• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een vakje aankruisen ipv aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonvanN

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2011
Beste allemaal,

Weet iemand misschien hoe je een vakje kunt creeëren wat je kunt aanklikken, waardoor er een kruisje inkomt te staan ipv een vinkje?

Hierbij een voorbeeld mbt mijn vraag.

Door op het vakje in kolom A te klikken verschijnt er een vinkje.

Ik wil alleen een kruisje hierin krijgen.

Bekijk bijlage voorbeeld vakje.xls

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Leon

Laatst bewerkt:
Je vraag is wel zeer summier.
Een klein xls voorbeeld bestandje met hoe je het precies wilt gebruiken verduidelijkt de zaak.

Je geeft eigenlijk zelf al min of meer het antwoord door in kolom F een vakje te tekenen en in de onderliggende cel een x te plaatsen. Welnu, via een macrootje kun je ervoor zorgen dat telkens als je op het vierkantje klikt in de onderliggende cel een x wordt geplaatst of wordt gewist. De macro aan het vierkantje verbinden doe je door rechts te klikken op het vierkantje en dan te kiezen: "Macro toewijzen".
De code hangt verder af van het feit wat je met de vakjes wil --> mag er slechts 1 tegelijk aangevinkt zijn of meerdere tegelijk.

In bijlage 2 methodes. Nadeel van methode 1 is dat je de cursorverplaatsing na een Enter moet wijzigen naar verplaatsing naar rechts.

Bijlagen

De instellingen van Bakkertje zou ik vooraf handmatig doen.
(bij diens methode 1 verschijnen er in mijn Excel bij 1 klik in meerdere vakjes een kruisje).
Als de vragensteller per se kruisjes wil, dan is de manier in deze bijlage een mogelijkheid. Maar ikzelf zou toch voor de in Excel ingebouwde checkboxen kiezen.

@ Zapatr
Nadeel van methode 1 is dat je de cursorverplaatsing na een Enter moet wijzigen naar verplaatsing naar rechts.

Bakkertje,
bij jouw methode 1 valt er bij mij (het is Excel 2002 dat ik nu voor me heb) niets te verplaatsen. Als ik 1 vakje aanklik, verschijnen er automatisch ook in (meerdere) andere vakjes kruisjes en A8 wordt automatisch de geselecteerde cel.

Ik werk zelf met ook met XL2002SP3 en daar kan je toch bij Extra >> Opties >> Bewerken >> Selectie verplaatsen na ENTER de keuze maken tussen Omhoog, Omlaag, Links en Rechts. Aangezien bij de Selection_Change met SendKeys automatisch een Enter doorgegeven wordt moet je deze instelling wijzigen in Rechts en wordt er geen reeks vakjes gemaakt.

Ik werk zelf met ook met XL2002SP3 en daar kan je toch bij Extra >> Opties >> Bewerken >> Selectie verplaatsen na ENTER de keuze maken tussen Omhoog, Omlaag, Links en Rechts. Aangezien bij de Selection_Change met SendKeys automatisch een Enter doorgegeven wordt moet je deze instelling wijzigen in Rechts en wordt er geen reeks vakjes gemaakt.
Ja, dat klopt.

Geen reactie van LeonvanN,
wat niet zo verwonderlijk is, gelet op het feit dat hij op de datum van zijn vraag een nieuwe gebruikersnaam heeft genomen.

Tja, de vraag stond ook plotseling zonder boe of ba op opgelost dus wat moeten we hier weeral van denken.
Gelukkig zijn er nog anderen die hun dankbaarheid wel tonen.

Bedankt voor jullie hulp

Ik zie dat men verwonderd waren over het feit, dat de vraag op opgelost werd gezet zonder tegenbericht.

Dit was niet mijn bedoeling.

Ik ben nieuw op deze site en ging ervan uit dat door de afsluiting van de vraag iedereen een reactie zou krijgen.

Ik dacht ook om bijvoorbaat mijn dank uit te spreken dit voldoende was.

Dus bij dezen nogmaals bedankt voor jullie hulp en ik hoop jullie in de toekomst ook te hulp te kunnen schieten.

Groeten,
Leon

Het gaat mij niet om een bedankje, want ik ken degenen die vragen stellen niet persoonlijk. Waar het wel om gaat, niet alleen voor mij maar voor alle gebruikers van dit forum, is om te weten of de antwoorden/oplossingen het gewenste effect hebben gehad. Daar kunnen andere lezers dan de vragensteller namelijk ook hun voordeel mee doen.
En verder lijkt het mij gewoon tot de ongeschreven basisregels van fatsoen te behoren, als mensen de moeite nemen om (soms veel) tijd aan je probleem te besteden, dat je dan even reageert, dat is een kleine moeite. Maar een aantal mensen op dit forum vinden deze uitspraak wellicht wat ál te moraliserend.
Let maar eens op hoeveel vragenstellers hier "voor het eerst" een vraag stellen. Voor een deel zijn dat nieuwe gebruikers, maar daar zijn ook heel wat personen bij die na het stellen van eerdere vragen niet antwoordden op reacties.

Vraag is door jullie hulp opgelost

De door jullie aangemerkte oplossingen hebben mijn vraag ruimschoots beantwoord.

Ik heb het ingepast in mijn bestand en het werkt perfect. :thumb:

Bedankt.

Groeten,
Leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan