Een paar (hopelijk simpele) diverse vragen over Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Dag iedereen, zoals de titel al doet vermoeden heb ik aan paar vraagjes over Access :D Ik ben er vroeger wel mee bezig geweest, maar nooit op een gevorderd niveau, bovendien is dat ook al een paar versies geleden.

Hoe doe ik het volgende:

* Een datumveld maken dat onveranderlijk de datum laat zien waarop het record is aangemaakt (kan dus nooit gewijzigd worden)
* Een datumveld maken dat 5 maanden bijteld bij het datumveld hierboven. Moet dit in de tabelweergave of in de formulierweergave? In Excel is zoiets direct gepiept, maar ik kan het in Access niet vinden.
* Een rapport afdrukken dat op één of meerdere pagina's (als het niet op 1 pagina past) alle gegevens per record laat zien. Dus ik zou een printknop willen maken die dan een rapport afdrukt dat alleen de gegeven voor bv. record 1 laat zien. Is zoiets mogelijk? Je zou denken, lijkt simpel, maar ik kan het niet vinden. Om op het voorgaande voorbeeld verder te gaan; ik zou dan een pagina uit de printer willen zien rollen met alleen maar het recordnummer en de twee data op, en niet meer.
* Is het mogelijk om een rapport of eventueel formulier (kan ook afgedrukt worden) te maken dat bepaalde tekst alleen maar laat zien als bepaalde vinkjes aangevinkt zijn? Dat bv. een bepaald tekstvak pas laat zien als op hetzelfde formulier bv. vinkje A en B aangevinkt zijn...

Ik zal wellicht nog vele vragen hebben, maar hierboven is het toch al een mooi begin ;)

Vraag 1: Kan niet. Elk veld in een tabel kan worden gewijzigd, dus ook een datumveld. Wel kun je op een formulier voorkomen dat bepaalde gegevens daarop kunnen worden gewijzigd. Maar dan moet je dus voorkomen dat een gebruiker de tabel in kan.
Vraag 2: Zie vraag1. Met als eigenlijke antwoord: dat regel je in een query, of op een formulier. Weliswaar heb je in Access 2010 de optie <Berekend veld>, maar begin daar niet aan, want dat heeft helemaal niks met databases te maken. Ik vermoed dat iemand een weddenschap bij Microsof heeft verloren, en als gevolg daarvan de meest onzinnige uitbreiding op Access moest uitvinden. Een missie die meer dan geslaagd is...
Vraag 3: Dat kun je niet vinden, omdat het niet bestaat. Wel kun je zo'n optie bouwen. Misschien zelfs met macro's, maar daar blijf ik bij uit de buurt. Overigens stuur je zo'n toepassing ook aan vanuit een formulier.
Vraag 4: Formulieren zijn ontworpen voor het scherm, rapporten voor afdrukken. Dat je een formulier kunt afdrukken is waarschijnlijk het gevolg van een eerdere verloren weddenschap... Al kan het af en toe handig zijn om een afdrukje te maken van een formulier voor handleidingen etc. De vraag zelf kan ook weer met Ja beantwoord worden; je kunt bij de gebeurtenis <Bij opmaken> van het rapport aangeven of een object zichtbaar moet zijn of niet. Overigens zit je dan met het probleem dat er rare gaten kunnen vallen op je rapport, dus ik zou het zelf anders oplossen.

Vraag 1: Kan niet. Elk veld in een tabel kan worden gewijzigd, dus ook een datumveld. Wel kun je op een formulier voorkomen dat bepaalde gegevens daarop kunnen worden gewijzigd. Maar dan moet je dus voorkomen dat een gebruiker de tabel in kan.
Vraag 2: Zie vraag1. Met als eigenlijke antwoord: dat regel je in een query, of op een formulier. Weliswaar heb je in Access 2010 de optie <Berekend veld>, maar begin daar niet aan, want dat heeft helemaal niks met databases te maken. Ik vermoed dat iemand een weddenschap bij Microsof heeft verloren, en als gevolg daarvan de meest onzinnige uitbreiding op Access moest uitvinden. Een missie die meer dan geslaagd is...
Vraag 3: Dat kun je niet vinden, omdat het niet bestaat. Wel kun je zo'n optie bouwen. Misschien zelfs met macro's, maar daar blijf ik bij uit de buurt. Overigens stuur je zo'n toepassing ook aan vanuit een formulier.
Vraag 4: Formulieren zijn ontworpen voor het scherm, rapporten voor afdrukken. Dat je een formulier kunt afdrukken is waarschijnlijk het gevolg van een eerdere verloren weddenschap... Al kan het af en toe handig zijn om een afdrukje te maken van een formulier voor handleidingen etc. De vraag zelf kan ook weer met Ja beantwoord worden; je kunt bij de gebeurtenis <Bij opmaken> van het rapport aangeven of een object zichtbaar moet zijn of niet. Overigens zit je dan met het probleem dat er rare gaten kunnen vallen op je rapport, dus ik zou het zelf anders oplossen.

Het zou inderdaad wel de bedoeling zijn dat de gebruikers niet in de tabel kunnen. Ik kan dan wel een kolom maken voor de data + 5 maanden, maar ik weet niet hoe ik dat moet configureren. Je hebt wel de functie Dateadd die speciaal daarvoor dient, maar als ik dat probeer, lukt het niet, als ik dit invoer in het tekstvak op het formulier:

DateAdd (m; 5; «Expr» [Datum aanmaak dossier] )

volgens mij moeten er "" om de m heen. dateadd ("m";5;[datum])

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan