• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een verwijzing in een formule bij door kopiëren bewaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickezz

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2006
Hallo,

Als je een formule kopieert naar een andere cel maakt Excel er automatisch een reeks van, wat vaak enorm handig is en veel werk scheelt.
Maar is het ook mogelijk om een bepaalde verwijzing naar een cel in de formule niet door Excel aan te laten passen en de rest wel?
Ik wil formules naar honderden cellen eronder kopiëren en moet hierdoor alsnog alle formules 1 voor 1 nalopen om 1 verwijzing handmatig aanpassen.

Voorbeeld wat ik graag zou willen:

=A2/A1
=A3/A1
=A4/A1

En niet:

=A2/A2
=A3/A3
=A4/A4

Ook is het zo dat als formules iets ingewikkelder worden, herkent Excel soms geen reeks en laat een verwijzing zoals deze is, terwijl deze dan eigenlijk juist wel een reeks zou moeten zijn in mijn geval.

Voorbeeld:

=COUNTIFS(N:N;"1-1-2019";K:K;">0")

Als je deze kopieert zou ik graag willen dat de volgende cellen eronder de formule zo wordt:

=COUNTIFS(N:N;"2-1-2019";K:K;">0")
=COUNTIFS(N:N;"3-1-2019";K:K;">0")
=COUNTIFS(N:N;"4-1-2019";K:K;">0")
enz.

Ik hoop heel erg dat het mogelijk is om hierop meer invloed uit te oefenen, dat zou enorm veel werk schelen.

Voorbeeld voor het vastzetten van een cel:
=A2/$A$1

Met het $ teken geef je in het voorbeeld dus aan dat zowel kolom als regel vast moeten blijven.

Voorbeeld voor het vastzetten van een cel:
=A2/$A$1

Met het $ teken geef je in het voorbeeld dus aan dat zowel kolom als regel vast moeten blijven.

Helemaal geweldig! Zo simpel, dit wist ik nog niet :)
1 van de 2 problemen opgelost, bedankt!

nog niet geleerd dat een voorbeeld bestand plaatsen veel vlugger resultaten geeft?

nog niet geleerd dat een voorbeeld bestand plaatsen veel vlugger resultaten geeft?

Ok, bij deze een voorbeeld.
In kolom K staat een 1 achter elke datum omdat de datum in de formule van cel K4 gekopieerd is en er geen reeks van is gemaakt.
Ik hoop dat het duidelijk is. Het is maar even een simpel voorbeeld.

Bijlagen

zo kan dat in het voorbeeld wat je hebt.

PHP:
=COUNTIFS(E:E;DATE(2019;2;1)+ROW()-4;D:D;">0")

zo kan dat in het voorbeeld wat je hebt.

PHP:
=COUNTIFS(E:E;DATE(2019;2;1)+ROW()-4;D:D;">0")

Hartstikke bedankt!
In mijn simpel voorbeeld werkt het prima.
Alleen in het bestand waar het eigenlijk voor bedoeld is wordt het niet juist geteld.
De locaties van de informatie in het bestand zijn heel anders.
Helaas kan ik dit bestand niet op internet zetten.

Waar kan ik meer informatie vinden over dit gedeelte? DATE(2019;2;1)+ROW()-4
Wat me opvalt is dat als ik de formule naar onder toe kopieer de datum in de formule (2019;2;1) hetzelfde blijft en er geen reeks van wordt gemaakt.
Ik begrijp niet hoe dit werkt als overal dezelfde datum staat en de formule exact hetzelfde blijft. Het zal iets te maken hebben met het laatste gedeelte +ROW()-4 neem ik aan.

Die ROW() is het regelnummer waar de formule staat en wordt dan gebruikt als het aantal dagen dat bij de opgegeven datum moet worden opgeteld.
Wellicht dat dat in je originele document niet van belang is. Daarom is een relevant voorbeeld altijd zo belangrijk en niet een simpel documentje met wat gegevens.

Laatst bewerkt:
Ik heb het originele bestand gestript.
Op het eerste tabblad heb ik deze functie in meerdere kolommen nodig.
Ik heb 1 kolom geel gemaakt (kolom J). Als ik het in deze kolom voor elkaar krijg zal het in de rest van de kolommen zelf wel lukken, hoop ik.
De verwijzingen in deze kolommen kloppen al omdat ik overal handmatig de datum heb aangepast, de rest van het jaar moet ik nog en daarom hoopte ik dat er een slimmere oplossing zou zijn.

Bijlagen

Dat zijn willekeurig oplopende datums en kan je dus niet zomaar een simpele functie voor gebruiken.
Deze moet kennelijk per regel weten of een datum wel of niet opgehoogd moet worden en is dus een voorwaarde die in de functie moet worden ingebouwd.

Ja, dat zal wel aan mijn gebrek aan kennis liggen.
Dit bestand is opgebouwd met behulp van mijn beperkte kennis.
Die willekeurige datums zullen zo ingevuld blijven worden het hele jaar, dat hoort zo.

Laatst bewerkt:

Dankjewel voor het voorbeeld :)
Ik denk het niet, het gaat om het automatisch door kopiëren in een reeks van de datum in de formules in kolom K (waar de datum een criteria is) van je voorbeeld.
Of ik begrijp niet wat je me probeert te laten zien.

Het lijkt er op dat mijn probleem te complex is voor mijn zeer beperkte kennis van Excel. Ik kan niet van jullie verwachten dat jullie me Excel gaan uitleggen!
Ik had gehoopt dat er een simpele oplossing was zoals de oplossing van mijn eerste probleem, waar je alleen maar Dollar tekens hoeft te gebruiken om een verwijzing vast te zetten.

verwijs naar een cel idpv een vaste datum.

Dus toch zo simpel!
Ik heb dit geprobeerd maar dan met een = teken ervoor en dat werkte niet.

Bedankt voor jullie tijd en moeite! Mijn problemen zijn hiermee opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan