• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een werkblad vullen met een ander werkblad....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik22665

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Hallo allemaal,

Ik ben niet zo'n geweldige expert in Excel maar voor jullie is dit waarschijnlijk hartstikke simpel.
Het lijkt me namelijk een eenvoudige handeling maar, na dagen zoeken en proberen, is het mij niet gelukt.

Het volgende:
Ik wil drie werkbladen maken (ik heb geen verstand van codes, dus graag het liefst zo simpel mogelijk).

Het eerste werkblad moet een invoerblad worden met meerdere kolommen en rijen (velden).
De gegevens die ik in het eerste werkblad invul, moeten in het tweede werkblad onder elkaar komen te staan als een database.
Het derde blad zou een rapportage moeten zijn van (in dit geval) een naam die ik aanklik (of kies) in de database (2e werkblad)

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik heb al gezocht binnen dit forum maar de ingewikkelde codes deden mij terugdeinzen.

O ja, de knop 'formulier' heb ik gevonden maar die kan maar 32 items bevatten en ik heb er veel meer met variabele tekstlengte. Ook zou ik graag een knop willen op het eerste blad met "NIEUW" en "AFDRUKKEN". Het 2e en 3e werkblad hoeven niet zichtbaar te zijn, maar ik weet hoe dat werkt.

Let op: dit wordt niet de database die ik bedoel maar dient slechts als voorbeeld om mij op gang te helpen. De originele database is voor m'n werk en nogal privacygevoelig.

Zie ook het voorbeeldje. Bekijk bijlage Voorbeeld-001.xlsx

Met dank en groet.
Erik22665

Laatst bewerkt:
Hoi Eric,
Hier is alvast iets waar je mee stoeien kunt. (zie bijlage).
Dat klikken naar blad 3 zou ik ook niet weten (Je wilt geen Drop-down menu, dus ook geen ComboBox neem ik dan aan).
Gr. Henk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Henk,

Dank je wel. Dit is wel wat ik bedoel met de eerste twee werkbladen. TOP
Een drop-down-menu op blad3 lijkt me wat onhandig omdat ik meer dan 1000 gegevens wil invoeren.

Ik zie dat je al een print-knop hebt toegevoegd, met die opties is dit eigenlijk al voldoende. Alleen het printbare formulier aanpassen en ik ben er. Als je nog een aanvulling hebt voor blad 3, dan hoor ik dat graag !

Ik kan verder....

Nogmaals dank !

Erik

Laatst bewerkt:
Erik,
Heb je ook al de knop op blad 2 gezien in de bijlage?
Wel eerst gegevens in je database zetten!
Gr. Henk

Laatst bewerkt:
Hoi Henk,

Ja, die knop heb ik gezien en bewerkt.
Ik ben een beetje verder gaan puzzelen en het is me gelukt !!!! (kwam er niet zo snel achter hoe je het had gedaan)
Heel erg bedankt ! Je hebt me enorm geholpen.

Groeten,
Erik

NOGMAALS hulp gevraagd : ik dácht dat ik er was..... helaas.

Hallo,

Ik dacht dat ik er was maar helaas..... het is me toch moeilijker dan ik dacht :o

Het originele werkbestand heb ik bijgevoegd. Bekijk bijlage Forum-WPO.xlsx
De bedoeling is om in het eerste blad gegevens in te vullen die (middels een drukknop) in blad 2 worden gezet (als soort database)
Daarnaast is het de bedoeling dat er in het eerste blad (bij "NAAM") een drop-down menu komt die de gegevens ophaalt uit de database en de rest van het formulier weer vult.

Het lijkt me voor de doorgewinterde Exceller kinderspel maar ik kom er echt niet uit, gewoonweg omdat ik er té weinig verstand van heb.

Als het te veel werk is, probeer me dn uit te leggen hoe ik het moet doen, in een vorig voorbeeld heb ik de codes allemaal bekeken en ben ik gaan knippen en plakken in die code om cellen toe te voegen aan de drukknop, maar dat lijkt me niet de bedoeling en het is een enorm karwei.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank !!!!!

Groeten,
Erik

Opslaan heb ik deels voor je gemaakt vanaf boven tot aan (@@ Aanleiding WPO @@) kun je hem invullen en is ie gereed.
Onderstaande cellen mag je zelf maken. (zie bijlage).
Drop-down menu staat er ook gedeeltelijk op maar ik weet geen simpele manier om de rest van de gevens er zonder combobox makkelijk op te krijgen.
Je kunt in ieder geval met het eerste gedeelte verder lijkt me.
Gr

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wauw, DZP, dit ziet er al veelbelovend uit.

Wil je me vertellen (het commando) hoe ik de rest van de cellen moet bewerken zodat ze in de database komen? Nu ben ik uit de code aan het kopiëren en, na een aanpassing weer terug-plakken, dit lijkt me niet de bedoeling toch? (is veel handmatig werk
De dropdown heb ik al voor elkaar. Deze heb ik gewoon op de plaats van de naam geplaatst zodat áls ik een naam ingeef, de gegevens worden gehaald uit de database. Dit moet ik nog even perfectioneren want ik zag dat ie niet alle velden meeneemt.

Tot zo ver heel erg bedankt !!!!!

Groeten,
Erik

Zie VBA in de bijlage
Onderaan => zie Aanleiding WPO
Let op de tekst erachter in het groen.
Van hier tot hier (in het groen) kopieren en dan in het witte gedeelte er onder plakken.
Daarna pas de cellen die je wilt aanpassen!
Kijk ook maar naar de gegevens erboven.
Alles wat groen is heeft geen betekenis oftewel geen waarde dus mag (moet niet) komen te vervallen.
Je tekst die geen betekenis heeft wordt groen door voor je tekst een ' teken te plaatsen (een hoge komma).

Per selectie (kopie) 1 cel in Protocol aanpassen en 1 cel (kolom) in Database aanpassen!

Duidelijker kan ik het niet maken.

Bijlagen

Beste DZP,

Heel erg bedankt voor je -inderdaad heel duidelijke- antwoord, dan was ik tóch goed bezig. Het is dan ook heel veel werk, maar even voor gaan zitten dan.
Ik dacht dat er een andere manier zou zijn die het zou automatiseren maar ik ben er wel achter dat je dan access moet gebruiken en dat gaat me veel te ver (als ik hier al niet uit kom).

Ik zal het resultaat hier posten want ik kreeg nóg een tip dat je de ingevulde cellen uit het protocol kan kopiëren naar een kolom en van daaruit de gegevens kan toevoegen in de database. Ik ga nog even stoeien.

Anyway, nogmaals bedankt en een goed weekend ;)

Erik

Laatst bewerkt:
Ik ben er bijna ......

De data kan ik in het formulier zetten en worden -middels een knop- in een 'database' gezet. Prachtig, dank voor de tips !
Het formulier kan ik, nadat ik het heb ingevuld, printen, Prachtig, ook bedankt voor de tips !
Maar.... ja, daar komt ie weer; ik moet dus éérst het formulier printen en dán pas opslaan in de database, omdat na het opslaan de database wordt leeggehaald. Da's niet erg en dat wil ik best zo houden.

Wat wil ik nu; ik wil een knop maken die een zoekvenster opent. In het zoekvenster typ ik een naam (uit de groeiende database) en die naam met álle gegevens uit de cellen van de database die bij die naam horen, moeten weer teruggezet worden naar het formulier. Dus als ik "jansen" zoek, moet het formulier gevuld worden met de gegevens die bij Jansen horen....... Wat is hiervoor de code? Als je een voorbeeldje wilt toevoegen, is dat ook goed.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, anders laat het even weten.

Bedankt alvast weer voor de moeite.

Erik

Zie bijlage!
Ik heb er een extra tabblad bijgemaakt met hetzelfde protocol waar jouw drop-down button opstaat zie naam.
Hij haalt de gegevens uit dezelfde database maar dan moet je wel in iedere cel (op tabblad zoeken) de verwijzing zetten die je vinden wilt.
Ik heb hem weer gevoed tot aan Aanleiding WPO
De formule kun je knippen en plakken, je moet dan alleen de laatste twee cellen (kolom) aanpassen aan de kolom uit de database.
Ik hoop dat je het begrijpt en dat je wat verder kunt.
Er zullen vast elegantere methodes zijn, maar dit is er één van.
Succes.

P.s.: Knoppen werken en worden niet geprint!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Henk,
Wat een geweldig forum is dit zeg.
Ik heb het zoek-formulier gezien en zal 'm gaan invoegen en aanvullen, dit is namelijk precies wat ik bedoelde.
Heel erg bedankt ! Als ik er mee klaar ben zal ik het resultaat hier posten, wellicht is dit voor anderen ook een hulp.

Groeten,
Erik

Mocht je happy zijn kun je de vraag dan op groen (opgelost) zetten.
(Boven je eerste bericht).
Gr. Henk.

Ik weet 't Henk, ik ben heel happy en zal, nadat ik het resultaat hier heb neergezet, de status op opgelost zetten. Ik hoop dat in de komende dagen te zullen doen ;-) Nogmaals; heel erg bedankt voor je hulp. Respect !

Erik

Laatst bewerkt:
Ik ben er bijna !

Hallo,

Hierbij het bestand, wat nog wat bijgeschaafd moet worden.
Nog één klein dingetje waar ik niet uit kom: Als ik in "protocol" bij [taakanalyse] iets invul, komen er in de database (Kolom N) de gegevens van [aanleiding WPO] (kolom L) te staan.

En wat ik nog wil is dat er in het blad "Zoeken" de cellen niet kunnen worden gewijzigd door de gebruiker. Als ik dit blokker - verberg - beveilig, dan neemt ie de gegevens van de database ook niet over [alleen lezen melding].

Ik ben er zeer tevreden over.
De tab "database" hou ik voor de gebruiker verborgen.

- Ik zie dat sommige bladen beveiligd zijn, die kun je er af halen zonder passwoord -

Bedankt maar weer !

Erik
Bekijk bijlage Protocol-WPO(versie 5).xlsm

Laatst bewerkt:
Erik,
1/ In je VBA onderin staat de selectie (van hier ........... tot hier) die schrijft je cellen voor de 2de keer over en daar gaat het fout. (Die kun je volgens mij verwijderen).
2/ Als je op het tabblad zoeken alleen de cel F1 ontgrendelt dan krijg je de melding "alleen lezen" niet meer(volgens mij).
Gr. Henk

Laatst bewerkt:
Jeetje Henk,

Je bent je gewicht in goud waard, dat het eigenlijk zo simpel is, je moet het maar weten.
Ik ben erg tevreden met je hulp !!! Heel erg bedankt.

Groeten,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan