• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een reeks opsplitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

luitgapj

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2012
Beste lezers,

Graag wil ik wat hulp bij onderstaand probleem, als voor beeld heb ik een Excel bestand toegevoegd.

Op blad1 van mijn werkboek krijg ik een invoer in cel A1 van b.v. 1749-710-1
Op blad1 van mijn werkboek krijg ik een invoer in cel A1 van b.v. 1749-710-1-60

Deze getallen moeten op blad2 van mijn werkboek op de streepjes uit elkaar getrokken worden.
Maar voor de invoer op blad2 moeten altijd 5 kolommen gevuld worden.
bestaat de invoer op blad1 uit 3 gedeelten moeten er achter het laatste getal 2 streepjes komen.
bestaat de invoer op blad1 uit 4 gedeelten moeten er achter het laatste getal 1 streepje komen.

Zie voorbeeld !

Bij voorbaat dank ................... Peter

Bijlagen

Beste AlexCEL

Bedankt voor je snelle reactie !

De codering verandert dus wel, dat is ook een van de problemen.

De en keer is het: 1708-1234-10
Dan weer 786-5678-1-60

in het eerste geval zijn het 3 blokken, en in het 2de geval 4 blokken met variabele lengte.
Tevens wordt in jou voorbeeld het vijfde blok op blad 2 niet gevuld met een streepje !

Dat kan heel eenvoudig via "Tekst naar kolommen".
Dan staan er weliswaar in de lege cellen nog geen streepjes, maar die kun je met een eenvoudige macro of desnoods manueel toevoegen.

Hallo,

Volgens mij werkt tekst naar kolom in dit geval niet, indien jij wel van mening bent dat dit werkt, dan graag een voorbeeld toevoegen

"Tekst naar kolommen" heb ik zojuist gedaan en dan verschijnen de gegevens zoals gewenst, dus zoals bij jou op Blad2. Je moet daarbij natuurlijk wel het dwarsstreepje als scheidingsteken instellen.
De ACTIE "tekst naar kolommen" kan ik uiteraard niet toevoegen, dat vereist een video en die ga ik er niet van maken.

Laatst bewerkt:
beste,

Volgens mij heb je de vraag niet goed begrepen.
Op blad1 moet de tekst blijven staan zoals hij is ( 1708-1234-10 )
Op blad2 moet deze tekst dus tussen de streepjes uit elkaar getrokken worden.
een verwijzing op blad2 naar de cel op blad1 werkt niet om deze vervolgens via tekst naar kolom uit elkaar te trekken !

Ik denk dat ik je prima heb begrepen.
"Tekst naar kolommen" voer je uit op hetzelfde blad als waarin de gegevens staan waarop de bewerking moet worden uitgevoerd, dus Blad1. Je kunt daarna het resultaat desgewenst naar Blad2 kopiëren. Bij "tekst naar kolommen" komen er in de cellen geen formules en dis geen verwijzingen te staan.

zoals ik al gezegd heb, heb je het niet goed begrepen !
DE TEKST OP BLAD 1 MAG NIET VERANDEREN ! ! ! ! ! ! ! !

Sorry, maar ik denk dat je zapatr niet begrijpt. kopieer gewoon de tekst van blad1 naar blad2 en voer tekst naar kolommen uit.

Daarna moeten alleen eventueel streepjes toegevoegd worden. Dat kan eventueel allemaal zelfs in een enkele macro, maar je gedrag nodigt niet echt uit om je verder te helpen.

Best wampier,

Ik begrijp zapart uitstekend, maar op die mannier is het nog steeds handmatig werken, en dat probeer ik juist te voorkomen.
zie de reactie van AlexCEL, die is op de goede weg, maar is het nog net niet helemaal !

Typ op Blad2 in A1:
Code:
=ALS(LENGTE(Blad1!$A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(Blad1!$A1;"-";""))>=KOLOM()-1;SPATIES.WISSEN(DEEL(SUBSTITUEREN(Blad1!$A1;"-";HERHALING(" ";50));50*KOLOM()-49;50));"-")
Kopieer naar rechts en naar beneden.

Laatst bewerkt:
Hallo zapatr,

Je bent een genie ! ! ! !
Helemaal super, werkt als een trein ! ! !

Heel erg bedankt ! ! !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan