Eerste eigen gaming/video edditing/muziek producing pc. (Meningen Gevraagd !!!)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oekeisgek

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2012
Hallo allemaal.

Binnen kort wil ik graag mijn eerste eigen game pc bouwen en ik heb nog een paar vragen betreft de setup en een paar andere vragen.
Naast het gamen doe ik een Sound Design opleiding en ik wil graag aan de slag met 1080p video bewerking voor mijn youtube kanaal + misschien mijn games live streamen op dergelijke websites. Ook ben ik een Media Vormgever en ben dus een Adobe Addict. Dus dat is redelijk veel multi tasking.

Nu heb ik Via http://www.alternate.nl mijn lijst samen gesteld wat betreft de hardware en behuizing.
De link naar het winkel mandje werkt niet dus ik post hier zelf even mijn lijst van onderdelen.
---------------------------------------
Behuizing : Thermaltake Chaser MK-I
Kosten: €124,90

Moederboard: MSI X79A-GD65 8D
Kosten: €269,-

Processor: Intel Core i7-3820
Kosten: €274,-

CPU Koeler: Intel RTS2011LC
Kosten: €81,90

Videokaart: ASUS GTX660 TI-DC2T-2GD5
Kosten: €304,-

Werkgeheugen: Corsair 16 GB DDR3-1600 Quad-Kit
Kosten: €94,90

Hardeschijf 1: OCZ AGT3-25SAT3-120G
Kosten: €89.90

Hardeschijf 2: Western Digital WD10EZRX
Kosten: €73,90

DVD Speler: Asus DRW-24B5ST
Kosten: €27,99

Voeding: Cooler Master GX750
Kosten: €86.90

Totale kosten: €1427,39
---------------------------------------

Nu mijn volgende vragen.

Kijkend naar de toekomst, is de x79 2011 socket moederboard + de i7-3820 een goede beslissing geweest ?
Ik hoorde dat de 3770k voor de 1155 socket moederboards de laatste processor zou zijn die intel zou maken (dus dat zou betekenen als ik mijn pc wil upgraden alsnog naar een 2011 chipset zou moeten overstappen over een paar jaar).

2e vraag: Is dit een redelijke prijs voor dit systeem ? of zit ik veel te duur ? (sommige onderdelen zijn zeker niet goedkoop in mijn setup)

Laatste vraag: Als ik veel te duur aan het zoeken ben, wat zou u aanraden ? (Mocht u alle onderdelen hebben gezien op de website kunt u ook zien dat ik een zwart/blauwe thema probeer te maken)

----------------------------------------

Ik kijk uit naar uw reacties, advies is altijd welkom !!
Groeten Marcel

Kijkend naar de toekomst, is de x79 2011 socket moederboard + de i7-3820 een goede beslissing geweest ?
Ik hoorde dat de 3770k voor de 1155 socket moederboards de laatste processor zou zijn die intel zou maken (dus dat zou betekenen als ik mijn pc wil upgraden alsnog naar een 2011 chipset zou moeten overstappen over een paar jaar).

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar intel staat erom bekend dat ze telkens nieuwe sockets maken ect. Marketing. Had ook iets gehoord dat de 3de generatie chip de laatste in zijn soort is.
Maar als je het puur voor multi tasken gebruikt. Raad ik je zeker de processor aan, die je nu hebt uitgekozen en het zijn redelijk zware programma's. Als je geluk heb zou deze samenstelling volledig compatible kunnen zijn met OS X. Wat in het algemeen meer word gebruikt door designers.

Laatst bewerkt:
Oke bedankt sander, er komt waarschijnlijk een Windows 7 Ultimate versie op. Maar zal deze moederboard/processor ook nog goed genoeg zijn om er mee te kunnen gamen in ultra settings ?

Wil graag binnenkort proberen om in 720p+ games te live streamen op het internet.
Of in full HD met Fraps, games kunnen recorden.

Ik hoef geen 100+ fps in ultra settings maar rond de 60fps met Fraps aan zou super zijn.

Laatst bewerkt:
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar intel staat erom bekend dat ze telkens nieuwe sockets maken ect. Marketing. Had ook iets gehoord dat de 3de generatie chip de laatste in zijn soort is.
Maar als je het puur voor multi tasken gebruikt. Raad ik je zeker de processor aan, die je nu hebt uitgekozen en het zijn redelijk zware programma's. Als je geluk heb zou deze samenstelling volledig compatible kunnen zijn met OS X. Wat in het algemeen meer word gebruikt door designers.

de nieuwe Haswell processors komen ook voor Socket 2011 uit dus daar hoeft hij geen zorgen om te maken

@TS als je wilt kunnen live streamen dan moet je voornamelijk kijken naar je internet upload snelheid hiervoor heb je geen top of de line computer nodig...

@TS als je wilt kunnen live streamen dan moet je voornamelijk kijken naar je internet upload snelheid hiervoor heb je geen top of de line computer nodig...

Dat snap ik, ik bedoelde het denk ik anders.
Ik bedoelde meer of de i7-3820 met deze moederboard ook goed voor het gamen is ?
Ik weet dat de 3820 meer gericht is op het multitasken van programma's maar vroeg mij wel af of ik er (met de 660ti natuurlijk) ook op high/ultra setting kan gamen als ik bijvoorbeeld Fraps gebruik om de game me op te nemen.

Oke bedankt sander, er komt waarschijnlijk een Windows 7 Ultimate versie op. Maar zal deze moederboard/processor ook nog goed genoeg zijn om er mee te kunnen gamen in ultra settings ?
Je videokaart zorgt ervoor dat je die Ultra kan halen.

Je processor stuurd alleen de snelheden aan en je videokaart geeft aan of hij die snelheid aan kan ja of nee. Zo niet gaat de videokaart een stapje lager. Wat nu het geval is omdat je processor toch echt overated is. Aan de andere kant is de processor perfect, om ingame video op te nemen en dezelfde FPS te behouden.(Stukje Multitasken) Enigste waar je in kan investeren is een nog betere videokaart. Maar dan ga je al gauw over 100rden euro's extra praten en dit is dan ook niet echt een must. Alleen dan leuk om te hebben. De video's zou je ook prima kunnen bewerken frame per frame eventueel. Renderen ervan ook ect. Dit zou allemaal razend snel gaan met deze processor.(De volledige reken kracht word hiervoor gebruikt) Enkele puntjes op de I ik zou je geheugen op 1833 of 2066 MHZ laten draaien om zo efficient mogelijk gebruik te maken van je processor, als je moederbord dat ondersteunt. Waarschijnlijk wel.

Laatst bewerkt:
De 660 is een uitstekende kaart, maar ook een echte value kaart.

kijk voor de resultaten eens hierzo: http://www.anandtech.com/show/6276/nvidia-geforce-gtx-660-review-gk106-rounds-out-the-kepler-family/5

dan zul je zien dat niet alle games met 60fps + lopen op ultra settings.

alhoewel dat niet wil zeggen dat de 660 een slechte kaart is, in tegendeel het is een geweldige prijs/performance kaart! :thumb:

maar wil je echt ultra settings dan zou een upgrade aan de videokaart wel nodig zijn. (of 2 van die videokaarten).

Qua processor zit je goed, die trekt alle games. (al kan je hem wel niet overclocken, iets wat de 3770k wel weer kan)

[edit]Waar je altijd nog naar kunt upgrade is de meester der meesters uit de 2011 lijn:
http://www.alternate.nl/html/product/Intel(R)/Core(TM)_i7-3960X/952596/?event=search[/edit]

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties !
De reacties zijn zeer informatief en kan hier een stuk mee vooruit.

Ik zit nog flink na te denken over mijn uiteindelijke beslissing over de volledige setup.
Ik ga mijn Corsair 16 GB DDR3-1600 Quad-Kit vervangen voor Kingston HyperX 16 GB DDR3-2133 Quad-Kit (wat overigens maar 20 euro meer kost)
Dus de ram krijgt zeker een upgrade hier.

Wat betreft de cpu upgraden gaat dat helaas niet lukken. Mijn huidige budget is ongeveer €1500 en kan mijn geen duurdere processor veroorloven de dan i7-3820.
Ik kan natuurlijk altijd nog kiezen voor een 1155 socket moederboard met een i7-3770k wat samen minder gaat kosten dan mijn huidige 2011 moederboard met de 3820. Maar ik wil in de toekomst ook nog kunnen upgraden en dat gaat als het goed is niet meer met de 1155.

Wat wel jammer is is dat mijn Windows 7 Ultimate verdwenen is :(. Dus als ik alsnog een nieuwe windows licentie moet kopen kom ik ruim over de €1500 heen mijn mijn huidige setup.

Wat ik mij afvraag is, kan ik besparen op mijn huidge moederboard ? volgens een ander forum zou een 270 euro moederbord een flinke overkill zijn.
Ik ben zelf niet erg ervaren op de computer hardware gebeuren dus ik wist ook niet echt wat ik met info moest doen en heb ik het eerst zo gelaten.

Ik probeer wel een thema aan te houden in mijn setup. zodat alles er mooi en netjes uitgaat zien in de behuizing.
(de meeste onderdelen zijn blauw als het u nog niet was opgevallen).

Mocht u meer tips hebben hoor ik het graag.
Ik wil de onderdelen wel voor 1 oktober willen bestellen voordat de nieuwe BTW verhoging ingevoerd word.
Dus hopelijk kom er ik voor 1 oktober uit.

Ik lees net een stukje over de memmory support van de i7-3820. ik link het hier wel even ! het is in het engels.
-------------
You are correct that the i7 3820 is rated for DDR3 1600 as shown in the spec sheet:
http://ark.intel.com/products/63698/Intel-Core-i7-3820-Processor-(10M-Cache-3_60-GHz)
But this rating is for stock speed the CPU is officially rated at. It doesn't mean thats what the CPU can only run at that speed though. The integrated memory controller (IC for Intengrated Controller) on chip is unique just as the cores themselves are unique in every CPU. Some have stonger memory IC than others, but all are rated for 1600. If you want to get ram that can match the CPU, I recommend a good 2133 kit. If you are a confident OCer, you can pick up the Samsung 30nm 2x4Gb 1600 kit an OC the kit to 2133 cas 10.
--------------------------------
Betekend dit dat ik nu wel of niet de 2133 ram kan gebruiken. de 3820 is dus rated voor DDR3 1600. Maar toch zegt hij redelijk overtuigend dat een goede 2133 set ook moet kunnen.

Of moet ik dan proberen deze locked processor eerst te overclocken zodat hij deze snelheid van het werkgeheugen aankan ?

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt ozan voor je berichtje. Je hebt inderdaad gelijk, ik kon dik 80 euro besparen als ik de onderdelen bij azerty zou bestellen. van dat geld kon ik mijn videokaart upgraden naar een super overclocked 660Ti 3bg in plaats van een normale 660Ti 2gb kaart.

Een vriend van mij heeft gelukkig nog een Windows 7 Ultimate Licentie liggen dus die hoef ik niet meer aan te schaffen.
Ik hoef ook geen assamble kosten te betalen want ik ga hem zelf in elkaar zetten dus dat scheelt ook wel wat in de portomonee.

Ik heb zelf een definitieve lijstje gemaakt die ik morgen over overmorgen ga bestellen.
Er zit ook nog wat randapparatuur bij die ik moest vervangen.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...234719]=1&product[286123]=1&product[547824]=1

Ik heb mijn werkgeheugen toch maar op 1600mhz gelaten, blijkbaar doet de i7-3820 er een beetje moeilijk over als ik hoger dan 1600 ga.. sommige cpu's willen de 1833 nog wel accepteren maar dit verschilt per cpu. als ik de 2133 wil gebruiken zal ik de cpu toch moeten overclocken.. maar weet niet zo veel over overclocken met een lockted cpu. maar dat gaat in de toekomst wel goed komen.

Iedereen bedankt voor de hulp ! iedereen heeft mij goed geholpen en goede tips gegeven !!!!

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel een rare samenstelling,
ik weet dat je liever socket 2011 hebt, maar met zo'n budget moet je toch minstens een GTX 670 krijgen.
Ik zou gaan voor: Gigabyte GA-Z77X-D3H, GTX 670, I7 3770k
En als je die CPU toch niet gaat overclocken waarom een waterkoeling?
Het is mijn eigen mening...

Edit: Oh, ja verander die voeding ook eens naar
XFX, Corsair of Be Quiet!

Laatst bewerkt:
die voeding is goed is net zo A-merk als dat van corsair be quiet of xfx.

Hey subplayer, bedankt voor je advies.

Toch blijf ik bij de 2011 socket. Gaming staat niet op de eerste plaats op dit moment.
Mijn opleiding krijgt de Vip behandeling zou ik maar zeggen en ga voor een chip die meer gericht is op multitasking dan gericht op het gamen.
De waterkoeling is voor nu eerst alleen voor de looks. Als ik klaar ben met mijn opleiding en ik weer wat geld heb voor een aantal upgrades zal er zeker een unlockt chip komen die ik ga of laat overclocken.

Heb je tip voor de videokaart wel opgenomen en heb de eVGA GeForce GTX 660 Ti Superclocked+ (3gb) grafische kaart vervangen voor de MSI N670GTX PE 2GD5/OC.

Laatst bewerkt:
Bij nader inzien, ga ik toch maar voor de i7-3770K, maar kan iemand mij helpen met de juiste Mobo ?
Ik wil geen low/mid end moederboard dus wel een full featured moederboard.
Het liefst wel een blauw/zwart moederboard net als de MSI X79A-GD65 8D, want ik wil graag dat de kleuren van de onderdelen allemaal bij elkaar passen.
Heb wel een voorkeur voor een MSI Mobo. Ben een voorstander van Military III Components :D

Laatst bewerkt:
Ik zat zelf te denken aan de MSI Z77A-GD65.
Eigenlijks de zelfde mobo als die ik had voor de 2011 socket.

Heb even opgezocht, de Haswell processoren (opvolger van Ivy Bridge) komen uit op socket 1150. Dus als je wilt upgraden volgend jaar moet je ook een nieuwe moederbord kopen.
De Sandy Bridge-E processor (socket 2011) die je eerst had uitgekozen is dan met oog op de toekomst een betere keus, aangezien de Ivy Bridge-E processoren (eind 2013) ook op 2011 socket uit gaan komen. Dus als je wilt upgraden naar de nieuwe Ivy Bridge-E processoren kan dat gewoon met een 2011 socket moederbord (X79).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan