een te hete AMD XP met Coolermaster Aero 7+

• Onderwerp starter Onderwerp starter hewo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hewo

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2003
beste mensen,

ik heb ongeveer 2 maand geleden een 2800+ AMD athlon XP gekocht en ben voortdurend bezig geweest met de koeling ( heb al een stuk of 3 koelers geprobeert ) even op een rijtje:

Spire microflow ( standaard koeler+ and recommended )
spa072b2.jpg

Spire Whisperock 3 ( goede koeler + amd recommended )
5f263b.jpg

en heb nu een coolermaster aero 7+ koeler die als een Meester moet koelen
bff85ac466a862d4cc5a360521470439.jpg

Nu had ik een vraag, bij alle koelers die ik heb blijft de temperatuur boven de 55 graden idle ( ook de aero 7+ die de beste koeler van 2003 is )
ik heb al verschillende koelers geprobeert en ik wil het liefst niet een heel duur merk gaan kopen zoals zalman wat uiteindelijk net zogoed opgelost kan worden met een andere koeler, zoals de aero 7+.

ik heb alle reviews van de aero 7+ bekeken en ze hielden zelfs de temperatuur idle: 46 graden op de aller laagste stand van de koeler draai snelheid ( rpm's ) terwijl ik mijn op de aller hardste stand moest draaien om vooruit gang te krijgen ( misschien 1 tot 3 graden lager :( )
Ze hebben de aero 7+ getest op een 3200+ die ook nog eens was overgeklokt

Nu even verder hoe ik alles heb geinstalleerd ( het is een zelfbouw pc )

ik heb een sweex xenon kast ( midi tower ) en voorin die kast heb ik 2 blowers die naar binnen blazen, op de zijkant ( sidepanel ) heb ik 1 koeler die naar binnen blaast, en achterin heb ik 2 koelers+ de voeding output
die de lucht naar buiten blazen.

ik heb stars-700 koelpasta van spire ( zilverkleurig )
en ik heb een heel klein beetje op de core gedaan.
stars-700.jpg

ik denk eigenlijk dat het probleem hier niet ligt want het koelblok wordt wel degelijk warm.

wat kan ik nu fout hebben gedaan? of is inderdaad mijn moederbord of processor kapot?

greetz
Hewo

Laatst bewerkt:
hallo ik heb de zelfde cpu die van mij is maximaal 36.c
en onder stress 38.c

ik heb als cpu cooler een volcano 12 van termaltake.
en heb ook een dun laagje artic silver pasta gebruikt.

probeer dat eens zo ik zegen want dat,
is nartuurlijk te heet

good luck

was ff vergeten te vragen om wat voor type mobo het,
gin.
kan misschien ook een defecte sensor zijn lijk me sterk,
maae is mogelijk.

ja had altijd me systeem kunnen checken maar ik heb een msi kt6 delta FISR 2 en ik denk niet dat de sensor defect is.

greetz
Hewo

ik wist ook niet dat je system up to date was.
mensen passen het soms niet meer aan dus van daar.

het kan wel aan het moerderbord legen ook mijn zus,
heb ook de kt6 delta en daar is zit een 2400+ in ook,
tegen de 57.c

wat je kan doen is de airflow veranderen met een paar,
extra fans.

Greets

Je hebt al heel wat ventilators erin hangen begrijp ik zo; zorg er wel voor dat je kast onderdruk heeft, er moet meer lucht uit dan in.

De goede luchtstroom hangt af van de inrichting van je kast. In m'n duron kast heb ik alleen de processorfan en heb ik alle gaten dichtgeplakt zodat de lucht er via de voeding uitgaat. Een extra casefan zit erin voor warme zomerdagen. De AMD XP produceert wel meer warmte, maar ik zie nog niet in dat je daarom zoveel fans nodig zou hebben.

Op de AMD site kan je meer info vinden voor de goede luchtstroom door je kast.

Is je kast van binnen netjes ingericht? (hangen niet alle kabels voor de koelers?)

Staat je pc in een dichte kast? Wat is de kamertemperatuur?

het is toch "normaal" dat AMD's zo heet / heter worden? tenminste ... dat dacht ik :)

de kamer temperatuur is ongeveer 22 graden en hij staat niet in een gesloten kast.

ik heb al mijn kabels weg gewerkt dus ik denk dat het daar niet aan zal liggen

greetz
hEwo

ik zal je een paar tips geven.. 1. die koeler op je panel moet naar buiten blazen dat is beter voor je kaarten..

2. je heb silverpasta,, dan zou ik zeggen doe het gewoon zo.. klein beetje op je vingertop doen dan voorzichtig uitsmeren over de core (wel een dun laagje erop ja maar wel dat er iets opzit je moet de core niet meer zien glimmen) dan pak je de koeler daar smeer je een HEEEEL dun laagje dan pakt het beter en dan doe je hem erop (deze manier bespaarde mij zon 20C!!!)

3. zit je koeler er goed om op? de verhoging in de koeler moet aansluiten op de verhoging van je SockertA

en dan als laatste VEEL SUCCES ERMEE!!! :)

Greets Nuttah

edit: owjah nog even vergeten je koelblok kan idd erg warm worden ook als je je core niet goed op je koelblok heb gepaste.. dat komt doordat je core toch wel aardig wat warmte naar je koelblok brengt en dus word hij wel warm ik neem aandat je CORE temp een stuk lager word als je de silverpasta er goed opdoet :) succes

Laatst bewerkt:
Geplaatst door CrazyNutter
die koeler op je panel moet naar buiten blazen dat is beter voor je kaarten..
Deze koeler zou ik dus lekker verse lucht naar binnen laten blazen.
1. je kaarten krijgen koude lucht.
2. je CPU krijgt extra koude lucht.

Ik heb zelf ook een koeler in m'n paneel.
Als ik deze uit zet loopt de CPU temp toch weer een paar graadjes omhoog.

Ik zou persoonlijk niet apart nog koelpasta op de Heatsink(koelblok) doen.
Alleen op de Core van de CPU is voldoende.
De kans bestaat anders dat je toch teveel koelpasta er tussen krijgt.

ok bedankt mensen,

ik ga binnenkort Artic Silver 5 kope en dan zal ik ff kijke of de temp ook daadwerkelijk naar onderen gaat..

greetz
Hewo

hey crash klinkt logisch ja,,

maar ik heb ergens gelezen dat je systeem stabieler is als je de side panel naar buiten laat blazen,

er waren een paar redenen ik weet er nog maar 2 van hoor :P waren er meer

de eerste en belangrijkste reden is dat je VGA kaart over het algemeen best wel warme lucht produceert en zon koeler het direct naar buiten kan blazen

de tweede reden was dat je een slechte airflow in je totaalsysteem krijgt als je in het midden een fan naar binnen laat blazen want warme lucht blijft dan beneden de fan hangen ofzoiets

er waren nog een paar redenen maar die ben ik vergeten :P ik had het gelezen bij een review van een kast ofzo

ik ga hierover eens een thread beginnen.. :) misschien wel goed ID

greetz nutter

Geplaatst door CrazyNutter
1.de eerste en belangrijkste reden is dat je VGA kaart over het algemeen best wel warme lucht produceert en zon koeler het direct naar buiten kan blazen

2.de tweede reden was dat je een slechte airflow in je totaalsysteem krijgt als je in het midden een fan naar binnen laat blazen want warme lucht blijft dan beneden de fan hangen ofzoiets
een kast ofzo
1. hier krijg ik eerder het idee dat die fan juist de lucht weghaalt die de videokaart nodig heeft.

2. dit hangt er helemaal vanaf op welke plek de casefan in het zijpaneel zit.

Begrijp me niet verkeert, de meningen zullen hierover altijd verdeelt blijven.
Het een en ander hangt ook van het type kast af die gekoelt moet worden.

PS ik ben je thread tegen gekomen.
Kan een leuke discussie worden.:)

Nou ik heb dus de fan in me kast 2 kanten uit geprobeerd, nu moet ik zeggen als hij naar buiten blaast dan wordt me cpu ongeveer 5 graden warmer....

dus ik laat hem gewoon naar binnen blazen!

greetz
Hewo

Een koeler van de videokaart blaast op de kaart. Hij haalt dus lucht uit de kast. Een videokaart zit dikwijls helemaal onderaan, daar waar normaal gesproken koude lucht naar binnen komt.

Probeer je koeler is 180Graden te draaien.

Ik heb precies het zelfde probleem gehad met die aero 7 koeler.

Met de opening naar je voeding

Je zei het al, een duurdere maar goede oplossing is zalman.
Zelf zit ik met een P4 ook rond de 54 graden, dat kan gerust wel. Hoe zit het met de temperatuur van de omgeving waar de kast staat, staat ie vrij of ingebouwd en hoe zit het met de airflow?

Geplaatst door hehe
Je zei het al, een duurdere maar goede oplossing is zalman.
Zelf zit ik met een P4 ook rond de 54 graden, dat kan gerust wel. Hoe zit het met de temperatuur van de omgeving waar de kast staat, staat ie vrij of ingebouwd en hoe zit het met de airflow?

omgevings temperatuur is max 20 graden
de airflow moet wel goed zijn..... heb het boven al is gezegt wat voor fans ik allemaal heb.

:8-0:
Probeer je koeler is 180Graden te draaien.

bij mij zit hij niet tegen de voeding aan... hij richt naar onderen (als de kast rechtop staat ) de lucht kan gewoon aan de onderkant worden opgezogen maar bedoel jij om hem er Horizontaal ( gericht op de casefans achter in de kast ) op te zetten?

greetz
HEWO

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hewo

heb het boven al is gezegt wat voor fans ik allemaal heb.

Maar zit de kast verder vol met bv flatcables etc zodat de airflow door de kast niet lekker loopt...dat bedoel ik meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan