• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

eerst volgende datum / maand invullen - dag is altijd de 11e

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

Is er een formule om in een cel de eerst volgende datum van de komende of deze maand in te vullen gebasseerd op de 11e dag, dat wil zeggen

Nu zou dit moeten zijn 11 februari 2014. Zodra de datum 11 februari 2014 is zou er in de cel 11 maart 2014 moeten komen te staan.

Friend
.

=Zelfde.dag(oude_datum;1) geeft dezelfde dag één maand verder.

Laatst bewerkt:
Na 8 d'tjes gebruikt te hebben waren ze op? ;)

Cobbe, hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Als ik in cel A1 bv 11-01-2015 in type en jouw formule in A2 dan krijg ik keurig 11-02-2015.

Alleen wat ik graag zou willen is dat cel A2 automatisch op 11-02-2015 in 11-03-2015 verandert.
Gebeurt dat hier ook??

Friend

Ja uiteraard, die formule geeft steeds de datum van je cel + 1 maand.
Je kan natuurlijk daar nog een constructie omheen bouwen.

PS :
Na 8 d'tjes gebruikt te hebben waren ze op?
Heb intussen de d's weer aangevuld. :)

Zoiets?
Code:
=ALS(DAG(NU())=11;ZELFDE.DAG(A1;1);"")

Laatst bewerkt:
Cobbe, Edmoor, hartelijk dank voor jullie gezamelijke reactie.
De codes doen geweldig mooie dingen, daar mankeert niets aan alleen misschien dat ik in mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk ben.
Mijn bedoeling is dat ik niet naar een cel verwijs maar dat de code in een cel staat en automatisch in die cel de juiste datum geeft. Ik wil dus niets intikken behalve eenmalig de formule.
Dat de cel dan automatisch gevild wordt afhankelijk van de datum van de computer met 11.02.2015 of 11.03.2015 etc afhankelijk welke datum het vandaag is. Dus bij computer datum voor 11-02-2015 : 11.02.2015. En Dus bij computer datum voor 11-03-2015 en na 11.02.2015 ; 11.03.2015 etc

Kan dit?

Friend

Dan kan je toch eenvoudig Vandaag() invullen op de plek waar nu A1 staat? Wel even dan de cel eigenschappen op Datum instellen.

Laatst bewerkt:
Edmoor, bedankt voor je geduld en hulp :thumb:

Aan
Code:
Vandaag()
had ik niet gedacht, maar dat doet nog niet de truc voor mij.

Hij geeft nu keurig als uitkomst 04-03-2015 dus jouw code werkt maar doet niet wat ik graag als uitkomst zie

Wat het moet worden is:

Dus als de datum van de computer is 04-02-2015 = dan automatisch in bv cel A3 : 11-02-2015
Dus als de datum van de computer is 12-02-2015 = dan automatisch in bv cel A3 : 11-03-2015
Dus als de datum van de computer is 10-03-2015 = dan automatisch in bv cel A3 : 11-03-2015
Dus als de datum van de computer is 19-03-2015 = dan automatisch in bv cel A3 : 11-04-2015

VenA, mijn vraag nog even herhalen voor je:

Dat de cel dan automatisch gevuld wordt afhankelijk van de datum van de computer met 11.02.2015 of 11.03.2015 etc afhankelijk welke datum het vandaag is. Dus bij computer datum voor 11-02-2015 : 11.02.2015. En Dus bij computer datum voor 11-03-2015 en na 11.02.2015 ; 11.03.2015 etc

Daar lijkt mij toch hetzelfde te staan als mijn uitleg hierboven.

Maar mocht ik niet duidelijk genoeg zijn in mijn vragen, dan excuus, ik ben ook slechts een amateur en zal beslist niet pretenderen dan ik een pro ben.
Ik heb grote bewondering hoe jullie sommige oplossingen aandragen/maken en wat jullie hiermee creëren.

Hoor weer graag.

Friend

Probeer dit dan eens:
Code:
=ALS(EN(DAG(NU())>10;DAG(NU())<32);"11-" & MAAND(NU())+1 & "-" &JAAR(NU());"11-" & MAAND(NU()) & "-" & JAAR(NU()))

Laatst bewerkt:
Of:
Code:
=ALS(DAG(NU())<=11;DATUM(JAAR(NU());MAAND(NU());11);ZELFDE.DAG(DATUM(JAAR(NU());MAAND(NU());11);1))

Laatst bewerkt:
Edmoor,

Hartelijk dank voor je reactie en geduld en code :thumb:

Werkt heel mooi precies wat ik wilde verwezelijken :):)

Als ik als proef (wilde nl niet mijn computer datum aanpassen) en ook niet op de volgende maand wachten in de
Code:
=ALS(EN(DAG(NU())>10
de 10 even op dag 2 zet krijg ik perfect 11-03-2015 :D

Rebmog, ook jij heel hartelijk bedankt voor je reactie :thumb:

Bij hou heb ik even veranderd

Code:
=ALS(DAG(NU())<=11;

naar 2 en werkt ook heel mooi met de gewenste oplossing :)

Trouwens interessant hoe jullie beiden de code verschillend schrijven.

Ik heb inmiddels weer iets meer geleerd.

Nogmaals beiden Thanks :thumb::thumb:

Friend

Laatst bewerkt:
Graag gedaan :)
Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome, vandaar dat je meerdere mogelijkheden aangeboden krijgt om een zelfde probleem op te lossen. In dit geval vind ik de oplossing van rebmog mooier dan die van mij omdat er helemaal geen strings worden gebruikt. Het gaat tenslotte om een datum.

De formule kan nog een heel stuk korter:
Code:
=DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1)+(DAG(A1)>10);11)

@OctaFish: jouw formule gaat volgens mij na 11 december de mist in. Dit geldt volgens mij ook voor de formule van @edmoor.

Laatst bewerkt:
rebmog,

Inderdaad die van jou is "year proof" :):)

Heb toch maar even de datum van mijn computer aangepast voor de test.

Friend

Ps. Michel ook bedankt :thumb: voor je reaktie

@Rebmog: heb je die van mij wel getest? Bij mij gaat het perfect, en hoef je echt niks aan te passen: Logisch ook: hij maakt een datum op basis van een maand waar er 1 bij opgeteld wordt, of niet.

Kortom friend: je kunt die van mij gewoon gebruiken als je wilt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan