Een VPS en DNS

Status
Niet open voor verdere reacties.

GooGooJansen

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Hallo,
Ik heb me zojuist een VPS gekocht (dit is de tweede) maar hoe krijg ik hier een domein aan gekoppeld? Er is niks van cPanel ofzo bij. Gewoon een VPS. De VPS draait Windows Server 2003. Ik heb al geprobeerd om door middel van Windows een domein toe te voegen, maar dit blijkt niet echt te werken...

Mvg,

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het evt. gewenste DNS-domein er zelf extern nog bij moet kopen.

En het draaien van een Windows-Domein kan ik me niet voorstellen dat dat de bedoeling is, maar misschien mag dat wel van de voorwaarden. Overigens heb je niets aan een domein, tenzij je binnen hetzelfde data-centrum waar de VPS staat nog andere VPS'en hebt die in een domein zouden moeten om welke reden dan ook. Daar moet de 'provider' dan nog firewall, routering, VLAN etc. inrichting bij doen, dus ik denk niet dat een betaalbaar grapje is.
Evt. 2de mogelijke reden om (voor/op 1 machine) toch een domein te willen inrichten zou Microsoft Exchange kunnen zijn, als je dat wilt/moet draaien.

Succes,

Tijs.

Ik bedoelde dat dit mijn tweede poging was om een VPS te gebruiken. Op dit moment heb ik er maar een, en een static IP. Nou wil ik dat als ik; mijndomein.nl intyp dat die naar dat ip adres gaat, hier kan ik waarschijnlijk ook nog zelf uitkomen. Maar ik wil andere gebruikers ook toestaan om domeinen toe te voegen, op hetzelfde ip maar een andere map, zonder dat zij alles moeten veranderen. Ik probeer de host ook te contacteren of zij mij kunnen helpen, we zullen zien.

Nu ben ik aan het bedenken of het niet makkelijker is om Linux te pakken en dan iets zoals ISPConfig, hier zou dit allemaal bij in moeten zitten.

Laatst bewerkt:
[...]Ik heb al geprobeerd om door middel van Windows een domein toe te voegen[...]

Ah. Wat je hier blijkbaar bedoelde is het toevoegen van een website in de IIS administratie-tool (als je tenminste inderdaad met IIS gaat draaien ipv. bijv. Apache)!
Daarvan zijn handleidingen te vinden, maar even kort door de bocht:
Start -> Uitvoeren -> %SystemRoot%\system32\inetsrv\iis.msc
Klik de server open
Rechtsklik op Websites, en kies Nieuw -> Website
Blader naar de map die je gereserveerd hebt voor het tweede website.
Klik daarna Websites open, en je zult de tweede website zien staan. Rechtsklik erop, en kies Eigenschappen
Klik knop Geavanceerd in tabblad Algemeen
Klik Toevoegen, en geef daar de naam van de website, bijv. www.mijn2dedomein.nl als waarde van de host-header
Als dan www.mijn2dedomein.nl in DNS verwijst naar het publieke ip-adres van je VPS, dan zal met http://www.mijn2dedomein.nl de website geopend worden waarvan je eerder de 2de website naar toe hebt laten verwijzen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Een probleem (heb het nog niet kunnen testen want DNS is niet geupdate). Hij opent geen php bestanden?

hier wordt gesteld dat de .MSI versie van 5.2 (die je hier kunt downloaden) PHP ondersteuning in IIS mogelijk maakt (keuze tijdens de installatie).
Lees goed wat er staat, en kijk veiligheidshalve ook naar het commentaar die m.b.t. die automatische installatie-instructie gemeld zijn door anderen.

Bedenk ook dat er 2 manieren zijn om PHP in IIS te gebruiken: Als ISAPI extension of als CGI extensie. ISAPI = Microsoft en CGI = (o.a.) apache.

Overigens horen via beide methodes PHP server-side bewerkingen te lukken, dus als het goed is kun je je .php bestanden bij beide keuzes gebruiken.

M.b.t. index.php laten aanroepen: Rechtsklik op de gemaakte of bestaande website in IIS Admin, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Documenten, kies Toevoegen, voeg index.php toe. Verander daarna naar smaak de prioriteit van index.php m.b.v. de knop Omhoog of Omlaag, bijv. zo dat index.php bovenaan komt te staan en er dus eerst naar index.php wordt gezocht als de bijbehorende website wordt bezocht.

Succes,

Tijs.

Dat van index.php toevoegen had ik al gevonden, toch bedankt! :) Op dit moment de installatie aan het downloaden. Kan ik mooi weer aan de slag, alleen nog een vraag. Als ik nu het domein update, moet ik dan bij DNS beheer het IP adres invullen? Of moet ik de nameservers veranderen?

[...]Als ik nu het domein update, moet ik dan bij DNS beheer het IP adres invullen? Of moet ik de nameservers veranderen?

Ik snap die vraag niet. Wat bedoel je in je vraag met "domein"?

Tijs.

Het domeinen binden snap ik nog niet helemaal. Bijvoorbeeld:
www.domein1.nl
Moet ik hier de nameservers aanpassen aan het ip adres van de VPS? Of moet ik de CNAME en alles veranderen naar het ip adres?

Dan als tweede, stel ik heb nog een domein (of iemand anders die gebruik maakt van mijn VPS). Dan zou het handig zijn als hij alleen de nameservers moet updaten en alles dan werkt (natuurlijk moet ik het dan nog toevoegen in het beheer, dat snap ik). Is dit mogelijk?

Het domeinen binden snap ik nog niet helemaal. Bijvoorbeeld:
www.domein1.nl
Moet ik hier de nameservers aanpassen aan het ip adres van de VPS? Of moet ik de CNAME en alles veranderen naar het ip adres?

Dan als tweede, stel ik heb nog een domein (of iemand anders die gebruik maakt van mijn VPS). Dan zou het handig zijn als hij alleen de nameservers moet updaten en alles dan werkt (natuurlijk moet ik het dan nog toevoegen in het beheer, dat snap ik). Is dit mogelijk?

CNAME is niets anders dan een alias (dus een "synoniem" zeg maar). Dus stel dat je een A-record hebt dat www.domein1.nl verwijst naar het publieke ip-adres van je VPS, dan kun je een CNAME hebben die bijv. ftp heet (volledig uitgeschreven: ftp.domein1.nl), die je dan laat verwijzen naar www. Hiermee wordt ftp.domein1.nl 'gekoppeld' aan het publieke ip-adres van www.domein1.nl. Kan handig zijn als de klant de website ook wil uploaden via ftp.
Let wel op: Je zult bij het recht geven van uploaden via ftp een gebruiker moeten aanmaken, daar een wachtwoord op zetten, in IIS Admin ook een ftp-site moeten aanmaken, die dan verwijst naar de map waar de inhoud staat van de website
Makkelijkste manier zou zijn om alle websites in eigen submappen onder 1 map te zetten, daar iedere ftp-gebruiker rechten op te geven, maar alleen de gebruiker van de website lees- en schrijfrechten te geven op hun eigen (website-)submap. Natuurlijk kun je daar ook de administrator (jou dus) rechten geven. Test dit goed, want je wilt niet dat iemand meer rechten heeft dan gewenst (zoals het lezen/schrijven in website-mappen waar hij/zij niets te zoeken heeft).

M.b.t. je 2de vraag: Zodra je de website voor die gebruiker hebt aangemaakt en ftp-toegang voor uploaden v.d. website geregeld hebt voor die gebruiker, dan zou het idd. genoeg moeten zijn om de DNS aan te passen naar het ip-adres van jouw VPS.

Overigens verwacht ik dat de verhuurder van de VPS wel documentatie heeft over hoe je het het beste kunt inrichten, hoeveel websites je erop kunt hosten, hoe je het het beste kunt beveiligen etc.

Tijs.

Dat eerste werkt inmiddels, nou zit ik alleen met een probleem:
Een paar domeinen zijn geregistreerd bij Webreus waar je niet alle DNS records kunt veranderen, erg irritant dus... Enige mogelijkheid is om de nameservers en een paar (3 ofzo) DNS records te veranderen.

Het is voldoende om alleen het www record te veranderen, toch, zodat die verwijst naar jouw VPS?

Uploaden kan dan gewoon via ftp www.domeinnaam.nl gebeuren.

Is er werkelijk niets te veranderen, dan zou je ook DNS kunnen gaan draaien op je VPS voor die domeinen, en dan het nameserver record laten verwijzen naar jouw VPS. Natuurlijk wel eerst testen, want UDP poort 53 en TCP poort 53 moeten dan open staan naar je VPS vanaf het Internet.

Tijs.

Als het mogelijk is om nameservers te hebben is het natuurlijk geweldig! Op dit moment ben ik ook wat controle panelen aan het proberen, misschien zit dit er al bij in gebouwd. Met het testdomein kwam ik wel zo ver dat het naar het ip adres ging, maar niet naar een andere map. Ik zal vanavond wel even verder kijken! ;)

DNS server functionaliteit is in W2003 via Configuratiescherm -> Software -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen aan je W2003 toe te voegen. Is aan te vinken onder Netwerkservices ("Domain Name Service (DNS)").

Succes,

Tijs.

Inmiddels toch nog maar even bij de host gebleven. Deze maand maar eens prutsen (na deze week, proefwerkweek) en dan zullen we het nog eens proberen. Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan