• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een paar kleine VBA vraagjes....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djoane

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Hallo allemaal,

Bedankt alvast voor het lezen!

Ik heb een aantal vragen:

1. Ik zou graag een zoekfunctie willen waarmee ik een gedeelte van een inhoud van een cel kan zoeken. Nu doe ik dit met sterretjes, maar ik zou graag willen dat het ook zonder sterretjes ging. Zie (foute) VBA code hieronder..

2. Is er een mogelijkheid, om een bepaalde Kolom, automatisch met hoofdletters te laten schrijven? Ik moet steeds hoofdletters en nummers invoeren (een code..) En ik zou het fijn vinden als ik niet steeds op Shift hoef te drukken. (Caps Lock is ook geen optie, omdat ik nog meer moet invullen dan alleen dat vakje..) Ik doe het nu steeds met behulp van ASAP Utilities achteraf. Via celeigenschappen is ook geen optie volgens mij, omdat de codes niet altijd hetzelfde zijn. Is daar dus een eenvoudige VBA code voor?

Foute VBA code:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Intersect(Target, Range("H1")) Is Nothing Then Exit Sub
  If Range("H1") = "" Then
    ActiveSheet.Range("$H$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Field:=1
  Exit Sub
  End If
ActiveSheet.Range("$H$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Range("H1").Value
End Sub

Laatst bewerkt door een moderator:
Als antwoord op je 2de vraag, invoer in kolom A
Code:
    If Target.Column = 1 Then
        Application.EnableEvents = False
        Target = UCase(Target)
        Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub
Voor wat betreft je 1ste vraag zou een voorbeeldbestandje welkom zijn.

Ik doe een gokje voor vraag 1 :confused:
Code:
ActiveSheet.Range("$H$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter 1, "=*" & range("H1").Value & "*"

Joske

@Joske, Bedankt! Dat werkt. Probleem nr 1 is dus opgelost.

@Warme Bakker, het doet het niet... Als ik die 1 door een 6 vervang, dan hebben we het over Kolom H? Toch? (Ik ben nog niet zo'n held met VBA.....)

De 6e letter in het alfabet is de F, doe er twee bij en je komt uit op H.

Oh ja, sorry!

Maar ik heb alle Kolommen uitgeprobeerd, maar het doet 't nog niet..

Werkt perfect overigens.
Heb je de code wel in het juiste moduleblad gezet?

Het zou zomaar kunnen dat ik het verkeerd gedaan heb.

Ik heb de code in hetzelfde blad neergezet, als waar de andere code staat. Moest hij ergens anders?

Je kan maar één keer de "Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)" gebruiken in hetzelfde moduleblad, dus zul je het moeten combineren.

Gewoon de code achter het werkblad plaatsen zoals je in je voorbeeldcode al hebt gedaan.

Code:
If Chr(64 + Target.Column) = "H" And Not Target Like UCase(Target) Then Target = UCase(Target)

End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik kom er echt niet uit jongens, ik heb hem ertussen, eronder, erboven en nog net niet erin geplakt, en ik krijg hem niet voor elkaar. Tijdens het puzzelen merkte ik dat hij automatisch een filter toepast. Als ik er over de hele rij een aantal heb staan, pakt hij automatisch de eerste. (Als ik die 1 in een 2 verander, pakt hij de volgende.. Logisch..)

Maar is het ook mogelijk om hem in alle cellen te laten zoeken, en dan ook alle rijen te laten zien? Misschien zelfs met een kleurtje? Ik zou niet weten hoe, maar daar hebben jullie vast nog 101 ideeën over :-)

Hieronder zoals ik de code nu heb. Als ik die andere ertussen zet, doet hij het echt niet. Ik weet niet hoe dat komt.

If Intersect(Target, Range("G1")) Is Nothing Then Exit Sub
If Range("G1") = "" Then
ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Field:=1
Exit Sub

End If
ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter 1, "=*" & Range("g1").Value & "*"
End Sub

P.s. Het is cel G die ik moest hebben.. Niet H... Dat krijg je als je met meerdere bestanden tegelijk werkt :-) Excuus.. Bedankt voor het helpen jongens :D

Nogsteeds aan het prutten... T lukt tot nu toe nog niet...

If Intersect(Target, Range("G1")) Is Nothing Then Exit Sub
If Range("G1") = "" Then
ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Field:=1
Exit Sub

End If
ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter 1, "=*" & Range("g1").Value & "*"
Exit Sub

If Not Intersect(Target, Range("G")) Is Nothing Then
Application.EnableEvents = False
Target.Value = UCase(Target.Value)
Application.EnableEvents = True
End If

End Sub

Vond deze laatste code via google.. Maar volgens mij ligt het niet aan de codes.. Maar aan mij! Ik weet het gewoon niet..

Volgens mij volstaat onderstaande code:

Code:
If Not Intersect(Target, Range("G1:J1")) Is Nothing  And Not Target Like UCase(Target) Then Then
    Target = UCase(Target)
    ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Target.Column - 6, "=*" & Target.Value & "*"
End If
End Sub
Als in het bereik G1 t/m J1 iets wordt gewijzigd dan wordt er gefilterd op de ingevoerde waarde in de betreffende kolom.
Ik ben overigens niet bepaald een voorstander van Exit Sub.
Deze zijn vaak onnodig en kunnen zelfs voor onverwachte resultaten zorgen bij lussen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Het lijkt te werken...

Maar nu wordt alleen mijn "Zoekterm" in hoofdletters gezet. En het gaat er juist om dat alles daaronder automatisch in hoofdletters komt... Als ik bijvoorbeeld "59-e52-a" intik, dan zou ik graag willen dat het automatisch "59-E52-A" wordt..

Ennnnn als ik niets invul als "Zoekterm", en ik druk dan op enter, dan gebeurd er helemaal niets.... Ik moet dus dan alsnog met mijn muis naar het filter toe.. Met de "Oude" code werkte het zoeken opzich prima.. alleen die hoofdletter erbij.. Dat lukt nog niet..

Code:
If Not Intersect(Target, Range("G1:J1")) Is Nothing Then
    Dim r As Range
        ActiveSheet.Range("$g$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter Target.Column - 6, "=*" & Target.Value & "*"
        If Target <> "" Then
            For Each r In ActiveSheet.Range(Target.Offset(1, 0).Address & ":" & Cells(Rows.Count, Target.Column).End(xlUp).Address)
               If Not r.Value Like UCase(r.Value) And r.Rows.Hidden = False Then r.Value = UCase(r.Value)
            Next
        End If
End If
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio, die werkt prima!

Hij maakt er hoofdletters van zodra ik de zoekfunctie een keer gebruikt heb. Kan het ook automatisch, zonder dat ik die zoekfunctie moet gebruiken?

Ik weet het, ik ben heel vervelend.... :-)

Laatst bewerkt:
Code:
Sub hoofdletters()
Dim r As Range
    For Each r In Range("G1").CurrentRegion
        If r.Row > 1 Then r.Value = UCase(r.Value)
    Next
End Sub
Bovenstaande code maakt hoofdletters van het bereik vanaf G1.

Anders weet ik niet precies wat je bedoelt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Code:
    If Not Intersect(Target, Range("G1:J1")) Is Nothing Then
        ActiveSheet.Range("$G$1:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter 1, "=*" & Range("G1").Value & "*"
    End If
    If Not Intersect(Target, Range("G2:G" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row)) Is Nothing Then
        If Target <> "" Then Target = UCase(Target)
    End If
End Sub

Ik heb maar even mijn bestandje ge-upload..

Als ik in het zoekveld iets intik, krijg ik keurig het antwoord te zien. Maar als ik hem dan leeg maak, en weer op enter druk, krijg ik een beperkt bereik, hij heeft dan toch nog een of ander autofilter aan staan.. Ik wil dus juist niet op die knop hoeven drukken..

Hoofdletters vind ik prima.. Die is nu gelinked aan de zoekopdracht, maar het was meer de bedoeling dat het een opzichzelfstaand iets was. (Dus als ik iets in die Kolom intik, dat het dan hoofdletters worden zodra ik de cel verlaat (enter).

Bijlagen

Code:
    If Not Intersect(Target, Range("G1")) Is Nothing Then
        If Target = "" Then ActiveSheet.AutoFilterMode = False: Rows("4:4").Hidden = True: Exit Sub
        ActiveSheet.Range("$G$4:$J$" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row).AutoFilter 1, "=*" & Range("G1").Value & "*"
    End If
    If Not Intersect(Target, Range("G5:G" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row)) Is Nothing Then
        If Target <> "" Then Target = UCase(Target)
    End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan