• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een tabel maken van een grote gegevens set waarbij lege kolommen worden overgeslagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspernolles

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2015
Voor mijn werk moet ik een hele tabel met gegevens overzichtelijker weergeven.

simpel voorbeeld

Elke rij stelt een werknemer voor en elke kolom een bepaalde uitgavepost.
Nu hebben niet alle werknemers dezelfde uitgave posten. Dus bij sommige collega's staat in bepaalde kolommen geen getal.
Na een x aantal kolommen komen de uitgaven van het volgende jaar en die daarna.

Nu wil ik een tabel ervan maken per werknemer met daarin alleen de posten die hij of zij heeft gebruikt.
Hierbij wil ik de kolommen die leeg zijn overslaan.
Elk jaar op een volgende rij, maar dat kan ik wel oplossen als ik het begin heb.
Boven aan de tabel moeten de namen van de posten komen en daaronder dan de uitgaven aan die post.

Mijn probleem nu is dat ik niet zo goed weet hoe ik het zo kan maken dat excel als het ware vanaf links leest en dan de eerst volgende post neemt die nog niet in de tabel staat. Aan de ene kant moet excel dus kijken wat de eerst volgende kolom is waar een getal staat en aan de andere kant moet hij ook weten welke hij al heeft gebruikt.

Ik hoop dat mijn probleem zo duidelijk is en wat ik wil en hoop dat iemand een idee heeft of mij op weg kan helpen!

je wordt beter geholpen als je een voorbeeldbestandje (excelbestand) plaatst, ontdaan van gevoelige informatie.

Plaats in je bestandje ook handmatig de gewenste uitkomst.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

In tabblad 2 staan de gegevens en ik wil ze weergeven zoals in tabblad 1.
Hoe ik verschillende gegevens op rijen kan krijgen en hoe hij steeds een rij lager moet selecteren in het 2e tabblad dat weet ik.
Waar ik alleen tegen aan loop is dat ik geen formule zou weten die per rij de kolommen selecteert waar iets staat en die achter elkaar plaatst met daarboven de bijbehorende naam van de kolom.

ik hoop dat het zo duidelijker is en dat iemand mij kan helpen

waarom niet gewoon die kolommen verbergen ?

Maar per rij wil ik andere kolommen verbergen, is dat mogelijk?
Daarnaast zou ik met een formule het kunnen laten doen, want de gegevens uit het 2e tabblad komen uit een digitaal systeem en hoef ik niet zelf in te voeren. Met een formule kan ik het werk laten doen in plaats van dat ik zelf moet uitzoeken welke kolommen ik moet verbergen.
Of begrijp ik het verkeerd?

Ik vind de oorspronkelijke gegevens veel overzichtelijker dan wat je wil bereiken.

Wat vindt je van dit voorbeeld (zie bijlage)

gegevens ingevuld voor het jaar 2017.

daarna Power Querry gemaakt van de data.

daarna een draaitabel van de data.

Bijlagen

Het ziet er wel mooi uit!

Alleen ik ben eigenlijk echt opzoek naar een manier om het op de manier zoals ik aangaf te maken.
Heb je daar eventueel ook nog een tip voor of een idee bij?

waarom vasthouden aan een verwerkingswijze die door excelkenners wordt afgeraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan