• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een wegingsfactor bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Welies

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Hallo allemaal!
Ik wil graag een wegingsfactor bepalen op basis van een 3 tal criteria. Bijgevoegd een voorbeeld bestand om eea te verduidelijken. Daarbij wil ik ook de mogelijkheid hebben om 1 van de 3 criteria zwaarder te laten wegen dan de andere 2.

Iemand suggesties hoe dit een formule te gieten?

Alvast dank voor de tips en hulp.

Vincent

Bijlagen

Enige verduidelijking is wel gewenst want ik (en 40 anderen ?) begrijpen niet wat je bedoelt.

Vincent,

Kun je jouw vraag verduidelijken? Ik kan namelijk geen verband ontdekken tussen de 3 door jou in het voorbeeldbestand gegeven argumenten:
Aantal, Gem. Prijs en Omzet.

De voorzet van Sylvester komt mij enigszins vreemd voor, omdat daarin aantal en 2 maal een bedrag als getallen worden gesommeerd. Ik vraag mij daarbij dan af welke de betekenis is van die som. (Sorry Sylvester)

Een idee wat bij mij bijvoorbeeld opkomt is dat ieder van de drie argumenten volgens een klassenindeling van die argumenten een voor dat argument geldend wegingsfactor krijgt waarmee de waargenomen waarde wordt vermenigvuldigd, waarna dan op basis van het relatieve aandeel van iedere aldus verkregen waarde in de som van die waardes, een conclusie wordt getrokken.
Eventueel kunnen, binnen het hiervoor beschreven idee, de wegingsfactoren voor ieder van de drie argumenten, bijvoorbeeld door vermenigvuldiging of optelling, tot één factor worden gecombineerd.
ik ben mij bewust dat dit een schot in het duister is.
Dus Vincent laat iets van je horen. Vertel wat je eigenlijk wilt bereiken.

All,

Wat Sylvester als voorbeeld geeft is min of meer wat ik bedoel: Ik wil de waarden voor Aantal, Gem. Prijs, en Omzet een bepaalde weging meegeven die in te stellen is (zoals in rij 1 wordt gedaan). Vervolgens dient dit omgezet te worden in een bepaalde weging. In het voorbeeld van Sylverster is dit een bedrag (kolom E), wat ik wil is een weging van tussen bv. 1-100 (hoe hoger de waarde, hoe hoger de weging)

Hoop dat het zo iets duidelijker is voor jullie.

Vincent

Hallo Vincent,

Je bent voor mij nog steeds niet duidelijk.
Ik vermoed dat je een aantal getallen moet optellen, of bijvoorbeeld van een aantal getallen een gemiddelde wilt weten. in dat resultaat zal ieder getal een bepaalde weging hebben.
Als je eerst eens aan geeft van welke getallen je bijvoorbeeld een gemiddelde wilt hebben en dan aangeeft hoe de weging van de verschillende getallen moet zijn voor de bepaling van dat gemiddelde, dan denk ik dat met mij de nodige anderen sneller een oplossing voor jouw vraag kunnen bedenken dan zonder die uitleg.

Wat Sylvester in kolom E heeft berekent is de som van de helft van het aantal plus twee maal de gemiddelde prijs en één tiende van de omzet. ik kan hier geen bedrag in zien.

Laatst bewerkt:
Hoi Thoralf,
Laten we het erop houden het voorbeeld van Sylverster goed is, alleen wil ik in kolom E geen waarden zoals ze er nu staan zien, maar deze omgezet naar een bepaalde weging. Dus het resultaat dat er nu staat omgezet naar een schaalverdeling van 1 t/m 100 tov. het totaal. Dus de waardes kan ik nu omzetten naar bv een percentage en dan heb ik wat ik wil volgens mij.

Gr. Vincent

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan