Een querie voor een selectieformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Hallo forumlid,

Ik ben een beginner op het gebied van Access ( 2013 ) en ben bezig een redelijk ingewikkelde ( voor mijn doen althans ) database te bouwen.
Een gedeelte, waar het probleem over gaat vindt je als bijlage.

Het probleem:
De database slaat gegevens op van klanten en dienstverleners. De klant is gekoppeld aan dienstverleners. Elke klant kan aan meerdere (soorten) dienstverleners gekoppeld worden. [one-to-many].
Voorbeeld:
Klant A kan diverse rekeningen hebben bij dezelfde of meerdere banken.

Ik heb een formulier gemaakt "OverlijdenF" waarin alleen de gekoppelde dienstverleners moeten worden getoond. Dienstverleners ( branches dus ) waarmee geen koppeling is, moeten niet getoond worden.
Voorwaarde voor de selectie is dat de klant moet zijn overleden en de overlijdensdatum bekend is.

Daarnaast moet in het formulier "OverlijdenF" geselecteerd kunnen worden op opzeggen, wijzigen en nvt. Aan de hand van deze selectie zullen verschillende brieven/rapporten worden gemaakt/verzonden.

Op verschillende manieren heb ik getracht dit probleem op te lossen, maar krijg het helaas niet voor elkaar. Volgens mij wordt het probleem opgelost dmv een (union-)querie?

Wie kan me helpen?

Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan hoor ik graag.

Alvast dank.

Glenno

Bijlagen

Ik kan je db nu niet openen (versie 2003) maar het probleem zou eigenlijk niet hoeven te bestaan. Als je het formulier op het formulier Klanten zet als subformulier, dan is hij automatisch gekoppeld en zie je van een klant alleen de van toepassing zijnde dienstverleners. Daar hoef je dus niks voor te doen. De rest van je probleem los je op met filters; filter het formulier <Klanten> op niet-lege overlijdensdatum, en je hebt je selectie. Idem voor je overige selecties.

Michel,

Ik heb die oplossing ook bekeken en geprobeerd, maar kom er niet echt uit.