een partitie werkt niet, harde schijf werkt wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
het is een oude harde schijf, ik heb hem telkens verhuisd met Mijn Documenten van de ene PC naar de andere, over de tijd. Fout besef ik nu.

En nu doet hij het niet meer, de ene partitie wel, de belangrijke andere niet. Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, met PC Doctor bijvoorbeeld. Als ik de partitie -station F- aanklik, krijg ik lang zandlopertje en dan ´de schijf is niet gefromatteerd, wilt u formatteren?´ Nou nee dus.
In de startprocedure van WinXP wordt wel gewaarschuwd, ´bad sectors in station F, maak een kopie.´ Ik heb wel een kopie, maar die blijkt verre van compleet. Daarom wil ik de gegevens graag terug.

Nu draait de harde schijf dus wel, alleen de belangrijke partitie niet. Is dat dan nog uit te lezen door een deskundige - wie weet kan ik het zelf, anders maar naar de winkel?

bedankt vast voor een idee.

er zijn bedrijven die het wellicht terug kunnen halen
maar dat kost een aardige duit :o

Download Ubuntu 10.02, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

In ieder geval geen software gebruiken die de inhoud van de schijf verandert!!

dank vast , crash en aena,

ik heb testdisk uitgevoerd - ik vind het niet makkelijk werken op een zwart scherm met witte letters en pijltjestoetsen.
ik denk dat ik de run toch goed heb uitgevoerd - hij vindt wel de correcte schijfgrootte en pas in tweede instantie ook de partitie die het niet doet ( maar wel herkend wordt in windows). geeft daarvan standaard 0 en de sectoren etc - eigenlij geen resultaat leek me.

Aena, dat Ubuntu ga ik vanavond proberen, ik reageer er nog op. bedankt, zeker met jouw achtergrond ga ik daar serieus mee aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan