Een selectie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos1234

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Access 2007

Ik heb een tabel "Opmerkingen" die is opgebouwd met volgende velden:
1. naam: wordt opgezocht in een andere tabel met de naam, voornaam, adres, woonplaats ...
2. periode: heb ik de keuze uit 3 periodes (die ik zelf heb getypt, dus periode1, periode2, periode3)
3. opmerking1: memo-veld
4. opmerking2: memo-veld

Ik heb een Formulier gemaakt, waarin de Naam via een "keuzelijst met invoervak" wordt ingevuld en ook de Periode op die manier wordt ingevuld.
Als ik nu bijvoorbeeld naamX en Periode1 kies en daar zijn al opmerkingen ingevuld, zou ik die opmerkingen graag op mijn formulier te zien krijgen.

Als die opmerkingen echter blanco zijn, wil ik dat er een nieuw record wordt toegevoegd.

Jos

Laatst bewerkt:
Geen idee wat je nu wilt; ik neem aan dat je formulier is gebaseerd op je tabel [Opmerkingen] en dat alle velden uit je tabel op je formulier staan. En dat je door je records kunt bladeren, en gegevens kunt toevoegen en muteren. Maar als je een record maakt, en een naam kiest en een periode, dan zijn de twee memovelden leeg. Blader je door bestaande records, dan hoef je (ik blijf maar aannemen...) geen naam en/of periode meer te kiezen. En of je memovelden leeg zijn of niet, dat boeit dan in beginsel niet: je kunt ze invullen of niet. Maar een nieuw record maken, en dan al ingevulde opmerkingen zien? En als die leeg zijn (bij bestaande records dan toch) gelijk maar een nieuw record aanmaken? Met welke naam/periode dan? Graag wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt!

Ik zal proberen een voorbeeldje te maken. Ik denk dat dat veel verduidelijkt. Zie bijlage

In de tabel "opmerkingen" heb ik een record ingevuld. Als ik nu in mijn formulier opnieuw als naam "Betty Boop" en opnieuw "Periode 1" kies, wil ik de opmerkingen die ik voor die periode heb gemaakt, in mijn formulier ingevuld zien en moet ik de gegeven opmerkingen kunnen wijzigen. Als ik echter "Betty Boop" kies en als periode kies ik "Periode 2" (voorlopig nog blanco), moet ik opmerkingen kunnen ingeven.
Maakt dit het iets duidelijker?

Bijlagen

Dan zul je toch eerst een relatie tussen de tabellen moeten leggen, want hoe moet Access nu bepalen welke opmerkingen bij welke persoon horen? Hoe je relaties moet leggen, dat wordt uitgelegd in de cursus hier op het forum. De hoofdstukken van deze cursus kun je vinden bij de handleidingen.

Of kijk even op onderstaande link. Hier staan ook hele goede cursussen.

http://www.gratiscursus.be/access_2010/Access2010_Les006.html

Laatst bewerkt:
Het antwoord op de vraag heeft weinig met relaties te maken. Maar alles met de combinatie van de waarden in de twee keuzelijsten. Neemt niet weg dat je de relaties in de tabel uiteraard wel goed moet leggen :)

In bijgaande db heb ik een procedure gemaakt die bij het aanmaken van een nieuw record controleeert welke waarden er zijn gekozen, op basis waarvan dan de vorige opmerkingen worden opgehaald. Als je de routine altijd wilt laten werken, dus ook bij bestaande records, dan kun je de extra checks er dus gewoon uitgooien, dan werkt de functie altijd.

Bijlagen

Volgens mij gebeurt er weinig met de opmerkingen bij het selecteren van de naam of periode.

Bij mij doet-ie het. Maar dus alleen bij het maken van een nieuw record. Zodra je naar een ander record bladert, wordt de status Nieuw weer gereset.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan