Een querie voor een selectieformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Hallo forumlid,

Ik ben een beginner op het gebied van Access ( 2013 ) en ben bezig een redelijk ingewikkelde ( voor mijn doen althans ) database te bouwen.
Een gedeelte, waar het probleem over gaat vindt je als bijlage.

Het probleem:
De database slaat gegevens op van klanten en dienstverleners. De klant is gekoppeld aan dienstverleners. Elke klant kan aan meerdere (soorten) dienstverleners gekoppeld worden. [one-to-many].
Voorbeeld:
Klant A kan diverse rekeningen hebben bij dezelfde of meerdere banken.

Ik heb een formulier gemaakt "OverlijdenF" waarin alleen de gekoppelde dienstverleners moeten worden getoond. Dienstverleners ( branches dus ) waarmee geen koppeling is, moeten niet getoond worden.
Voorwaarde voor de selectie is dat de klant moet zijn overleden en de overlijdensdatum bekend is.

Daarnaast moet in het formulier "OverlijdenF" geselecteerd kunnen worden op opzeggen, wijzigen en nvt. Aan de hand van deze selectie zullen verschillende brieven/rapporten worden gemaakt/verzonden.

Op verschillende manieren heb ik getracht dit probleem op te lossen, maar krijg het helaas niet voor elkaar. Volgens mij wordt het probleem opgelost dmv een (union-)querie?

Wie kan me helpen?

Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan hoor ik graag.

Alvast dank.

Glenno

Bijlagen

Ik kan je db nu niet openen (versie 2003) maar het probleem zou eigenlijk niet hoeven te bestaan. Als je het formulier op het formulier Klanten zet als subformulier, dan is hij automatisch gekoppeld en zie je van een klant alleen de van toepassing zijnde dienstverleners. Daar hoef je dus niks voor te doen. De rest van je probleem los je op met filters; filter het formulier <Klanten> op niet-lege overlijdensdatum, en je hebt je selectie. Idem voor je overige selecties.

Michel,

Ik heb die oplossing ook bekeken en geprobeerd, maar kom er niet echt uit.
Vooraf weet ik nl. niet welke klant hoeveel branches en dienstverleners heeft.
In mijn voorbeeldbijlage heb ik slechts 2 dienstverleners opgenomen. In werkelijkheid zijn er maar liefst 15 branches, die ieder meerdere rekeningen/contracten kunnen hebben. Volgens mij levert jou oplossing dan niet het gewenste resultaat.

Gr. Glenno

Wat doet dat veld [Instantie] op je formulier? Geen connectie, en geen data (wat uiteraard logisch is)

Ik snap overigens überhaupt niks van het formulier <OverlijdenF>. Je hebt dat gebaseerd op de tabel [KlantenT], en daar zitten alle klanten (hoop ik) maar één keer in. Dus waarom 12 exemplaren van [Instanties]?

Michel,

Je hebt helemaal gelijk. De tabel die gekoppeld was is niet goed. Ik heb het aangepast, maar krijg het niet geupload. Is nu te groot, ondanks de .zip
Moest de querie en het formulier aanpassen. Kan ik het aan je mailen?

Gr. Glenno

Je kunt de db eerst comprimeren, en en zippen. Dat zou genoeg moeten zingeving de hoeveelheid data.
Anders kun je met WinRar deelbestanden van 100 kb maken. Laatste alternatief: zet hem op een site als mijnbestand.nl. Halen we hem daar op.

Zal er vanavond naar kijken want op het werk heb ik nog 2003.

Het is me gelukt om het (doorlopend)formulier te maken en de querie in te stellen.
Ik heb nog 1 probleem: de listbox werkt nog niet. Ik kan geen keuze maken in de listbox. En als ik een keuze maak, dan geld deze keuze voor alle bedrijven. Ik wil de keuze per bedrijf kunnen maken. Wat doe ik verkeerd?

Wat heb ik al gedaan:
1. in de klanttabel een mutatieveld gemaakt en gekoppeld aan de listbox ( werkt niet )
2. een mutatietabel gemaakt en gekoppeld ( werkt ook niet )
3. In de mutatietabel een "ID" toegevoegd uit de Unionquerie
4. in de unionquerie een veld toegevoegd [mutatie / mutatieID] ( werken geen van beiden ; krijg de melding "kringverwijzing")

Mijn ideeen zijn op.

Wie weet de oplossing?

Gr. Glenno

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: voorbeeldje opnieuw uploaden en hopen dat ik vanavond niet naar het voetballen mag kijken :)

hahahaha,

Ik heb ook naar voetbal gekeken. Raakte er niet echt opgewonden van.

Bijgaand heb ik de laatste versie bijgevoegd.

Gr. Glenno

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan