• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerst volgende argument in lijst weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

henrie008

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2021
Ik heb een lijst met ruimtefuncties
Nu wil ik de verblijfsruimten automatisch uit de lijst filteren en onder elkaar zetten
- Zoeken in kolom C naar de eerste functie “verblijfsruimte” en de ruimtenummer die erbij hoort in een kolom weergeven
- Vervolgens naar de volgende functie “verblijfsruimte” zoeken
- Etc. etc
Het resultaat moet zijn zoals in rood aangegeven (zie bijlage)

Bijlagen

Voor Excel 365:
Code:
=FILTER(A4:A12;C4:C12="verblijfsruimte";"")
Voor eerdere versies van Excel:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE(ALS($C$4:$C$12="verblijfsruimte";RIJ($C$4:$C$12);EXP(99));RIJ(A1)));"")
Let op: dit is een matrixfunctie, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter en daarna doortrekken naar beneden.

Laatst bewerkt:
Deze werkt niet in Excel 2013 ?
is voor Excel 2013 een andere mogelijkheid?

De FILTER functie is alleen beschikbaar in Excel 365, dat stond er ook.

Tweede optie reeds toegevoegd voor eerdere versies van Excel. Nogmaals: let op, matrixfunctie.

Bedankt, nu ben ik er bijna.
Alleen komt de uitkomst niet onder elkaar (ik had in het voorbeeld niet goed aangegeven, in de nieuwe bijlage wel), en als ik de formule doorkopieer werkt het niet, zie bijlage

Bijlagen

Kleine wijziging :

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE(ALS($C$4:$C$12="verblijfsruimte";RIJ($C$4:$C$12);EXP(99));AANTALARG(D$16:$D16)));"")

Gr,

Joske

Mooie oplossing van Joske, maar dan moet in de tussenliggende cellen niets staan. Deze zou ook kunnen:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE(ALS($C$4:$C$12="verblijfsruimte";RIJ($C$4:$C$12);EXP(99));INTEGER((RIJ(A5)-1)/4)));"")
Formule in de groene vakken kopiëren (en afsluiten als matrixfunctie).

Laatst bewerkt:
Het is nog niet helemaal zoal ik wil
(de kolom "resultaat"zoals ik had aangegeven was een voorbeeld zoals de uitkomst moet zijn
Hierbij een nieuw blad, de uitkomst moet in de groen vakken komen staan

Bijlagen

Telkens moet het anders. Is dit nu de definitieve versie?

Blijft het aantal groene vakken steeds 5? Dan kan je handmatig het gedeelte AANTALARG (Joske) of INTEGER (Alex) veranderen in respectievelijk 1, 2, 3, 4 etc. Lijkt me de kortste klap.

Laatst bewerkt:
INTEGER((RIJ(A5)-1)/4)));"")

welk getal moet ik hier in veranderen?

en wat is de functie van cel A5 ?

Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer dat de waarde voorkomt, gebruik je deze:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE(ALS($C$4:$C$12="verblijfsruimte";RIJ($C$4:$C$12);EXP(99));[COLOR="#FF0000"][B]1[/B][/COLOR]));"")
Voor het tweede groene vak deze:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE(ALS($C$4:$C$12="verblijfsruimte";RIJ($C$4:$C$12);EXP(99));[COLOR="#FF0000"][B]2[/B][/COLOR]));"")
Etc.

Probeer eens uit te vogelen wat de formule doet... (bijv. via "formules evalueren": https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-geneste-formule-in-stappen-evalueren-59a201ae-d1dc-4b15-8586-a70aa409b8a7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan