een vraagje over query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tucka

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2005
Hallo allemaal ik heb een vraagje?
Voor mijn werk ben ik bezig met het opzetten van een database. Echter wil ik de uitgegeven passen tracken.
Ik heb een table gemaakt met daarin naast de vereiste gegevens ook nog twee check boxen voor terug(retour) / niet terug(not retour). Hoe kan ik op basis hiervan een query laten uitvoeren als niet retour aangevinkt is of als beide selectie vakjes leeg zijn ?
"search not retour badges"
Alvast bedankt voor jullie advies.
van een newbie;)

Het is niet nodig om twee checkboxen te gebruiken. Een checkbox geeft óf True, óf False, dus daarvan kan je een query laten afhangen.
Stel dat die ene checkbox het bijschrift Retour heeft, dan zet je in je query-ontwerp bij de criteria onder Retour: Waar

Klopt wat jij zegd, maar ik vind het beter als er twee check boxen zijn (opties voor de receptionisten) ik heb geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet.

zoek criteria is als = yes en no ="Nul" or No ="Thrue"
Kan iemand mij helpen???

Als je 'Thrue' gebruikt lukt het in geen enkel programma, de correcte spelling is 'true'.

Een checkbox geeft als resultaat Waar of Onwaar terug; true of false (ingeval van een Engelse Access-versie).

Bij de criteria van de checkboxes zet je dus alleen maar Waar of Onwaar.

True en False zijn constanten in access. In de vertaaldrift van Microsoft zijn deze in de nederlandse versie vertaald naar Waar en Onwaar.
Leuk als je alleen computers met de nederlandse of alleen de engelse versie hebt maar op het moment dat je te maken krijgt met nederlandse en engelse implementaties door elkaar gebruikt heb je een probleem (of een uitdaging).

Omdat het constanten zijn kun je ook de numerieke waarde van deze constanten gebruiken. Op die manier ben je zelfs taalonafhankelijk.

True = Waar = -1
False = Onwaar = 0

Ok thanks voor de uitleg.
Ja thrue was een type fout van mij maar thanks voor de uitleg, nu pas snap ik het.
Thanksss all

Geplaatst door Tucka zoek criteria is als = yes en no ="Nul" or No ="Thrue"

hm, dat is een vreemde instructie zeg..
je moet idd letten op quotes. met de querybuilder van
Access gaat het wel goed denk ik, die herkent de constanten True en False, en vertaalt ze ook nog eens ongevraagd :confused:
dus: True/false niet tussen quotes, en null ook niet (een boolean veld kan ook een nullwaarde hebben) gebruik dan de functie IsNull(veld) of veld Is Null.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan