een record bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

boeie999

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Ik ben bezig met iets waarmee je rapporten kunt genereren. In de rapporten komen "groepen" voor. Stel dat iemand naar de volgende klas gaat dan moet ik de mogelijkheid hebben om de persoon op te hogen van bijv klas 2 naar klas 3.

Hoe moet ik dit doen :S ?

alvast bedankt.

Jeff

Jeff,

Je moet in je tabel een veld opnemen waarin voorkomt in welke klas de persoon in kwestie zit.

Achteraf kan je op basis van de gegevens uit je tabel dan een rapport gaan opmaken.

Groetjes van Marrosi

Dat heb ik gedaan ik heb een tabel met de voornaam achternaam en de klas in een tabel.

Nu moet er via een formulier met visual basic dus de mogelijkheid gemaakt worden om deze leerlingen apart op te hogen naar de volgende klas of als ze verhuizen bijv naar een historische groep plaatsen etc ( dus niet van het ene tabel in het andere maar het moet echt in 1 tabel plaatsvinden. )

maar iniedergeval bedankt voor je post.

Jeff

Volgens mij moet dat wat jij wilt kunnen m.b.v. bijwerk query's. Daar heb je VBA niet voor nodig.

bijv.: UPDATE tabelnaam SET klas = 2 WHERE klas = 3;

Waarbij "tabelnaam" de naam van jouw tabel is en "klas" de kolomnaam is in die tabel.

Grtz,

Dat heb ik al :P voor hele groepen... maar nu moet ik de mogelijkheid hebben om dat apart voor elke leerling te doen ( niet elke leerling gaat over naar de volgende klas etc )

bedoel je

bedoel je dat je in je formulier op bv een knop wilt klikken en dat hij dan omhoog gaat ?

in dat geval de code achter de knop

naamVanHetTekstvak = NaamVanHettekstvak +1

je zou voor het verhuisprobleem bv.

bij de eigenschappen van de tekstbox met de straat en/of de gemeente bij "na bijwerken" ==> programmacode (hier kom je als je op de knop met de 3 puntjes klikt) Deze start dan automatisch indien je in de betreffend box iets wijzigt.

schrijf hier volgende code

dim bytantwoord as byte
bytantwoord = msgbox("naar histrische groep ?", vbyesno, "Info")

if bytantwoord = vbyes then NaamTekstvakVanDeKlas =

Geef na = de waarde die hiermee overeenkomt.

ok maar hoe krijg ik dat via het formulier in het tabel ?

Ik heb bijv een tabel Leerlingen met de volgende leerling:

Voornaam | Achternaam | Klas

Kip | bla | groep 3

Deze kerel gaat aan het einde van het jaar over naar groep 4

Dus dan ga ik naar het formulier waar ik de leerling naar groep 4 kan plaatsen. Dit wilde ik doen door eerst een selectievak te maken en daar de klas te selecteren waar de leerling op dat moment nog staat ( groep 3 ) Daarna een 2e selectievak waar je dus alle leerlingen van die klas kunt zien en er vervolgens de juiste persoon uit te halen. Vervolgens een 3e selectievak waar ik de nieuwe klas kies. Daarna moet er een knop komen waarmee ik die verandering opsla of update ofzo ( weet niet precies wat maar zodat het veranderd en niet bijv een nieuw record aan maakt. )

Nu moet ik dus weten hoe ik die knop moet maken? Ik heb begrepen dat het iets is met recordset openen en dan update ofzo ?? ( met visual basic code )

Bedankt voor de replies.

Jeff

zo kom je er niet uit

zo kom je er nooit uit. Ontwerp je formulier zoals je het wenst in je databank en stuur het geheel mee, dan help ik je even concreet. Dat is iets makkelijker.

Ok ik zet de hele database hierop. Het formulier "ophogen" is het formulier waar ik de knop werkend moet krijgen. En op 1 of andere manier werkt het selecteren van de naam niet goed :S ik kan namelijk maar 1 keer klas kiezen dan komt ie met de naam van de leerling maar als ik van klas verander dan zouden de leerlingen mee moeten veranderen :S.

Alvast bedankt.

Jeff

Hij zet de bijlage er niet bij. En ik weet je email niet ook kan ik geen prive bericht sturen :S

Waarschijnlijk te groot ( 242kb)

Je zou ook alle kinderen uit een bepaalde groep kunnen laten zien en dan een knopje "bewerk gegevens" ofzo. Dan opent er een nieuw formulier en kan je de gegevens (naam, klas etc) van dat kind wijzigen en vervolgens wordt dat opgeslagen.

Ik zou van klas een keuzelijst maken, zodat je gemakkelijk een andere klas kan kiezen.

Laatst bewerkt:
Actie achter de knop:

Code:
Docmd.runSQL "UPDATE tabelnaam SET klas = " & me.nieuweklas & " WHERE klas = " & me.oudeklas & " AND leerlingnummer = " & me.leerlingnummer & ";"

Grtz,

Ik heb er naar gekeken, maar ik kan geen formulieren aanpassen en ik kan je tabellen ook niet bekijken.
Dat schakelbord blijft maar geselecteerd staan.

hij staat op automatisch opstarten ... als je shift indrukt tijdens openen van de database moet het lukken :S

Als je onderstaande code in het onClick Event zet gaat ie werken.

Code:
    strsql = "UPDATE Leerlingen SET Klas = '" & Me.Keuzelijst_met_invoervak6 & "' WHERE LeerlingID = '" & Me.Naam2 & "';"
    DoCmd.RunSQL strsql

Grtz,

Geplaatst door boeie999
hij staat op automatisch opstarten ... als je shift indrukt tijdens openen van de database moet het lukken :S
Dat wist ik niet, bedankt :D

@beheer25: Moet de strsql niet eerst aangeroepen worden, dmv:
Code:
Dim strsql As String
Tenminste: zo leren wij het @ school..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan