Een som maken in een querry???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twanno5483

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Hoi Allemaal

Ik ben een beetje aan het stoeien met access, en heb een db gemaakt voor de voorraad in mijn bestelbus van het werk.
Ik kan een rapport maken die me aangeeft wanneer er een artikel bijgevuld moet worden. Nu wil ik ook een veldje die mij aangeeft hoeveel ik moet bijvullen.
Ik heb in mijn Tabel T_Artikelen 2 velden gemaakt tbv de voorraad. namelijk de basisvoorraad en voorraad. Zodra de waarde van voorraad beneden de waarde van basisvoorraad komt, dan verschijnt deze op mijn rapport voor bij te vullen. Dit gebeurt via een query.

maar hoe doe ik dat met de aantallen die moeten worden bijgevuld?

met vriendelijke groeten
Twanno

Voorraadbeheer

Hoi Twanno,

Je kunt een veldje bijmaken in je tabel T_Artikelen bijvoorbeeld OrderKwantiteit. Dit veldje vul je dan met de hoeveelheid artikelen, waarmee je de voorraad wilt ophogen. Als je voorraad veel lager is als je basisvoorraad (reorderpoint), dan zorg je ervoor dat je bestelling zal zorgen voor een voorraad die gelijk is aan basisvoorraad + OrderKwantiteit. Je basisvoorraad is namelijk afhankelijk van leveranciersbetrouwbaarheid (levertijd 10 weken ofzo) etc.
En wat ook belangrijk is voor je administratie is de hoeveelheid in bestelling. Want als je 10 producten al besteld hebt en deze zijn "onderweg". Maar je voorraad ligt nog onder je basisvoorraad moet je geen melding krijgen dat je moet bijbestellen. Want er is namelijk al een bestelling geplaatst.
Veelal wordt er in databases ook een aparte tabel aangemaakt voor orders. De voorbeeld database Noordenwind is hier een bekend voorbeeld van.

Voor als je echt een formule wilt gebruiken:
Je kunt je optimale bestelhoeveelheid ook bepalen met formules. Hier wordt het wel wat lastiger. Een bekende manier om je optimale bestelhoeveelheid te bepalen is EOQ methode ofwel de formule van Camp.
Meer info hierover op de volgende pagina's:
Logistiek.nl
Wiki formule v. Camp

Een randvoorwaarde van de formule van Camp is dat je ook gezond verstand gebruikt.
Voor snellopende artikelen is de formule van minder toegevoegde waarde. Snellopers worden bijvoorbeeld dagelijks besteld en de benodigde hoeveelheid is vaak groter dan de optimale bestelhoeveelheid. En voor goedkope, volumineuze artikelen is de ruimte die nodig is om de voorraad op te slaan bepalend voor de kosten (en dus niet dat ze goedkoop zijn). Etc. etc.

Ik hoop dat je hiermee enigszins geholpen bent.

Bedankt voor de snelle reactie.
Alleen dit gaat een beetje te ver. Mijn bedoeling van de database is dat ik iedere week een uitdraai maak van wat ik moet bijvullen in mijn bus. Dit werkt al, maar ik zou graag de aantallen willen weten die bijgevult moet worden.
Eigenlijk wil ik niks anders dan een veldje op mijn rapport waar het verschil in staat tussen bij basisvoorraad en mijn actuele voorraad.

alvast bedankt.

Verschil

Grappig. Ik dacht dus echt dat je een werkwijze (+formule) wou voor het berekenen van je bestelhoeveelheid. Het verschil tussen actuele voorraad en basisvoorraad is natuurlijk geen optimale bestelhoeveelheid. Actuele voorraad en basisvoorraad kan bijvoorbeeld gelijk zijn, je moet dan 0 bestellen, maar misschien verkoop jij ook alleen maar snellopers...

Zie voorbeeld database voor verschil tussen voorraad en basisvoorraad (bestelpunt).

Laatst bewerkt:
Bedankt.
Deze snap ik wel, maar ik heb de basisvoorraad en de actuele voorraad niet in mijn rapport staan.

Alvast bedankt.

Nu in verschil in query

Oke, nu zonder Voorraad en Basisvoorraad in het rapport.
Het rapport wordt gevuld met gegevens uit de query.

Als het niet klopt met datgene wat je zoekt, zou je dan je database (of gedeelte ervan) online willen zetten?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan