een tweede grafische kaart gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Ik heb een Nvidia 9600GT GPU met twee schermen (SyncMaster 2443 - 1920*1200 ) op een Asus P5Q3 moederbord met windows7 met een Intel Q9550 processor. Nu heb ik ook een oude 88ooGT GPU. Heeft het zin om deze tweede kaart in het tweede PCI 2.0 * 16 te zetten in termen van een betere performance op het tweede scherm. Nu hangt het tweede scherm aan de tweede DVI poort van de 9600 kaart. Op het tweede scherm zijn andere applicaties actief... dan op het hoofdscherm. Ik heb deze tweede kaart al in mijn systeem gezet en gewoon de bijbehorende drivers geladen en de twee schermen ieder op een kaart aangesloten en dit werkt allemaal perfect. Kan applicatie of windows slepen van de een naar de ander enzovoort als of het een kaart betreft. (GEEN SLI AKTIEF) Maar de vraag blijft of ik nu ook betere grafische prestaties heb...?

dat kun je zien in de windows prestatie index.

Start >> computer >> eigenschappen >> windows prestatie index >> kijk dan naar het gedeelte grafisch.

suc6

Grafische prestatie

De grafische prestatie is 6.8 en spellen 3D is ook 6.8 - Deze blijven hetzelfde wanneer ik een kaart gebruik ( de beste 9600 ) met er aangekoppeld twee monitoren of als twee kaarten gebruik, de 9600 in eerste PCI slot en de 88oo in tweede PCI slot met ieder een eigen monitor. Waarschijnlijk loopt de tweede kaart en/of monitor niet mee in deze test, denk ik.

tweede grafische kaart voor Flight Simulator X

Dat de tweede grafische kaart goed werkt staat wel vast. De vraag is of ik er iets mee opschiet of alleen veel warmte produceer in de kast. Ik heb het idee dat ik hem gewoon weg kan laten en dezelfde resultaten krijg. Misschien zie ik iets over het hoofd. Had gedacht extar GPU memory, extra GPU processors, dus extra ontlasting van de eerste kaart en daarom meer frames per seconde op het eerste beeldscherm.. deze blijft hangen op 14-15 fps.. ondanks de tweede kaart ( Flight simulator X )

Steek 1 grafische kaart in je PC. Download Unigine Heaven Benchmark. Doe de test en onthoud je settings. Sla nadien je resultaten op. Steek nu je twede kaart in je PC, en doe op nieuw de test met zelfde instellingen als tevoren. Sla ook deze resultaten op. Vergelijk nu. Als je een verbetering hebt in resulaten, (score, fps etc...) dan kan je ze best beide gebruiken. Zijn de resultaten bijna het zelfde dan zou ik ze er best uithalen.

Wil je toch meer uit je videokaart halen. Download dan gratis MSI Afterburner, en probeer je videokaart lichtjes te OC als da nog gaat. Ma zoek eerst ff info op of wel ok is ;)

Succes!

2e oude video kaart

Goed idee om op deze manier de kaarten in het systeem te testen. Heb deze geweldige link gebruikt en de Heaven benchmark gedraaid. Eerst met een kaart de 9600 met een leeg tweede scherm, daarna met twee applicaties actief op het tweede scherm. Toen de tweede grafische 8800 kaart erin en het tweede scherm daarop aangesloten. De twee applicaties actief gemaakt en op het eerste scherm de Benchmark opnieuw gedraaid.. dus drie uitslagen op volgorde.
1e 1 gpu - twee schermen - tweede leeg FPS 18.6 score 468 min 10.4 max 37.5
2e 1 gpu - twee schermen - tweede vol FPS 18.7 score 470 min 9.6 max 37.5
3e 2 gpu's elk een scherm - tweede vol FPS 18.8 score 473 min 12.1 max 37.7

Ik krijg dus ongeveer dezelfde frame rates met onder volle belasting iets meer frames van 10 naar 12.. op het eerste scherm. Nadeel is dat het intern met twee GPU erg warm wordt en weinig ruimte overblijft voor lucht circulatie. Gezien het minimale verschil haal ik de tweede GPU eruit.. en ga eens rondkijken of ik deze 9600GT geen extra boost kan geven om er wat meer uit te halen i.p.v. deze tweede kaart. Bedankt voor het aangeven van deze oplossing groet<Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan