een tijdje bezig geweest met het zoeken van hardware onderdelen,
om een allround (games, films, en werk) pc te kunnen bouwen.
Voor een hoog redelijk prijs heb ik dus een mooi pc kunnen bouwen... dat dacht ik dus.
In ieder geval heb ik mijn twijfels, en hoop ik hiermee op dit forum mijn antwoord te kunnen vinden :)

HXLT09 // Processor koeler // Thermaltake Blue Orb II
JCXNVD // Grafische kaart (PCIe) // MSI R5770 Hawk
YQBMMG // Besturingssysteem // Microsoft Windows 7 Ultimate 64-Bit
HPHI55 // Processor // Intel® Core™ 2 Quad Q9550
V5LU58 // TFT-Monitor // Samsung SyncMaster XL2370 LED
TN5M40 // Voeding // Cooler Master Real Power M520
TQXM26 // Behuizing // Cooler Master CM 690
VZLZ03 // Garantie // ALTERNATE 1 jaar pixelgarantie
MR#V20 // Cardreader // Card Reader 54 in 1
CEBX20 // DVD-Brander // Plextor PX-880SA
NTZL60 // Toetsenbord // Logitech Illuminated Keyboard
GPEAD9 // Moederbord // Asus Maximus II Formula
AEBU06 // Harddisks // (SATA) Samsung HD103UJ
ICIE8M // Geheugen // GeiL 4 GB DDR2-800 Kit

voor de complete configuratie en informatie op de volgende link:
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-872824038

Ik wou graag jullie mening hierbij willen horen, en of wat betreft de pc correct is samengesteld.
Alvast bedankt! - Sooshi

Waarom een verouderd Socket 775 systeem????

Voor dat geld kies je natuurlijk een Core i5 of Core 17, beter, sneller, zuiniger, meer toekomst-gericht!

tijdens het zoeken van een moederbord waren ze allemaal 775 :(

de bordje die ik tevens ook vond heeft ook een aantal goeie reactie/beoordeling,
dus vandaar dat ik daarvoor koos.. wat zal de verschil dan zijn tussen de bord die ik had uitgekozen
en de bedoelde core versies?

Laatst bewerkt:
@ Mukkel

De rest laat ik aan jou over, ben je veel beter in dan ik:thumb:

Maar weet wel dat Socket 775 uit de tijd is:p

hij komt nog goedkoper uit met dat nieuw spul :)

Volgens alternate in z'n eigen config
Q9550 250,-
mobo 170 ,-
geheugen 100,-
totaal 520,-

de i7 config is 484,-
de i5 config is 412,-

:)

Dan zou je ook nog de i5 config kunnen pakken en de 110,- die je bespaart in je videokaart steken. Dan kun je de 5770 laten vervallen en voor een 5850 gaan :)

Opzich niet nodig voor een alround systeem, maar het is wel een optie

En wel even de processor koeler aanpassen ook, die Blue Orb wordt hem niet dan.

En een led-koeler sowieso beetje onlogisch in een case zonder window

Laatst bewerkt:
Inderdaad koelertje past niet op socket 1156. Had daar eigenlijk niet op gelet :)
Even een andere zoeken voor dat geld. bv de Mugen
http://www.alternate.nl/html/produc...-1082834/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor

De TS kan kijken wat hij doet.
Persoonlijk zou ik gewoon voor de i5 750 gaan icm de 5770 en de 100,- die hij bespaart lekker in z'n zak steken.

Voor een alround werk / surf / game PC voldoet de 5770.
Voor een PC die alleen gebruikt wordt voor gaming => 5850/5870

Conclusie :
Van je huidige configuratie verwijder je de CPU, moederbord, geheugen en cpu koeler.

Vervang dit voor een socket 1156 moederbord icm de i5 of i7 cpu. (bv m'n voorbeelden)
Pak DDR 3 1333Mhz geheugen en een andere cpu koeler

Laatst bewerkt:
De DVD drive kan ook 20 euro goedkoper met de Optiarc 7240S. Kwam het beste uit de test bij Hardware.info.

Hartelijk bedankt voor de adviezen, en uitleg jongens :)
Na aantal aanpassingen heb ik een betere pc kunnen samenstellen
voor dezelfde prijs. Alleen ben ik nog even nieuwsgierig of het misschien
nog beter kan? Haha, voor dit prijs wil ik natuurlijk geen risico lopen.

JCXSTX // Grafische kaart (PCIe) // Sapphire HD5850 Vapor-X
YQBMMG // Besturingssysteem // Microsoft Windows 7 Ultimate 64-Bit
V5LU58 // TFT-Monitor // Samsung SyncMaster XL2370 LED
TN5M40 // Voeding // Cooler Master Real Power M520
TQXM26 // Behuizing // Cooler Master CM 690
VZLZ03 // Garantie // ALTERNATE 1 jaar pixelgarantie
MR#V20 // Cardreader // Card Reader 54 in 1
CEBX20 // DVD-Brander // Plextor PX-880SA
NTZL60 // Toetsenbord // Logitech Illuminated Keyboard
SU1U02 // Moederbord // ALTERNATE MSI Bundel P55-GD65 + i7 860
AFBW06 // Harddisks // (SATA) Western Digital WD15EARS
ICIF85 // Geheugen // GeiL 4 GB DDR3-1333 Kit
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-1769846494

@paranoid: ik kan inderdaad een paar tientjes behouden, en voor de sony optiarc gaan inplaats van de plextor. maar na het vergelijken van reviews, komt het erop neer dat plextor meer gewild wordt voor de stille werking ervan. Maar misschien dat iemand mij hierover wijs kan maken?

@mukkel: bedankt voor het melden over die i5+i7 bundel! het eerste waar ik namelijk aan begon is de quad core processor. het gerucht dat het van prijs is verlaagd naar 250~ heeft het mijn aandacht getrokken. nadat ik daarvoor had gekozen, kon ik alleen maar 750 mobos vinden :( dus vandaar dat ik verward raakte toen je 1150 zei :D

met dit bundel heb ik natuurlijk een paar aanpassingen kunnen maken met het gegeven informatie van jullie, onder ander het soort geheugen, en het meer gewilde harddisk van western digital. bedankt voor de tip over die blueorb-led koeler. dat was inderdaad stom van me als ik voor standaard kast ging :P maar goed.
het blijk dus zo te zijn dat ik bij de bundel al een paar dingen bij krijg, onder ander de processor koeler. moet ik het daarbij houden? of zal het verstandiger zijn als ik een betere opzoekt? of mijn processor met die huidige koeler de hitte aan kan is voor mij dus de vraag. alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Kijk dat is een top systeempje ! :thumb:

De standaard koler is goed genoeg hoor, maar wil je straks bv overklokken dan kun je beter een andere plaatsen.
Ben je dit echter niet van plan, dan kun je gewoon de standaard koeler monteren, das geen enkel probleem.

En een andere koeler kun je altijd nog plaatsen .

nogmaals bedankt voor de tips en adviezen mukkel ;)
ik heb besloten om de geheugen niet te overclocken.

het voordeel is dat jouw computer veel sneller gaat presteren doordat
je de snelheid grens ervan weghaalt, maar het nadeel ervan is dat het
garantie zal vervallen na overclocken, en een risico aan vast zit tijdens
overclocken. maar er zal toch nog een nadeel aan verbonden zijn?
b.v dat de prestatie later slechter is tegenover een non-overclocked geheugen?

ik hoop dat ik hiermee, met dit systeem lang mee om te kunnen gaan,
dus stel dat het eerder stuk gaat wegens het feit dat het overclocked is,
dan denk ik niet dat ik dus de stap neem om het te gaan doen.

overigens heb ik de besturingssysteem maar verwijderd uit mijn lijstje,
en vervolgens te gaan overstappen van 5850 naar 5870.
http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_ATI_Radeon_HD5000/Sapphire/HD5870_Vapor-X/-1084250/?

ik zie dat de nieuwe gtx400 series zijn uitgekomen van nvidia. als ik de
470 neemt, kom ik zelfs goedkoper te staan dan de de 5870! maar
is mijn grote vraag, of dat wel slim is... want als ik de verschillen met elkaar vergelijk
zie ik dat de 5870 er beter voorstaat dan de 470, behalve de geheugen+geheugen bus.
ik neem aan dat de 470 dus grafisch mooier zal presteren, maar minder snel en
soepel zal tonen dan de 5870?

sorry in geval ik ongelijk heb. maar kan iemand aanwijzen welk van de twee beter
zal zijn voor mijn set-up?

ik ben bijna klaar met mijn besluit om het te gaan halen :)

Ik zou het bij de ati 5870 houden.
Niet omdat ik zelf altijde de voorkeur geef aan ati, maar omdat de GTX400 serie nog in z'n kinderschoenen staat.

Nvidia heeft erg veel problemen (gehad?) bij de productie van de kaarten.
Waardoor het proces nog continue verandert en bijgeschroeft wordt.
Nvidia zelf geeft maar 1 jaar garantie op de chip en dat is niet veel goedzeggends.
Als je echt nvidia wilt, zou ik wachtend op de vernieuwde 400 serie.

Ook is het verbruik, geluid en warmte een groot nadeel van de nvidia kaarten. t.o.v. de
5000 serie.

Je hebt ook goedkopere versies van de 5870
http://www.alternate.nl/html/produc...+kaarten&l2=PCIe+kaarten+ATI&l3=Radeon+HD5000
Snelheids verschl is nihil

Dat bij overklokken je garantie vervalt vindt ik altijd erg overdreven.
Je kan namelijk niet zien aan je CPU / MOBO of je pc daadwerkelijk overgeclocked is.
Als je weet wat je doet, zal een overklok geen enkel invloed hebben op de levensduur.
Als je cpu valt niets te zien en je bios kun je resetten alvorens terug te gaan voor garantie mocht iets kappot gaan ;)

Maar als je niet gaat overklokken heb je nog steeds een bloedsnel systeempje!
OC is ook niet nodig, dat is meer een "hobby" van me :P

Laatst bewerkt:
het enige grote voordeel waarvoor ik een gtx400 zou willen gaan halen zal wel de 3d display mogelijkheid zijn die alleen ondersteund kan worden door een speciaal scherm. op dit moment heb ik ook niet veel geduld om voor 1 grafisch kaart te gaan wachten, en voor een ander scherm te gaan. ik hou het wel bij de 5870...

volgens mij zag ik laatst ook... 2x5870? ik ging ervan uit dat het de mogelijkheid bied om (later) een tweede grafische kaart te installeren op je mobo?

die kaart is trouwens best wel mooi mukkel, alleen... die viper-x, heeft een speciaal koeling tegenover de 5870 van asus. vandaar dat ik voor de viper-x ga =) tenzij de koeling niets voorsteld... :confused:

ik probeer er wel verder in te duiken wat betreft overklokken... ik hoor dat er nadelen aan vast zit, maar ook veel voordelen over de mogelijkheden ervan, b.v de snelheid boost en de stillere werking als resultaat..

maar goed, het eerste wat ik nu ga doen is de huidige kast vervangen met iets beters.. na een tijdje doorzoeken zag ik een hele mooie big tower behuizing van antec! het ziet er stukke beter uit dan de gekoze coolermaster m620 van mij. en door de grootte en beschikbare fans zal het beter zijn werk doen qua koeling neem ik aan.
http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_Big_Tower/Antec/Twelve_Hundred/-1075490/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Big+Tower
als een bigtower tegenover een midi tower geen verschil zal maken naast de grootte daarvan, dan neem ik wel gerust de bigtower die tevens er mooier uitziet! alhoewel ik een paar aanpassingen aan mijn bureau moet brengen voor de hoogte van de bigtower :(

dan is mijn volgende vraag... ik zie dat de merk van mijn voeding (coolermaster) en de behuizing hetzelfde zijn. betekent dat ik dan een antec voeding moet gaan nemen als ik een antec behuizing gaat halen?

tot nu toe was het ook mijn hobby geweest hoe ik met software omging :thumb:
alleen met OS updaten ging het dan altijd mis snap je? ik geloofde dat ik er meer aan heb als ik een exemplaar van Alternate bij schaft.. maar met iedereen die jouw dan adviseert dat niet te gaan doen en het geld te besparen, ben ik dat ook gaan doen.. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
dan is mijn volgende vraag... ik zie dat de merk van mijn voeding (coolermaster) en de behuizing hetzelfde zijn. betekent dat ik dan een antec voeding moet gaan nemen als ik een antec behuizing gaat halen?

Dat is nergens voor nodig....

In dit geval is niet MERK belangrijk, maar TYPE.

In een ATX computerkast (=type) passen alle ATX voedingen

Hoi,

Wat is nou eigenlijk je budget?

En neem een CM 690 II Advanced ipv de oude CM 690 of 1200.
Ook een wat zwaardere voeding is zeker niet overbodig.

@mrmusic: ahh.. bedankt voor de aanduiding :thumb: ik vroeg me al af hoe ik de meting ervan kon achterhalen :D
@Raoul90: het liefst onder de 2000,- maar het klinkt misschien ook te overdreven voor een alround pctje, als ik nog hoger ga dan wat ik nu heb neem ik aan? :$ overigens heb ik mijn CM690 omgewisseld met een antec twelve hundred.. qua looks ziet het er strakker uit, groter en handiger met hoeveelheid fans. maar dat is mijn mening a.t.m

Laatst bewerkt:
@mrmusic: ahh.. bedankt voor de aanduiding :thumb: ik vroeg me al af hoe ik de meting ervan kon achterhalen :D
@Raoul90: het liefst onder de 2000,- maar het klinkt misschien ook te overdreven voor een alround pctje, als ik nog hoger ga dan wat ik nu heb neem ik aan? :$ overigens heb ik mijn CM690 omgewisseld met een antec twelve hundred.. qua looks ziet het er strakker uit, groter en handiger met hoeveelheid fans. maar dat is mijn mening a.t.m

Ik heb even het 1500 systeem een beetje aangepast, en kom dan op dit uit:

http://www.salland.eu/fastbasket?pi...317810,283879,259172,75922,65801,280518,10483

Zou het verder gewoon bij Win7 Professional houden, de extra's die Ultimate bied t.o.v. worden bij mijn weten door heel weinig particulieren gebruikt, maar je moet maar kijken. 120vs180euro.

Sooshi;3367037 a zei:
het liefst onder de 2000,-

mmmz 2000,- voor een alround systeempje, dat is aardig wat geld.
Daarmee kun je gelijk een compleet systeem aamschaffen zonder moeite:

bv ier al van azerty i7 920 "high end" => 1790,-
http://www.azerty.nl/1-1905-274474/tweakers-high-end-gamesysteem.html

Een AMD versie phenom 2 x4 955 => 1294,-
http://www.azerty.nl/1-1905-270814/tweakers-game-systeem-maart.html

Scherm toetsenbord, muis, speakers, headset ect.
Gelijk compleet. (alleen nog geen OS volgens mij)

Maar dit zijn allen game pc's, ook die van raoul.
Een allround systeem is meer een betere keuken huis en tuin pc.
Bv als je niet veel gamed, is het totaal nutteloos om er bv een ATI 5850 / 5870 in te gooien. Dat is gewoon zonde van het geld.
Dan voldoet een 5770 ook perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan