Een of ander ding is afgebroken of doorgebrand of iets dergelijks

Status
Niet open voor verdere reacties.

Referer

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2005
Het probleem begon toen mijn moeder 's morgens aan de computer ging en na 10 minuten schakelde hij zich uit met een 'klik' volgens mijn moeder. Als je nu de aan knop indrukt gaat hij na een halve seconde weer uit. Aangezien de CPU heel erg heet was na het "incident" zal de koeler wel niet goed hebben gewerkt, die koeler maakte al een week een raar geluid dus misschien heeft hij niet niet snel genoeg kunnen draaien om de temperatuur dusdanig laag te krijgen om te koelen. Bij alles openschroeven in de kast om te kijken als er iets beschadigd was door verhitting kwam ik dit tegen wat los zat:
http://img334.imageshack.us/img334/5131/ding36td.jpg
Wat is dat :confused: Het lijkt op een elektromagneet of iets dergelijks. Het zat in een kasje waar de cpu koeler en andere delen in zaten. Dat "ding" zat ergens op een beige kaart wat ik niet weet wat dat is (ik dacht een processor maar op internet is dit maar een heel klein ding. Ik heb van dat gedeelte niet zo erg veel verstand. Mijn vraag: wat is dit en omdat het afgebroken/doorgebrandt is wat moet ik ermee? Kan het nog vast gesoldeert worden of moet ik iets nieuws kopen? Ik hoop dat dit niet wazig is want ik ben maar 15 en ik heb dat gedeelte nog nooit gezien :D

Als jullie me kunnen helpen: BEDANKT!!:)

Edit: Ik heb even gekeken : het gedeelte wat ik bedoel is waar de stroom doorloopt van de stekker wat je achter in de kast steekt van de pc zelf. Is dat de processor?

Laatst bewerkt:
het gedeelte wat ik bedoel is waar de stroom doorloopt van de stekker wat je achter in de kast steekt van de pc zelf. Is dat de processor?
Nee.
De stekker loopt rechtstreeks naar de voeding, als je dit gedeelte bedoelt, dan is zo goed als zeker alleen de voeding stuk.
De foto die je plaatste is een spoel , deze is te vinden in de voeding.
De kosten van een nieuwe voeding zijn niet hoog.

plaats evt nog een foto, van het geheel wat je bedoelt.
voor alle zekerheid.

groetjes speedtouch

Bedankt, nu weet ik waar ik mee te maken heb!:D Ik heb geen digitale camera of iets dergelijks om die foto te maken :o . Ik dacht dat voeding van die kabeltjes aan elkaar waren, maarja ik heb der niet zo heel veel verstand van ;) Maar kan ik dat nog laten solderen? Wat is de oorzaak? Want als ik die niet aanpak brandt mijn eventuele voeding zeer zeker weer door :P Ik zal op internet voor degelijke plaatjes kijken ;)

ALvast Bedankt!:thumb:

Bedankt ;) Maar ik zal voor de zekerheid door een bekende van ons die heel veel van pc's weet, vragen als hijndat wil doen. Dadelijk doe ik iets fout en dan is ie weer kapot :P Maar weet je wel de oorzaak van het probleem?

Thermaltake, is een heel goed merk.
Ik zou persoonlijk een wat goedkopere voeding kiezen.
Voorwaarde van een goede voeding, hij moet stabiel blijven en liefst zo stil mogenlijk.
Rond de 60 euro kan je al een hele goede voeding hebben.

Kijk ook eens Hier

groetjes speedtouch

Waarschijnlijk is de ventilator stuk geweest, als ik je eerste bericht lees, hierdoor kan de voeding extreem warm worden.

Tip: Reinig regelmatig ( minstens een keer per jaar ) de pc, (binnen in de pc).

De ventilatoren van de CPU en Grafische kaart moet je goed schoon houden.
Een stofzuiger met een zachte borstel doet wonderen,
tussen de koelribben kan je met een penseel het stof verwijderen.

Dit alles doe je als de pc uit staat en de stekker uit het stopcontact.

groetjes speedtouch

Okeej dan :thumb:
Van dat schrapend geluid van de koeler, ik heb ergens gelezen dat je het stickertje van de koeler moet afhalen en een heel klein druppeltje typ-machine olie op de plek achter het stickertje moet plaatsen. Die koeler moet je even handmatig draaien om zo de olie een beetje uit te smeren zodat als je de koeler aanzet het niet allemaal rondspuit. Zoiets was het toch he? Ik heb even gekeken achter het stikkertje, hier zit echter een bolletje waar de olie nooit langs of doorheen kan lopen of iets dergelijks... Moet dat zo?

Verder heel erg bedankt ;)

Gebruik geen olie !!

Bij een schrapend geluid, kan je het best gebruik maken van WD-40.
Deze heeft een hele goede smeer-werking en is niet geleidend.

regelmatig reinigen zoals ik eerder heb vermeld, is het beste. :)

groet speedtouch

Ok sorry dat ik zo lastig ben

Dat is niet lastig, dit is een forum om juist vragen te stellen. :) anders kom je niet op een forum.

Dat is een goede voeding, hoe groter de ventilator des te stiller is deze. ;)

WD-40 word veel gebruikt in de auto brance, vaak kan je daar terecht, ook in meeste electronica winkels verkrijgbaar.

Probeer met het buisje ( deze zit op de bus bijgeleverd )
op de as te spuiten, als je er naast spuit geeft dat geen probleem omdat de vloeistof een isolerende werking heeft.

groet speedtouch

Bedankt voor de informatie ;)

Als de pc weer top werkt zal ik het wel laten weten als dat kan ;)

Groetjes en heel veel dank,

Referer ;)

:thumb:

Succes ik hoor graag de afloop.

groetjes speedtouch

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan