• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eenvoudig voorraad en verkoop werkblad voor reseller

Status
Niet open voor verdere reacties.

khunflip

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Berichten
1
Beste Excel specialist/hobbyist,

Ik hoop dat een van jullie me uit de brand kan helpen met de volgende vragen:

Mijn reseller is nogal een digi-beet en ik wil het hem en mij gemakkelijker maken om zijn voorraden bij te houden, zodat hij op tijd bij mij bestelt. Om die reden heeft hij een Barcode scanner gekregen. Deze barcode scanner scant alle codes zoals IMEI en serienummers en zet ze in Excel. Je kan dan bijvoorbeeld voor een ENTER of TAB na elke gescande code kiezen, zodat de volgende code automatisch naar wens in de volgende CELL naast of onder de vorige terechtkomt.

Ik heb even een opzetje gemaakt van de informatie die ik wil zien en delen met mijn reseller (zie bijlage). Ik voorzie de reseller van 2 verschillende soorten productgroepen, vandaar dat ik aan de linkerkant bij 'voorraden' twee tabelletjes heb ingevoegd.

1. De bedoeling is dat de reseller elke barcode op elk doosje die hij van mij ontvangt scant en dat deze in kolom A onder elke vorige barcode wordt weggeschreven. Dat wegschrijven doet de barcode scanner zelf, echter, ik ben benieuwd of Excel in staat is om zelf automatisch nieuwe rijen toe te voegen als er meer codes worden gescand dan er rijen beschikbaar zijn boven de 'totaal op voorraad' rij.

2. De tabel moet de gescande codes in kolom A bij elkaar op tellen. Voor productgroep A moet het totaal aantal codes in B12 en voor product B in B20. Echter, de cell met de totaal bij elkaar opgetelde barcodes moet dus ook naar beneden kunnen verschuiven als er heel veel wordt gescand. Een SUM weet ik nog wel uit te voeren in Excel, maar als ik het doe, dan ziet hij de barcodes als een getal en telt hij deze enorme getallen bij elkaar op en dat is zeker niet de bedoeling. Elke code moet in dit geval gewoon '1' zijn.

3. Nu komt het moeilijkste: Zodra hij een product verkoopt en overhandigt aan de klant, zal hij het product opnieuw scannen en moet hij de code in kolom G (uitgescande producten) plaatsen. De Excel tabel moet ten eerste weer opnieuw het totaal aantal gescande codes bij elkaar optellen in CELL G19 (moet ook op en neer verschuifbaar zijn) en vervolgens moet Excel de gescande code als dubbele 'herkennen' in kolom A en moet Excel, zodra de barcode bij de verkopen in kolom G wordt geplaatst, automatisch dezelfde code die hij in kolom A vindt weghalen, waardoor er dus eentje in mindering wordt gebracht bij de 'totaal op voorraad' cellen.

4. Tenslotte wil ik er graag van die handige filter/sorteer drop-down menu opties (heb ik vaker in Excel gezien, maar weet niet hoe die heten) in hebben, onder andere bij de kolommen: Model (B2), Type (C2), Provider (B15), Type (B15), Naam (I2), Type (J2), zodat ook handig in een klik een opsomming te voorschijn komt per model, per klant etc.

Alvast ontzettend bedankt.
 

Bijlagen

  • purchase_sales_reseller.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 84
Voor een eenvoudige hobbyist als ik, kan ik niet goed volgen wat je wil bereiken, ik heb de indruk dat er te weinig visuele informatie in je bestand zit, voor de validatie die je in je bestand wil zien moet je data voorzien deze vind ik ook niet terug, maar ik blijf je topic volgen en van zodra ik een bijdrage kan toevoegen zal je van me horen.

een eenvoudige hobbyist
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan