een swap file.... wat is dat ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pantertje

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2003
Wellicht een domme vraag, maar wat is een swap file?
Kan ik daar iets mee, moet ik daar rekening mee houden, wie kan mij op weg helpen

ik hoor graag

bedankt Henk

Bestand dat Windows gebruikt om een complete applicatie tijdelijk te dumpen. Als men dan teruggaat naar deze taak, dan wordt de complete applicatie weer teruggeswapt van de schijf. Normaliter probeert Windows dit in memory te doen, maar bij gebrek aan geheugen zal dit op de harddisk gebeuren.

www.computerwoorden.nl

Domme vragen bestaat niet!
Windows start applicaties op in je fysieke geheugen, ook wel RAM geheugen genoemd. Naar mate je meer applicaties opstart is er minder geheuegen vrij. Op een gegeven moment is het op. Dan gaat Windows de applicaties opstarten, op de vele malen tragere, harde schijf. Omdat dit niet zomaar tussen andere bestanden mag staan wordt dit in een apart bestand gezet. De swap file. Ook wel virtueel geheugen genoemd.
<hr>
Dit is voor XP en 2000 gebruikers.
Andere windowsversies kunnen het ook gebruiken, Alleen zit het op een andere plaats.

Als je 512 MB RAM hebt:
Klik rechts op deze computer, eigenschappen, geavanceerd, eerste knop instellingen, tabblad geavanceerd, beneden de knop wijzigen.
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte. Zet de ondergrens (beginwaarde) op 1040 en de bovengrens op 1538

Als je 384 MB RAM hebt:
Klik rechts op deze computer, eigenschappen, geavanceerd, eerste knop instellingen, tabblad geavanceerd, beneden de knop wijzigen.
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte. Zet de ondergrens (beginwaarde) op 780 en de bovengrens op 1152

Als je 256 MB RAM hebt:
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte. Zet de ondergrens (beginwaarde) op 520 en de bovengrens op 768

Als je 128 MB RAM hebt:
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte. Zet de ondergrens (beginwaarde) op 260 en de bovengrens op 384

Beetje vreemd

Ik snap niet zo goed waarom je met méér RAM, je een grotere swapfile moet hebben. Dat zou toch juist andersom moeten zijn?

Ik krijg die site niet geopend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan ik daarmee dan ook een gedeelte van mijn hardeschijf als RAM gebruiken? Ik draai VirtualPC 2004, maar ik heb iets te weinig RAM geheugen om een OS te installeeren. Nu wil ik graag een gedeelte van mijn hardeschijf (tijdelijk) als RAM geheugen in stellen, zodat ik het OS (windows Longhorn) wel kan installeeren. Daarna is er niet meer extra RAM nodig, omdat ie het dan wel af kan met wat minder RAM. Alleen de installatie vergt erg veel RAM.

Dus.. kan ik (met een programma?) een gedeelte van mijn hardeschijf als RAM instellen? :confused:

Geplaatst door robin_89
Kan ik daarmee dan ook een gedeelte van mijn hardeschijf als RAM gebruiken? Ik draai VirtualPC 2004, maar ik heb iets te weinig RAM geheugen om een OS te installeeren. Nu wil ik graag een gedeelte van mijn hardeschijf (tijdelijk) als RAM geheugen in stellen, zodat ik het OS (windows Longhorn) wel kan installeeren. Daarna is er niet meer extra RAM nodig, omdat ie het dan wel af kan met wat minder RAM. Alleen de installatie vergt erg veel RAM.

Dus.. kan ik (met een programma?) een gedeelte van mijn hardeschijf als RAM instellen? :confused:

Ja; je kan in Windows instellen dat je schijf als RAM gebruikt moet worden (dat is wisselbestand/swapfile)

Het is alleen wel af te raden omdat dit erg sloom is. (andersom is wel aan te raden, je geheugen instellen als schijf. Maar daar heb je nu niets aan :)).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan