een probleem met IE <=> Opera

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul Postma

Verenigingslid
Lid geworden
25 apr 2003
Berichten
285
Ik heb dit op een ander forum geplaatst, maar daar komen weinig of geen reacties op.
Dus het probleem maar hier neergezet.

Ik heb nog steeds een probleem:
als ik een link aantik in (bijv.) een mail, verwacht ik dat m'n standaardbrowser (opera) wordt gebruikt;
maar NEE: dat achterlijke IE.
EN DAT WIL IK NIET!!!
Als ik volgens diverse handelingen (standaardinstellingen software) m'n standaard instel, krijg een foutmelding (zie bijlage).
Die foutmelding heeft ook nog betrekking op Outlook, gek genoeg

Wie, oh wie kan me hier helpen?
 

Bijlagen

  • fout bij url-link.JPG
    fout bij url-link.JPG
    17,5 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Dag Paul

Open het menu start en klik op Standaardprogramma's
Klik nu op Uw standaard programma's instellen
Klik links op Opera Web browser en vervolgens op Dit programma als standaard instellen
Klik op OK
 
Toka: dank voor je reactie.

Dat is nou net het probleem.
Als ik dat instel, en dat heb ik gedaan, dan krijg ik een melding, dat de bewerking is gestopt vanwege systeembeperkingen en dat ik contact moet opnemen met m'n systeembeheerder en verder werkt die link dan niet.:(
 
Hallo Paul

Probeer het eens met het onderstaande RAR bestand.
Na downloaden & uitpakken klik je op Naar Opera.reg en bevestig met Ja.
 

Bijlagen

Toka.

Dank voor je reactie.

Ik krijg het niet ingevoerd in het register: toegang geweigerd!
Maar bij nakijken van de diverse sleutels, blijkt alles al zo te zijn ingesteld.
 
Dag Paul

Als in het Register alles ingesteld staat zoals in het Registerbestand Naar Opera.reg,
is het wel vreemd dat alles nog steeds met IE geopend wordt.
Blijkbaar heb je ook geen bevoegdheid om waarden in het Register te veranderen,
en ik veronderstel wel dat je als beheerder aangemeld bent op je PC.
Wat je ook nog kan doen is in Opera op Extra klikken en vervolgens op Voorkeuren.
Open dan het tabblad Geavanceerd en klik links op Programma's.
Plaats nu een vinkje voor Bij start controleren of Opera standaardbrowser is.
Klik op OK.
Normaal zou je bij het opnieuw starten van Opera de vraag moeten krijgen,
of je deze als standaardbrowser wil instellen.
 
Toka.

Wederom dank, maar ook dát werkt niet.
Ik heb steeds meer de neiging te denken, dat het een Outlook-probleem is, het komt alleen daar voor:
als ik nl een mail open (in Outlook) en dan in die mail een URL-link aantik, krijg ik de eerder gegeven foutmelding.
Ik zal eens gaan stoeien met een ander mail-programma.

Paul
 
Paul,

Heb je ooit Google Chrome geïnstalleerd en nadien weer verwijderd ?
 
Toka.

Ja, da's in het grijze verleden wel gebeurd.
Hoezo?
 
Laatst bewerkt:
Dag Paul

Blijkbaar is deze slordig geprogrammeerde Browser vaak verantwoordelijk voor dit probleem.
Google Chrome laat bij het verwijderen nogal wat verwijzingen in het Register na, met alle gevolgen van dien.
Om dit te herstellen kan je het onderstaande RAR bestand gebruiken.
Om het bestand Windows Vista Browser-Fix.reg te importeren,
kan je in het Register in de menubalk op Bestand en daarna op Importeren... klikken.
Open in het venstertje Registerbestand importeren de locatie waar je het bestand Windows Vista Browser-Fix.reg geplaatst hebt (bijvoorbeeld het bureaublad),
en klik erop om de waarden aan het Register toe te voegen.
Herstart hierna ook je PC.
Laat ons hopen dat het deze keer lukt.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Toka.

Helaas:
de laatste door jou aangereikte optie werkt niet.
Een en ander wordt netjes in het register geïmporteerd, maar heeft helaas geen effect.

Ik heb Mozilla Thunderbird als mailprogramma geïnstalleerd, daar een url-link aangetikt in een mailtje; en:
de link wordt geopend in de default-browser: Opera.
Het lijkt er dus verdacht veel op, dat het een probleem van Outlook (2007) is. zie het attachment bij m'n 1e melding.
Gek genoeg doet dit zich alleen voor op m'n laptop, maar niet op m'n desktop.
  • Laptop: windows 7 NL (64bits), Office 2007 NL en Opera als default browser
  • Desktop: windows 7 NL (64bits), Office 2007 NL en Opera als default browser
Daarbij komt, dat een en ander (op de laptop) zich pas onlangs voordoet (vanaf eind mei), daarvoor was het op de laptop geen probleem.

Paul
 
Ik heb Mozilla Thunderbird als mailprogramma geïnstalleerd, daar een url-link aangetikt in een mailtje; en:
de link wordt geopend in de default-browser: Opera.

Hallo Paul

Mag ik hier uit afleiden dat het probleem voor jou nu opgelost is,
of wens je er nog verder op in te gaan ?
 
Toka.

Het probleem is omzeild met Thunderbird: dus niet opgelost.
Ik wil het opgelost zien te krijgen.

Paul
 
Hallo Paul

Hier nog een paar zaken die je kan proberen :
Open Internetopties en klik op het tabblad Geavanceerd.
Klik onderaan op de knop Opnieuw instellen.

Het onderstaande RAR bestand bevat een Batch-bestand,
waarmee je de volgende dll's kan registreren.

urlmon.dll
Shdocvw.dll
Msjava.dll
Actxprxy.dll
Oleaut32.dll
Mshtml.dll
Browseui.dll

Klik op regsvr32 urlmon.dll.bat en daarna iedere keer op OK, tot het rijtje afgewerkt is.
De dll's die eventueel niet kunnen geregistreerd worden mag je negeren.


Internetopties openen :
Windowstoets + R .
Typ in het tekstveld van Uitvoeren: inetcpl.cpl
Druk op Enter.
 

Bijlagen

Hallo Toka.

Ik ben er gisteren achtergekomen, dat het probleem zich niet alleen bij Outlook voordeed, maar ook bij andere office-programma's.
In Word kon ik niet (meer) klikkend in de inhoudsopgave, naar een gekozen bladzijde 'springen', in Excel werkte de verwijzingen naar data elders (bijvoorbeeld '=werkblad!$A$1') maar ook de hyperlinks (naar o.a. andere werkbladen en -mappen niet meer.

Ik was het beu: spuugzat!
Dus heb ik een geheel nieuwe installatie van W7 Ultimate en Office 2007 gedaan: lekker veel tijdverlies, maar à lá :o .
Het loopt nu weer als een trein, moet ik zeggen!

Wát nou de oorzaak is geweest, durf ik niet te zeggen (of te gokken).
Ik had trouwens ook nog een online scan gedaan op virussen, malware en hackers etc.: géén resultaat.

Links- of rechtsom:
het is passé, ik blijf natuurlijk nieuwsgierig wat er nu aan de hand is geweest.

Dank voor je meedenken, dat voelde goed!

Wellicht tot een volgende keer, liefst niet met de geschetste problematiek.
 
Dag Paul,

Tja, Dat is natuurlijk ook een manier om het probleem op te lossen, Windows opnieuw installeren
lach1smilie.gif

Ik hoop dat nu alles verder van een leien dakje blijft lopen met je nieuwe Windows installatie,
en misschien tot nog eens op het Forum :)

Beste groetjes
Toka
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan