Eerste game pc een ramp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Astalyn

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2011
Hallo,

Ik heb 1 week geleden mijn eerste game pc gekocht, deze heb ik in elkaar laten zeten bij pc-samenstellen.nl.
Alles werkte perfect en super snel, maar er was 1 ding waar ik mij ontzettend aan begon te ergeren en dat was dat de corsair H75 koeling vrij veel lawaai maakte meer als dat het zou moeten doen.

Toen heb ik dus de kast opgengemaakt en even gekeken als alles wel goed vast gedraait was, dit bleek niet het geval en je kon zien dat het allemaal snel snel was gedaan. Nu heb ik dus totaal geen verstand van computers bouwen en inplaats van die schroefjes alleen vast te draasien haalde ik het in me hoofd om gewoon dat hele koelblok eraf te halen. Dus ik dat gedaan en even bekeken en heb zo dat ding er weer opgeplakt zonder nieuwe koelpasta. vervolgens zo de pc weer an het stroom geslingert en de aanknop ingedrukt, de eerste keer piep piep, ik denk huh nog maar een keer,, tweede keer piep piep valt weer uit fans draaien even lampjes gaan aan maar valt na 2 sec weer uit. Toen had ik het nog steeds niet door (heel dom) dus ik hem voor de derde keer aangedaan toen ging het ook piep piep maar draaide wel even ik denk hoppaa maar na 5 sec viel die ook uit. toen werd ik daarna gebelt door een maat van me die mij vertelde dat ik eerst nieuwe koelpasta er op moest doen en vooral nu nog niet opstarten voor ik dat gedaan had, Dit had ik dus net gedaan en toen werd me heel snel duidelijk dat ik iets kapot gemaakt had.

Dus wij dachten eerst aan de processor dat die doorgebrand was, ik een nieuwe processor bestelt van 300E (i7 4770k) Volgende dag die erin gedaan hetzelfde, dus die kan ik nu verkopen voor 220E maar dus nu moet ik iets anders vervangen. Omdat het lampje van mijn grafische kaart(Asus Matrix R 9 280X Platinum) wel continu aanblijft als de pc aan het stroom zit dachten wij aan het moederbord. Dus heb ik gister een nieuw moederbord bestelt die 120E duurder is maar ook veel beter, maar nu zit ik te denken zou het de voeding kunnen zijn die niet genoeg stroom levert? omdat die misschien een oplawaaier heeft gehad? want bij de derde keer opstarten had ik daarvoor de stroomkabel er ook zo uitgetrokken en er weer ingedaan, en die maat van me die al heel wat computers gebouwd heeft die zei dat je dat beter ook niet kunt doen.

Het komt uiteindelijk wel weer mooi in elkaar en met zelfs een beter moederbord nog. Maar ik zou wel balen als een nieuw moederbord het probleem niet verhelpt en het dus gewoon me voeding is want dan kan ik weer iets bestellen en er op wachten:P

Dit grapje gaat me sowieso tussen de 300-400E kosten uiteindelijk en gebeurt me ook zeker niet weer, ondanks dat het natuurlijk me eigen schuld is en heel dom, vind ik het geen kwaliteit wat pc-samenstellen levert. Het word allemaal aan de lopende band in elkaar geflanst.

Maar mijn vraag is zou het dan tog de voeding kunnen zijn? ik heb wel ergens op het internet gelezen die ook een soort gelijk probleem heeft gehad, en bij diegene lag het aan een voeding die niet genoeg stroom leverde.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Een erg dure les voor jezelf ja, niet meer doen dus ;) En misschien zat het allemaal wel goed genoeg vast. Hier kan ik niet over oordelen, maar als jij nog nooit een pc hebt gebouwd kan jij daar niet zomaar over oordelen!

Welke voeding is het? In ieder geval had ik niet het stappenplan gevolgd wat jullie gedaan hebben. Een processor brandt eigenlijk nooit door namelijk en is zelden de oorzaak.

Begin even overnieuw, reset de bios met de clr_cmos jumper, haal het geheugen en de grafische kaart eruit en hang er verder niets in, dus geen harde schijven e.d.

Start dus alleen op met de CPU, de voeding uiteraard en de systeemspeaker, krijg je dan bios beeps? zo ja, zet het geheugen erin en sluit de monitor op de onboard grafische kaart, start weer, wat gebeurt er nu? bios beeps?

Neem aan dat de CPU koeler nu wel goed zit met een heeeeel dun laagje warmtegeleidende pasta, spul is alleen bedoeld om de oneffenheden uit te vlakken.

Opgave van de gebruikte hardware kan ook helpen, lees m'n sig.

Ja na achteraf gelezen te hebben worden processors steeds beter gebouwd en beveiligt dat ze zelden stuk gaan, en nee dit gaat me zeker niet weer gebeuren haha, ik kan er nu wel weer wat om lachen maar kon hem eerst wel in de container pleuren zo kwaad was ik(op mezelf eigenlijk)

De GPU en werkgeheugen hebben we er al uit gehad en het toen geprobeert maar geen piepjes meer, en de boel gaat 1 seconde draaien en valt meteen weer uit.

Dit zijn de specs,

Coolermaster CM690III

Moederbord: MSI Z87-G55

Processor: Intel i7 4770k

GPU: Asus Matrix R-9 280X Platinum

Geheugen: Crucial Ballistix Tactical 16GB DDR3-1600

Hardeschijf: 2000GB SataIII

CPU Koeling: Corsair Hydro H75

Voeding: 700Watt CoolerMaster

Hoi,

Ik denk gezien je ervaring met bouwen dat het verstandiger is om dit bij een pc winkel te laten controleren of iemand in de buurt die wat meer verstand heft van pc"s bouwen niet rot bedoeld hoor

Wel grappig, de ventilator van de CPU kun je in de bios bij meestal hardware monitor regelen.:)

Uitvallen kan, wel de EATX stekker ook erin gestoken?
En had je wel die bios reset (JBAT1 even kortsluiten) gedaan? met de spanning eraf uiteraard.

Ik hoop dat je al je 2e nieuwe spullen kan terugsturen. Dit is wel een kostbaar foutje anders.
Je kan er ook twee systemen van maken, met al dat spul.

Je eerste nieuwe computer heb je wel erg snel afgeschreven. Doe de dingen die de anderen hier hebben aangedragen. Een PC die het in eerste instantie niet doet, is geen katastrofe. Meestal dan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan