Een probleem gevonden, Windows afgesloten om probleem te voorkomen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LvZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LvZ

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jul 2012
Hallo allemaal

ik heb onlangs een cd van windows xp home gedownload, en me eigen serial genruikt
vervolgens de installatie gedaan, en halver wege moes mijn pc opnieuw opstarten en hierna kreeg ik het volgende bericht te zien

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer terug opstarten.
Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen
uitvoeren
Controleer de computer op virussen.
Verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geïnstalleerd.
Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten.
Voer CHKDSK /F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de
computer vervolgens opnieuw op.

***STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0C0000034, 0x00000000, 0x00000000 )

als ik mijn pc nu opnieuw opstart blijft hij op de setup staan en kan ik niet meer naar de normale windows om dit te doen (met of zonder CD)

Enig idee of ik nog te redde ben om uberhaupt in mijn normale windows te komen

Hoop op jullie antwoord

LvZ

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een oplossing zou kunnen zijn is dat in de BIOS je de SATA controller op Compatible of IDE modus (o.i.d.) moet zetten.

Ik zit nu ergens op een scherm waar dit staat

Phoenix - AdwardBIOS CMOS Setup Utility

Maar waaronder vind ik die SATA controller

Advanced BIOS Features zie ik het niet

en bij LOAD BIOS Setup Defaults kom ik niet in

Als je gezocht had op google en het forum dan had je gezien dat een 0x0000007B melding bij XP installatie altijd gaat over SATA (of RAID) controllers waar (nog) geen driver voor beschikbaar is binnen XP.

Daar zijn 3 oplossingen voor:
a. Integreer de juiste SATA (danwel RAID) controller drivers in een nieuw te branden XP installatie-CD. Dat moeten zgn. Text-based drivers zijn, omdat ze in het tekst-gedeelte van de installatie al nodig zijn. Ze zijn herkenbaar aan (naast een .sys en .inf bestand) een txtsetup.oem bestand in de driver-set.
Hierover zijn 1000en instructies te vinden. Instructies voor driver en service pack integratie met nLite staat (o.a.) Hier, waarbij de sectie "7) Drivers integreren" extra van belang is voor je.
Het integreren van Text-based SATA drivers in een aangepaste XP installatie-cd is het minimum wat je met nLite moet doen.
b. Laad de juiste SATA (danwel RAID) text-based controller drivers na vanaf floppy-disk door direct op F6 te drukken als tijdens de installatie van XP onderin het scherm daarover een melding ontstaat ("Press F6 to .......")
Ik verwacht echter dat je geen floppy-disk speler hebt in je computer...
c. Zet (indien de bios van je moederbord het ondersteunt) de werking van de SATA controller om naar IDE werking (via die IDE Compatible modus etc.) Natuurlijk helpt dit niet voor RAID oplossingen, maar ik veronderstel dat je geen RAID opstelling had bedacht. Lukt dit, dan hoef je (als het goed is) verder niets te doen, omdat de XP installatie met IDE schijven zonder problemen overweg kan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Of je download even een versie van xp home met de laatste servicepack dan doet ie het wel.

Ook in Service Pack 3 zitten (naar mijn ervaring) niet alle relevante SATA controller-drivers. Service Pack 3 is overigens ook te integreren met nLite (raad ik aan, zie mijn gelinkte instructie van eerder), maar ik betwijfel dus of het integreren ervan altijd het 0x0000007B probleem oplost bij het gebruik van SATA schijven bij installatie XP.

@maikel9: Ik betwijfel je verhaal. Het klopt dat er in SP3 meer SATA controller drivers beschikbaar worden gesteld, maar te garanderen dat alle SATA-controllers ondersteund worden lijkt me twijfelachtig.

Tijs.

Ik ga eens xphome service pack 3 proberen, en als dit niet werk kijken of eruit kom met de reactie van tijs

iniedergeval alvast bedank tot zover

Zit er een reset knop op je PC, probeer dat eens. Ik heb dat vaker bij de hand gehad, als ik na het resetten opnieuw starte met de in/uit knop deed de PC het weer wel.Succes

@Petbar: Heb je wel gelezen wat er verder besproken is? Je advies heeft helemaal niets te maken met het probleem van de topic-starter.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan