Een nieuwe SSD gekocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Hallo Allemaal

Ik heb een nieuwe SSD harddisk gekocht van Kingston: 120Gb groot
Nu moet daar natuurlijk mijn operating Systeem op komen (Win7 Ultimate)
Maar ik wil niet dat er allerlei "Andere troep" ook op die schijf wordt geinstalleerd, al of niet per ongeluk.

Hoe kan ik dat voorkomen, dat er dan automatisich op de D: schijf wordt geinstalleerd (liefst zonder tussen komst van mijzelf)

MVG
Jan Filoarski

Maar ik wil niet dat er allerlei "Andere troep" ook op die schijf wordt geïnstalleerd, al of niet per ongeluk.
Je bedoelt al je documenten, afbeeldingen en andere zaken?

Je kan een externe HD erbij nemen, zodat je al je belangrijke zaken daarop zet.

Eigenlijk wil je hetzelfde als wat ik al doe maar dan in Linux. Al mijn mappen (afbeeldingen, documenten, downloads etc) staan op een NAS, en dus zet ik daar alles automatisch op.
Nu weet ik dat je in Windows dat gedeelte op een andere partitie kan zetten, maar ik zou dat niet op je SSD laten doen. Te weinig ruimte.
Dus daarom de tip: leer jezelf aan dat je alles op een externe HD of NAS gaat zetten.

En..... dan niet vergeten een backup te maken... op een compleet andere harde schijf... ;)

Je zou naast je SSD nog een HD in je pc kunnen zetten en die gebruiken als opslag data. Je oudere HD bijv. kan je daar voor gebruiken.
Dan kan je onderstaande uitvoeren.

Persoonlijke mappen en bestanden verplaatsen (Windows 10/8/7/Vista)
De officiële verplaatsingsmethode

Om duidelijk te maken hoe de officiële verplaatsingsmethode in zijn werk gaat, wordt als voorbeeld de map Documenten besproken (het verplaatsen van de eerdergenoemde submappen in de map C:\Gebruikers\inlognaam verloopt op vergelijkbare wijze). Voordat de bestanden in de map Documenten overgezet kunnen worden, moet eerst vanuit de Windows Verkenner een submap worden aangemaakt in de gebruikersmap op de datapartitie (bijvoorbeeld D:\Menno\Documenten). Klik vervolgens met de rechter muisknop op de originele map (C:\Gebruikers\inlognaam\Documenten), kies Eigenschappen, tabblad Locatie, knop Verplaatsen, navigeer naar de zojuist aangemaakte map D:\inlognaam\Documenten en klik op de knop Map selecteren. Klik tot slot op de knop Toepassen gevolgd door de knop Ja om de complete map Documenten (inclusief bestanden) automatisch naar de nieuwe locatie te verplaatsen.

verplaatsen_map_met_tabblad_locatie.png

LET OP: Selecteer bij deze methode nooit een partitie! Is per ongeluk toch een partitie geselecteerd (in plaats van een map) dan is dat (in Windows 10) met enig gedoe te herstellen via een rechter muisklik op de betreffende partitie, optie Eigenschappen, tabblad Locatie.

het hele artikel: https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Laatst bewerkt:
Aanvulling:
lees dit ook eens, dit is hoe je een SSD kan instellen voor langere levensduur

https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

En deze hoe je een kloon maak van je Windows systeem naar je SSD
http://computertotaal.nl/pc/oversta...e-windows-installatie-en-bouw-je-ssd-in-63744

Wel eerst een backup maken van al je belangrijke zaken!! Anders ben je die kwijt als het niet goed gaat.

Zelf denk ik dat je het beste gewoon een verse installatie kan doen en geen kloon, maar ja........dat mag je zelf bepalen. Lees wel dat eerste artikel over de SSD goed door.

Laatst bewerkt:
Hallo Femke98

Handige tips, dank je wel.

Nog wat heel anders:
Ik heb een poging gedaan me meer te bekwamen in Lunix (Ubuntu)
Het Linux systeem heb ik na deze vakantie gewist, omdat ik de schijf nodig had.

Maar ik krijg wel steeds noodkreten van (beginnende) Linux gebruikers in de trent van "Hoe moet dit en hoe moet dat
Ik kan je geen voorbeelden aandragen, omdat mij is aangeraden deze rechtstreekse vragen direct af te voeren.
Kunt U aan deze zinloze emails wat doen, dat ik daarvan verschoont blijf?

MVG
Jan Filarski

Iemand in het register laten pielen terwijl het ook op de manier kan zoals beschreven, lijkt in mijn optiek niet zo'n beste tip.
Als je niet bekend bent met het register dan kan het fout gaan.

Daarom is de De officiële verplaatsingsmethode nog altijd (in mijn optiek) de handigste en makkelijkste en overzichtelijkste.

Maar goed, er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

Maar ik krijg wel steeds noodkreten van (beginnende) Linux gebruikers in de trent van "Hoe moet dit en hoe moet dat
Ik kan je geen voorbeelden aandragen, omdat mij is aangeraden deze rechtstreekse vragen direct af te voeren.
Kunt U aan deze zinloze emails wat doen, dat ik daarvan verschoont blijf?

Hoe zou ik dat moeten doen beste Jan?
Als je lid bent geworden van ons Ubuntu forum en daar aangevinkt hebt in je profiel dat je mails wilt ontvangen (als dat het is, want eigenlijk weet ik niet wat je precies bedoeld) dan moet je dat zelf uitzetten.

Nog even de vraag, door wie is dat aangeraden om deze direct af te voeren? (bedoel je daarmee in je mailbox dat je die laat verwijderen?)
Graag hoor ik dat nog.

Laatst bewerkt:
Hallo Femke98

Zo ver ik weet ben ik geen lid geworden van het Ubuntu Forum (niet niet de zin dat aan mij vragen gesteld kunnen worden)
Ik ben wel lid geworden, om uit de vragen van anderen het één en ander op te steken.
De Ubuntu installatie is inmiddels van mijn computer af, dus ik kan me niet meer uitschrijven Dus wat nu?

Wie het me precies aanraadde de vragen niet eens in te zien, maar meteen weg te gooien, is niet meer te achterhalen.
Maar ik heb begrepen, dat het als goede raad bedoeld was. Omdat rechtstreeks benaderen van Forumleden
niet correct zou zijn, en daarom misschien wel een wolf in schaapskleren zou kunnen zijn en ze misschien wel virus gevoelige
software zouden kunnen versturen.

MVG
Jan Filarski

Iemand in het register laten pielen terwijl het ook op de manier kan zoals beschreven, lijkt in mijn optiek niet zo'n beste tip.
Als je niet bekend bent met het register dan kan het fout gaan.

De TS vraagt naar waar de programma's ergens anders automatisch geïnstalleerd kunnen worden, dan vind ik het uitleggen waar bestanden ergens anders geplaatst kunnen worden niet veel met die vraag te maken hebben en als je goed leest wordt het register gewoon in een herstel punt opgeslagen en kunnen de veranderingen weer ongedaan worden gemaakt.

Begrijp wel dat voor een gemiddelde linux gebruiker het windows register boven de pet gaat maar het is alleen maar een data-base.

Ook je programma's kan je op een andere partitie zetten, zo deed ik het al jaren terug al toen in nog met Windows werkte. En dat deed ik niet via het register ook al kon ik daar mijn weg wel in vinden. Maar zoals gezegd, er zijn meer wegen naar Rome. ;)

Ik lees van de TS het volgende:
Maar ik wil niet dat er allerlei "Andere troep" ook op die schijf wordt geïnstalleerd, al of niet per ongeluk.
ik lees daar dus niets in over programma's maar over andere troep en dat kan van alles zijn, dus ook bestanden.

De Ubuntu installatie is inmiddels van mijn computer af, dus ik kan me niet meer uitschrijven Dus wat nu?
Natuurlijk, je kan toch inloggen via je Windows bij het Ubuntu forum?
Kijk daar even of je je e-mailadres zo hebt gezet dat iedereen het kan zien, als je mails krijgt. Kijk daarvoor in de instellingen: dat doe je bij Profiel en dan accountinstellingen.
Bij profiel wijzigen en dan Notificaties kan je ook even kijken en zet daar de bovenste optie uit:
Nieuwsbrieven, aankondigingen en belangrijke notificaties van het forum per e-mail versturen.

En anders, zoek even op het Ubuntu forum naar het emailadres van het forum, en vraag of ze je uit schrijven. Je kan namelijk niet zelf je account verwijderen.

Laatst bewerkt:
Hallo Femke98

Omdat ik Ubuntu van m'n computer heb verwijderd, kan ik ook niet achter het adres van het Ubuntu Forum komen.

Kunt U dat adres me misschien aanleveren?

MVG
Jan Filarski

Je kan toch gewoon met je browser van Windows naar de pagina toe? Daar hoef je toch geen Ubuntu voor je hebben op je pc?
Net zoals je naar deze pagina kunt, kan je ook naar het Ubuntu forum gaan.

Maar vooruit, omdat ik niet de beroerdste ben: http://www.ubuntu-nl.org/contact
Jij moet het forumteam hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan