• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een uitdaging voor Snb

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wigi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wigi

Inventaris
Lid geworden
6 apr 2006
Nogal off-topic, maar goed.

Snb, lijkt deze topic iets voor jou?

Code:
http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=438940

Ik denk dat ik het antwoord al weet :D

Ongelooflijk wat je soms ziet op forums :eek: :(

Wigi

@ Wigi,

en jij hoopt dat snb dit terug weet te brengen tot 3 a 4 regeltjes . . . . :D

Martin

:shocked::shocked::shocked::shocked::shocked::shocked::shocked:

OMG, nou ben ik een noob nog wat coden betreft maar zelfs ik snap dat dit niet goed is.

Maar wat ik helemaal niet begrijp is dat iemand die zoiets in elkaar kan zetten weldegelijk verstand heeft van VBA ( in iedergeval 100x meer alsik) en dan zoiets maakt.

@Thankyou
Ok max 10 regels dan toch ?

Groeten,
Jacques

Laatst bewerkt:
....gezocht... DATA TYPISTE (m/v)... :D:D:D

Groet, Leo

Voor mijn antwoord zie de door Wigi aangedragen draad.

Tevens een vraag voor alle 'over de schouders meekijkers': kan dat niet simpeler ?

@Wigi
Van jou had ik niet verwacht dat je jer er zo gemakkelijk van af zou hebben gemaakt. Lijkt me jouw eer te na. :p

OMG,

Snb, doen die 4 regels van jou inderdaad hetzelfde als die 1000+ regels van Nualang ?

PETJE af, dat je alleen kan doorgronden wat hij wil met al die regels.

Groeten,
Jacques

Wees gerust: het is alleen een vervanging voor de macro met dezelfde naam(ca. 60 regels).
De rest van de code bevat teveel fouten (bijv. ontbreken end if) om er iets zinnigs van te maken.
Het is wel een mooie illustratie voor degenen die zo stringent hameren op het declareren van variabelen waartoe hun passie kan leiden.

Nee niet voor alle 1000 maar 4 ipv 60 vink ook een prestatie :)

Snb, doen die 4 regels van jou inderdaad hetzelfde als die 1000+ regels van Nualang ?

2250 regels code van Nualang ;)

Het is wel een mooie illustratie voor degenen die zo stringent hameren op het declareren van variabelen waartoe hun passie kan leiden.

Dit beschouw je toch niet als een "illustratie van"? Dit is eerder een gek aan het werk, die nog liever zou copy-pasten dan nadenken/ordenen/structureren.

Het is natuurlijk wel een reden waarom het ergens goed is om je variabelen stringent te declareren. Dit zou natuurlijk moeten leiden tot het inzicht dat je ergens een denkfout hebt begaan.

En ik kan mij vergissen maar het gebruik van de variabelen Dmd_DayXXX snap ik niet want hij declareerd ze.... vult ze..... en doet er verder niets mee

Laatst bewerkt:
Declareren van variabelen is niet verkeerd maar hier is iemand "een beetje" doorgeslagen.

Zo te zien een Copy-Paste-Programmer.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:eek: Dat doe ik nu al 4 weken:o
Is dat niet goed dan ?

Groeten,
Jacques

Mja, dat ligt er maar aan.
Het belangrijkste is dat je overzicht hebt over je programma en dus weet waar je mee bezig ben.
Hier heeft iemand een monster van een applicatie ontwikkeld waar het nodige in gesnoerd kan worden en waar niet geheel duidelijk is wat de bedoeling is van het programma.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Mja, dat ligt er maar aan.
Het belangrijkste is dat je overzicht hebt over je programma en dus weet waar je mee bezig ben.

Roncancio

Ja dat is waar. Ik zeg het ook eigenlijk fout. Meeste van wat ik gedaan heb komt inderdaad van copy en paste van wat ik hier op het forum heb gekregen. Daarna ga ik er meestal mee spelen om te kijken wat er gebeurt.

Merk wel dat als ik nu iets vanaf nul maak ik toch regelmatig een vorig bestand moet openen om te kijken hoe het ookalweer moest, maar dat wordt steeds minder :-)

Groeten,
Jacques

:eek: Dat doe ik nu al 4 weken:o
Is dat niet goed dan ?

Groeten,
Jacques

Ik bedoel niet het copy-pasten van (goede) code komende van forums, de code bestuderen, en dan toepassen in eigen werk.

Ik bedoel wel het copy-pasten en licht aanpassen van regels code in dezelfde procedure/module. Waar een lus of een SpecialCells statement veel meer aangewezen zijn. Of het samen nemen van ranges zoals Snb liet zien in de ClearContents codes.

Wigi

Hier heeft iemand een monster van een applicatie ontwikkeld waar het nodige in gesnoerd kan worden en waar niet geheel duidelijk is wat de bedoeling is van het programma.

Dat heb je mooi diplomatisch uitgelegd :thumb:

Ja dat is waar. Ik zeg het ook eigenlijk fout. Meeste van wat ik gedaan heb komt inderdaad van copy en paste van wat ik hier op het forum heb gekregen. Daarna ga ik er meestal mee spelen om te kijken wat er gebeurt.

Merk wel dat als ik nu iets vanaf nul maak ik toch regelmatig een vorig bestand moet openen om te kijken hoe het ookalweer moest, maar dat wordt steeds minder :-)

Groeten,
Jacques

Daar is ook niets mis mee.
Je zult tzt wel merken dat als je voldaan ben over een programma en je kijkt er maanden later naar, dat je dingen heel anders zou doen.

Ervaren ontwikkelaars kunnen wel vaak zien wat men van het internet heeft gehaald en wat iemand zelf heeft ontwikkeld.

@Wigi
Dank je voor het compliment. Het kostte de nodige moeite om zo diplomatiek mogelijk te zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Daar is ook niets mis mee.
Je zult tzt wel merken dat als je voldaan ben over een programma en je kijkt er maanden later naar, dat je dingen heel anders zou doen.

Ohh dat weet ik wel zeker, je kent me dart programma, dat heb ik nu voor de tweede keer vanaf nul gemaakt en ik weet nu al hoe het anders moet in versie 3 :)

Wordt dus weer helemaal vanaf nul, want het kan heel anders en veel beter.

Groeten,
Jacques

Nu we het toch over copy/paste hebben:

Kunnen we daaraan niet systematisch wat meer aandacht besteden:
copy /Paste(special) xlvalues, copy / paste en cut /paste zijn Userinterface (opneem) VBA.
In VBA kan dat beter:

als het alleen om waarden gaat:

bestemming= bron.value bijv. [F1:F4]=[A1:A4].value
of met de tussenstap van een variabele
sq=[A1:A4]
[F1:F4]=sq

als het alleen om formules gaat

bestemming= bron.formula bijv. [F1:F4]=[A1:A4].formula
of met de tussenstap van een variabele
sq=[A1:A4].formula
[F1:F4]=sq

als het om waarden, formules en opmaak gaat