• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een virus in mijn bestand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erpee

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2009
Sinds enige tijd heb ik een irritant probleem met mijn bestand (Werk er nu ook al even niet meer in)

Als ik afsluit (Er zit een autosave in) springt Norton aan en zegt dat er een virus in zit (Script:SNH-gen[Drp])
Screenshot_2.jpg

Ik heb het hele bestand doorgenomen maar zie echt niks geks staan. Wat kan ik doen? Ik kom zo niet verder en da's best vervelend als je bijna klaar bent met een bestand waar vanaf de start tot de huidige versie 100+ uur in zit.

Gebruik je TypeScript (JavaScript) in dat document?

Dan lijkt het erop dat het VBA Project geïnfecteerd is.

Krijg je die melding als je Excel afsluit of al je je PC afsluit?

Niet eerder bij de hand gehad, maar ik zou het volgende doen:
Exporteer het VBA project naar een lokale schijf.
Sla dan het document op als document zonder macro's en sluit Excel.

Ik ga er vanuit dat de melding dan niet verschijnt.
Laat nu dat opgeslagen VBA project scannen door Micrsosoft Defender.
Laat dan hier weten wat deze te vertellen heeft.

Wat staat er onder details? Krijg je niet aangeboden > Uitzondering maken

De notatie "script: SNH-gen [Tri]" lijkt te verwijzen naar een specifiek script of programmeerfunctie, waarschijnlijk gerelateerd aan een bepaalde software, framework of bibliotheek. Hier is een overzicht van de componenten:script: Dit geeft doorgaans aan dat de volgende tekst verwijst naar een script, wat meestal een set instructies is die zijn geschreven in een programmeer- of scripttaal.SNH-gen: Dit kan een specifieke naam zijn voor een script. Het voorvoegsel "SNH" kan staan voor een bepaald project, module of functionaliteit, terwijl "gen" vaak suggereert dat het script gerelateerd is aan generatie (bijv. het genereren van gegevens, bestanden of modellen).[Tri]: De "Tri" tussen haakjes kan een parameter, modus of type aangeven dat gerelateerd is aan het script. Het kan verwijzen naar een specifieke optie, zoals "driehoekig" in een wiskundige context, of het kan een versie of categorie aanduiden.Zonder aanvullende context is het lastig om een precieze interpretatie te geven. Als u meer details kunt delen over de omgeving of toepassing waarin dit script wordt gebruikt, kan ik een meer op maat gemaakte uitleg geven.

Download de gratis versie van
Afbeelding
MalwareBytes Anti-Malware (website).
(het bestand MBSetup.exe wordt dan gedownload)
Na het downloaden, dubbelklik erop om het programma te installeren.
Verander geen instellingen tijdens de installatie.
Indien je een foutmelding krijgt dat de installatie niet lukt, herstart dan de computer.
Probeer de installatie opnieuw. Krijg je weer een foutmelding gebruik dan de Malwarebytes cleanup tool.

Als je een antivirus-programma actief hebt, stop dat dan eerst. Het scannen met MBAM gaat dan een stuk sneller.

In het opstartscherm van "Malwarebytes Anti-Malware", klik op "Dashboard" en vervolgens op de knop "Scan nu".
Indien er updates beschikbaar zijn worden deze eerst gedownload.
Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.

Na het scannen:
Als er bedreigingen zijn gevonden:
  • Klik op "Verwijder geselecteerde" en daarna op "Voltooien".
  • Er kan gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten. Doe dat dan en start daarna opnieuw MBAM.
Klik in Malwarebytes op "Rapporten".
Plaats een vinkje bij het recentste "Scanrapport".
Klik op Exporteer en kies Tekstbestand (*.txt).
Afbeelding

Vul een bestandsnaam in en bewaar het op je bureaublad zodat je het makkelijk terugvindt.
Post het logbestand als bijlage in je volgend bericht.

Ik lees op internet dat het vaak gaat om Browserextensies. ???
Klik op "Verwijder geselecteerde" en daarna op "Voltooien".

Volgens post 10. Dat schiet dan niet op, want dan ben je het bestand kwijt. Volgens TS is dit een veilig bestand? > Dan moet je een uitzondering maken.

Overigens is de nieuwe 'Norton' die is overgegaan in nieuwe handen een zeurkous aan het worden. Dat heb ik zelf ook gemerkt.

Gooi hem even in virustotal.com

Dank jullie voor alle feedback.
Ik ga er dit weekend mee aan de slag. (voorlopig even om mijn 'echte' baan concentreren ;-))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan