Een paar vraagjes over laptops.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanSel

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
7
Hoi,

Ik ben van plan een laptop te kopen, die ik vooral wil gebruiken voor alledaags gebruik en het spelen van games van 2 jaar oud of nog ouder. Als newbie heb ik daar een aantal vraagjes over.

1e vraag: Ik lees overal dat in de meeste laptops vandaag de dag een ingebouwde Wireless LAN kaart zit. Nu heb ik thuis een router staan voor onze desktop pc, maar ik kan me herinneren dat het nogal een gedoe was (met instellingen van ip adres enzo) om dat draadloos internet aan de praat te krijgen. Toch hoor ik veel mensen die een laptop hebben zeggen dat ze op veel plaatsen waar ze komen gewoon draadloos internet hebben, omdat iemand die daar in de buurt woont een router in zijn huis heeft staan. Betekent dit dat je als je een draadloos router in je huis hebt staan, automatisch internet hebt? (ervan uitgaande dat er daadwerkelijk zo'n LAN kaart in je laptop zit).

2e vraag: Ik las vandaag bij recensies van een laptop van bol.com een laptop die ze daar hadden een 200GB harde schijf heeft waarvan er 88(!)GB al werd gebruikt voor Toshiba software en windows vista. Is dit een uitzondering, of kan ik dit ook verwachten als ik een laptop koop?

3e vraag: Misschien een stomme vraag, maar heeft een duocore processor waarbij als kloksnelheid bijvoorbeeld 1900 MHz wordt aangegeven, in totaal 3800 MHz, of is die berekening daarvoor al gemaakt?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moeten letten, dingen die je absoluut wel of niet in je laptop wilt hebben? Zoals bijvoorbeeld shared video geheugen, wat geheugen uit je normale interne geheugen schijnt te trekken.

Mijn budget is trouwens ongeveer 800 euro. Hoewel ik hier eigenlijk niet vraga welke specifieke laptops jullie mij aanraden, zet ik het er toch maar bij.
 
Laatst bewerkt:
1. Als je ergens binnen het bereik van zo'n router bent of een hotspot, dan kan je soms direct contact maken en internetten. Automatisch internet is het echter niet, zeker niet als er MAC filtering en WPA is ingesteld. Zonder de juiste codes kom je er dan niet in.

2. Dit is een uitzondering. Mijn nieuwe Asus had maar ca 40 Gb nodig voor Vista en de Asus tools en wat software. Het ligt er trouwens maar net aan welke pakketten er reeds voorgeinstaleerd zijn. Office, antivirus et cetera.

3. Nee, je mag dit niet dubbel nemen als er twee kernen op die snelheid draaien. Het blijft 1900 MHz, of het nu een enkele of een dubbele kern is. Wel zal een duo core of zelfs quad core meer instructies tegelijk kunen verwerken en daarmee op dezelfde snelheid beter presteren.

Voor optimale prestaties is shared videogeheugen niet aan te raden.

Verder geef ik de voorkeur aan XP als OS, maar dat wordt zelden meer geinstalleerd.
 
Heleboel goed doordachte vragen:

1. ja (onder voorbehoud van)
2. nee, 88 GB is wel een beetje extreem
3.nee, die dualcore verwerkt met 2 kernen op 1900 Mhz tegelijkertijd informatie die anders door 1 kern zou moeten worden veericht (Pentium) Rrn Dual Core is dus per definitie sneller dan om 't even welke Pentium. Probleem is dat nog lang niet alle software met dualcore om kan gaan.
4. zorg ervoor dat de videokaart géén shared memory gebruikt, maar dat de machine dedicated (toegewezen) videogeheugen heeft, Dat eventueel naast 128 of 256 MB dedicated geheugen ook nog eens shared kan worden gebruikt tot bijvoorbeeld 768 MB is prima, maar géén shared videogeheugen voor goede prestaties.
5. ga eens shoppen bij Dell of Toshiba en vergeet vooralsnog HP / Compaq en vergeet voor altijd Acer!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan