Een oudere TV in gebruik nemen, op een plaats waar geen aansluiting zit.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo allemaal
Ik wil graag op mijn "Hobbykamer" een oudere Sony TV aansluiten, alleen er zit geen TV aansluiting in de buurt, wel Ethertnet.
Op de TV zitten wel meerdere HDMI aansluitingen. (3 stuks voor HDMI invoer, geen Ethernet aansluiting)
Kun je dáár wat mee?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Laatst bewerkt:
Een Google Chromecast met Google TV is een optie.
Of de nieuwe Google TV Streamer:

Laatst bewerkt:
Hallo, Kijk eens of Digitenne wat voor u is. Gratis vijf zenders. Het biedt ook digitale radio en teletext. de kastjes zijn nu klein en hier heb ik storingvrij beeld met een kleine antenne voor het raam. De zendermast staat aan de andere kant van de stad. Digitenne 1 is niet meer te gebruiken of het moet voor radio zijn.
Toevallig heb ik hier een Amino Aria mediaspeler, het kan contact leggen met streaming diensten zoals YouTube, Spotify, Netflix en dergelijke over Internet. Of over USB jou eigen media afspelen.

Helemaal eens met @edmoor .Chromecast aansluiten en streamen vanaf telefoon of tablet. Netflix e.d. zitten in de chromecast zelf en heb je helemaal niks voor nodig.

Ik heb dat idee van die oudere TV overboord gezet.
En een MediaBox Next Mini bij Ziggo, bedoeld voor de TV op de Slaapkamer, erbij gehuurd à € 4,00 p/mnd.
En dat boxje doet bijna alles wat ik graag wilde, alleen ondanks dat kan de TV samen met de MediaBox Next Mini box (nog) niet op mijn netwerk komen.
De bedoeling was dat in op deze TV (in de slaapkamer dus) op m'n netwerkje kon komen, om te controleren of de Films die ik op de NAS heb staan en de SSD of HDD die ik aan de TV inplug (USB3) dan ook werkelijk te zien zijn.
(Alhoewel sinds ik mijn SSD of HDD formatteer met exFAT eigenlijk geen last meer heb, dat ze door de software op de TV geweigerd worden (zie ook andere twiet van mij hierover))

Volgens mij gaat dat helemaal niet met het tv-scherm wat je hebt zonder nog wat aan te schaffen, er zit immers geen Ethernet aansluiting op.
Daarnaast geef je geen specifiek modelnummer van je scherm op, en kunnen wij niet meekijken in de (online) gebruiksaanwijzing op jou goed op weg te helpen.

Volgens mij gaat dat helemaal niet met het tv-scherm wat je hebt zonder nog wat aan te schaffen, er zit immers geen Ethernet aansluiting op.
Daarnaast geef je geen specifiek modelnummer van je scherm op, en kunnen wij niet meekijken in de (online) gebruiksaanwijzing op jou goed op weg te helpen.
Je bericht is achterhaald.
Maar mijn dank voor de interesse

Bij ziggo een next mini bestellen en dan via internet kijken.

Aha, bedankt puppie.
Ik heb nu inmiddels een Mediabox Next Mini in huis en geinstalleerd, en het werkt perfect, wat betreft alle programma's en opgenomen programma's van Ziggo enz.
Ook in mijn modem zie ik die Mediabox Next Mini dan ook zitten, en deze wordt herkend als Mediabox2.
Naast de m'n Mediabox XL die wordt herkend als Mediabox1
Vraag:
Op de Mediabox XL kan ik (als ik op verbindingen druk, knop RechtsOnder op de Afstandsbediening) m'n Netwerk zien en ook benaderen, net zo als dat wanneer ik een USB in de TV steek.
Maar met die Mediabox Next Mini lukt dat me (nog) niet, kan het beslist niet of doe ik nog wat verkeerd of zie ik over het hoofd.

Geen probleem met de Chromecast die ik al noemde.
Start de DLNA server op je Windows 10 of 11 en installeer de Kodi app op de Chromecast, die kan je dan als DLNA client gebruiken.

DLNA Server instellen:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Kodi voor Chromecast met Google TV:

Zelf heb ik hier Ziggo maar gebruik hun hardware niet. Daarvoor heb ik diverse Vu+ STB's staan met DVB-S2 FBC tuners plus DVB-C FBC tuners erin. Voor satelliet plus kabel dus. Ik kan met elke PC elke STB benaderen en dus ook overal in huis TV kijken, ook wanneer er uitsluitend 220V en netwerk ligt. Dat laatste is eigenlijk ook niet echt nodig omdat u op de STB in de hobbykamer ook met een wifiadapter kan werken. Met elke STB video's afspelen van een NAS of interne HDD van om-het-even welke STB gaat perfect. In uw geval twee oude Xtrend 7000 of zoiets kopen en u bent klaar. Een van beide hoeft zelfs geen werkende tuner te hebben. De Xtrend met werkende tuner zet u ergens in een kast waar wel een TV aansluiting plus internet zit, de andere in de hobbykamer. Middels de Fallback optie kunt u dan in de hobbykamer de tuner van de STB welke in de kast staat gebruiken mits deze twee in hetzelfde netwerk zitten. U kunt nog verder gaan waardoor u van op afstand, dus wanneer u bij bv familie bent, op uw GSM TV of filmpjes vanuit thuis kunt kijken.

Hallo Bram65
Ik vind het een interessant bericht van U, maar diverse door U gebruikte afkortingen ken ik niet.
Zoals Vu, STB, DVB-S2 FBC, DVB-C tuner, en wat is precies een Xtrend 7000?
Ik denk dat het aan de leeftijd ligt, ik ben er een beetje uitgegroeid. (Ben 82 jaar)

Start de DLNA server op je Windows 10 of 11 en installeer de Kodi app op de Chromecast, die kan je dan als DLNA client gebruiken.

DLNA Server instellen:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.

Hallo @edmoor,
Al met al wordt het nogal wat. Nu krijg ik eerst van de Ziggo een Glasvezel Modem en een Mediabox Next Mini kastje, waardoor ik waarschijnlijk niet meer met m'n daaraan verbonden TV op mijn Netwerk kan komen.
Maar één voor één dan breekt het lijntje niet, allereerst zal ik die nieuwe spullen van Ziggo installeren (komen pas de 30ste April binnen) en daarna, gaan we precies bepalen wat er dan nog meer nodig is.
(1 Chromecast Google TV HD, heb ik al in huis, over gebleven van een vorige installatie.)
Na overleg met jou, betreffende de dán in gebruik zijnde installatie
Desnoods koop ik daarna, mocht het nodig blijken nog zo'n Chromecast Google TV HD erbij.

Laatst bewerkt:
Wordt wel erg kostbaar op die manier. Zoals ik eerder aangaf:
Koop twee (gebruikte) satelliet ontvangers (STB's) van bv het merk Vu+ of Xtrend.
Een daarvan met minimaal 1 kabeltuner erin (DVB-C). Dit schrijf ik omdat je ook uitvoeringen heb met Satellietuners (DVB-S2) erin en die laatste moet jij dus niet hebben. Ikzelf heb beide omdat ik satelliet heb plus Ziggo. Best is wanneer het een FBC kabeltuner zou zijn, in princiepe heb je dan 8 tuners ter beschikking. Ook een interne harde schijf zou mooi zijn, je kunt dan TV uitzendingen opnemen en weer afspelen. Dus 8 tuners. Je kunt dan bv vanaf jouw hobbykamer TV kijken en tegelijk beneden 7 TV uitzendingen opnemen. Die kun je dan later in de huiskamer afspelen maar ook op jouw hobbykamer via netwerk. Mocht je echt interesse hebben wil ik wel een stap-voor-stap uitleg maken en jouw die toesturen. Volendam is te ver weg anders had ik het ter plaatse voor je in orde gemaakt, enne.......ook ik ben gepensioneerd.

Erg attent van je, maar mijn Ziggo pakket GlasvezelModem + Mediabox Next Mini zijn onderweg naar me toe.
Ik wil toch straks eerst dit pakket installeren en uitproberen, alvorens ik me andere dingen op me nek haal.
Een ander (@edmoor) rade mij ChromeCast Google TV aan, daar kom je ook een eind mee weg (en die heb ik op de plank liggen)

DLNA Server instellen:

Ik kom hier graag op terug als het blijkt dat ik het nodig heb.
Mijn Samsung TV (beneden) is een Smart TV, en daarbij verwacht ik eigenlijk deze aanpassing niet nodig te hebben. De TV (op de slaapkamer) is een Sony Bravia?
Mogelijk heb ik dáárbij wel degelijk die ChromeCast Google TV nodig.
Maar het is nog ff wachten, eind van deze maand zou het Glasvezel modem met toebehoren geleverd worden. Na installatie weet ik meer.

DLNA Server instellen:

Hallo @edmoor,
Ik heb nog wel niet het zgn. Glasvezel-pakket in huis, en ook nog niet Kodi geinstalleerd, maar mijn Sony Bravio TV (op de slaapkamer) heeft al een MediaBox Next Mini er aan hangen en ik heb zojuist ook de ChromeCast Google TV in de HDMI ingang gestoken.
M.a.w. Op die TV-set zou ik alvast graag met dat Kodi waar jij mee kwam aandragen, willen installeren.
Maar nergens lees ik dat die TV uitgerust met ChromeCast Google TV daarna op m'n netwerk kan komen.
Wel zie ik dat je op o.a. TV en Radio kunt komen, maar hoe kom ik dan op m'n NETWERK ?

Bijlagen

• Kodi7 2025-04-24 143018.png
    Kodi7 2025-04-24 143018.png
    327,4 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan