• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerlijke speelveld-verdeling maken binnen een speelschema

Status
Niet open voor verdere reacties.

superintendent

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2010
Hallo!

Ik heb een probleem waar ik eigenlijk niet meer zelf uit kom.

Ik heb een speelschema gemaakt, wat voor x teams gebruikt kan worden (40 teams moet geen probleem zijn) voor bijv een sportdag of in mijn geval een schema voor een wedstrijd op de spelcomputer wat we eens in de zoveel tijd een weekend doen. Iedereen speelt dan dus tegen elkaar en op verschillende tv's.
Het gaat tot nu toe allemaal volautomatisch. Men vult het aantal teams in en er wordt gelijk een speelschema uitgegooid en het aantal rondes wordt ook automatisch bepaald.

Daar loop ik dus niet tegen problemen aan, maar mijn probleem ligt bij de eerlijke tv-verdeling (of speelveldverdeling). Ik wil graag dat iedere speler een gelijk aantal wedstrijden speelt op iedere tv. Dus niet dat iemand 5x op tv A speelt en 0x op tv B, maar dat diegene dan 2 of 3x op tv A speelt en 3 of 2x op tv B (die 2 of 3x bij 5 rondes moet dus ook random gekozen worden en de rest is daar natuurlijk dan weer afhankelijk van). Zo heeft iedereen gelijke kansen.

Het is de bedoeling dat bij de oplossing alleen het aantal tv's (speelvelden) ingevuld moet worden en dat ie het dan automatisch kiest. Ik heb niet echt een voorkeur voor VBA, omdat het volgens mij ook zonder moet kunnen met hulpkolommetjes en rijtjes ofzo, maar iedere oplossing juig ik natuurlijk toe :)

Bijgevoegd heb ik een uitgetypte versie van hoe zo'n schema eruit kan zien.

Bijlagen

Danny,

heel erg bedankt voor het meedenken, maar dat is nog niet helemaal wat ik zoek :)
In jouw bestandje bijvoorbeeld zie je dat bij 40teams team3 18x op tv1 speelt en 21x op tv2. Bij een eerlijke verdeling zou dat 19x op 1 en 20x op 2 (of omgekeerd) zijn. Hetzelfde voor team 7, 11, 15....
Nog een voorbeeld is dat als je 4 teams invult, zul je zien dat team3 3x op tv2 speelt.

Bij het eerlijke verdelen ligt dus nog steeds het probleem :)

Beste superintendent ;)

Als je wat creatief bent en je past de Tv nummertjes wat aan dan zal het lukken.
Automatisch gaat dit niet lukken.

Vb. voor 4 teams zet de Tv's op 1, 2, 2, 2, 1, 1

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Danny,

tot nu toe heb ik het altijd met de hand gedaan inderdaad... dat is alleen met veel spelers en meer dan 2 tv's best lastig op een gegeven moment.
Zodoende heb ik nu de vraag hier neergelegd. :)

Als ik een oplossing vind zal ik het hier ook neer zetten, ik ben er van overtuigd dat het mogelijk moet zijn :)

Beste superintendent ;)

Handmatig aangepast voor 40 teams.

Alle hebben 19 of 20 als uitkomst.
Heb ook voorzien dat er evenveel op Tv1 zitten als op Tv2.

Heb geprobeerd dit automatisch te doen met oplosser, maar ik geraakte er niet meer aan uit.

Als er iemand anders een oplossing vindt dan hoor ik dat graag.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hey Danny,

Haha bedankt! Dat is ook al een berg werk wat je hebt gedaan.
Je merkt dus ook (net als mij) dat het verband vinden vrij lastig is :) (vooral voor 3 tv's of meer!)

Ik heb in ieder geval al enkele van jouw oplossingen kunnen gebruiken op de een of andere manier, maar "het" grote antwoord blijft inderdaad nog even uit.

Misschien heeft iemand anders nog een geniale ingeving :)

Ik kan niet meer verder maar misschien is dit wel een begin voor jullie...?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan