Eerste keer ASP

Status
Niet open voor verdere reacties.

cbhonda

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2001
Heb voor een kennis een site gemaakt. Zo had ik de kans om ASP te leren. Site draait rond een access database.
Indien je problemen ondervindt gelieve dan het type browser mee te vermelden.
De ontwikkeling was met XP-prof en internet explorer 6.0.
De layout is grotendeels met css gemaakt.
www.contempo.be

waarmee heb je die asp applicaties gemaakt?

Geplaatst door Jheroen
waarmee heb je die asp applicaties gemaakt?
Met frontpage en kladblok, er zijn wel betere, indien ik het meer ga gebruiken zal ik wel eens zoeken.
De kleuren in de syntaxis zoals bv in de VBA editor zouden wel handig zijn.
Als je geen andere kennis hebt van programeren is het wel moeilijk omdat geen van beide syntaxis controle doet en de errors die je krijgt in de browser zijn ook niet echt duidelijk.
Ik had al kennis van VB en VBA die goed van pas kwam.

Ik vind de site er erg mooi en verzorgd uitzien.:thumb:
Alleen zou ik de witte letters in het hoofdframe dezelfde kleur geven als de letters van het woord Catalogus in het linker frame. Op de introductiepagina gebruik je ook alleen gele en bruine letterkleuren en daardoor wordt het geheel wat consistenter.
In bijgaand screenshot zie je meteen hoe het er dan uitziet.
Als je tevens de letters wat kleiner maakt en de afbeeldingen iets dichter onder elkaar zet, passen tekst en afbeeldingen helemaal in het browservenster (op 1024 x 768 tenminste) en hoeft de bezoeker niet te scrollen.
Onderaan op die pagina zou je ook de taalkeuze weg kunnen laten, omdat de bezoeker op je beginpagina al kiest; er zullen weinig mensen daarna nog op een andere taal overstappen.
Met een beetje passen en meten kun je het waarschijnlijk wel zó krijgen dat je bij een schermresolutie van 1024 x 768 in beide frames geen scrollbars meer ziet.

Guus.

Laatst bewerkt:
De letters zijn aangepast (vind het een moeilijke kleur om te controleren) maar met css zo gepiept.
Het probleem van het scrollen had ik alleen maar indien je nederlands neemt in FR en EN zijn de txten korter. (zal nog zien hoe ik dat aanpak)
Het menu zal toch nog groeien met de tijd dus er zal altijd een scrollbar in zijn.
De talen : die eigenaar wou niet met cookies werken omdat veel pc's door meerdere mensen gebruikt worden en dan moet je weer een optie voorzien om ze te laten veranderen (sessie vars gebruiken ook wel cookies maarja). Er is ook geen link naar de index pagina terug (deze staat er enkel om de zoekrobots gelukkig te maken) om zo het springen tussen frame/niet frame pagina te vermijden.
Persoonlijk zou ik liefst in de bovenste witte balk N/F/E zetten om de taal aan te passen.
Of ik zou een redirect kunnen maken indien de taal niet is ingesteld, maar weet dan niet wat er gebeurd indien de gebruiker de cookies uitzet (je komt dan in een oneindige lus, niet).

Bedankt voor de reactie.

Wat beter kan passen we aan en de rest blijven we af.

Geplaatst door cbhonda
Wat beter kan passen we aan en de rest blijven we af.
Er is altijd nog wel iets wat beter kan.:)
Toen ik de site nog een keer bekeek, viel het me op dat het logo wel erg langzaam laadde, zelfs met mijn adsl-verbinding. Het is dan ook een png-bestand van bijna 160 kB. Voor iemand met een inbelverbinding duurt het laden daarvan ongeveer 40 seconden.
In de bijlage het zelfde bestand, maar dan als jpeg. Dat scheelt een halve minuut aan laadtijd. De kwaliteit is wel iets minder, maar dat zie je alleen bij een directe vergelijking.
En verder, als je toch scrollbars overhoudt, kun je ze net zo goed aan de kleuren van je pagina aanpassen. Dat is vooral mooi voor de scrollbar tussen het linker en rechter frame.
En met css is het een fluitje van een cent.
Voorbeeld:

<html>
<head>
<title>Scrollbars</title>
<style type="text/css">
<!--
body {background-color:#993300;
scrollbar-base-color: #993300;
scrollbar-arrow-color:#ff9900;
scrollbar-3dlight-color:#ff9900;
scrollbar-darkshadow-color: #ff9900;
scrollbar-track-color: #660000;}
-->
</style>
</head>
<body>
<br><br><br><br><br><br><br><br>
</body>
</html>

Guus.

Laatst bewerkt:
YEP

Het logo heeft de eigenaar gegeven, hij wou eigenlijk een transparante gif maken van het oude logo, maar het lukte niet zo best daarom voorlopig dit logo (denk dat het permanent is).
De laadtijd valt mij niet zo op, zit bijna voortdurend in men cache, daarom is het goed dat er zoveel mogelijk mensen het bekijken.
De scrollbars-kleuren had ik vroeger al eens gebruikt, maar dacht dat er toen bijstond dat het niet door elke browser ondersteund wordt. Heb het erin gezet en de framerand verwijderd.
als iemand de scrollbar in het catalogus menu niet kan zien (of niet in de juiste kleur) laat het dan even weten

Blijven gaan, met dat critisch oog :thumb:

Hoi Cbhonda,

Ik zou toch het logo vervangen door de jpeg die ik met mijn vorige bericht meestuurde. Ik heb de intropagina zojuist eens met een inbelverbinding bekeken, maar dat laden duurt veel te lang - 42 seconden om precies te zijn. En er zijn nog altijd heel veel mensen met een inbelmodem.
Over die scrollbarkleuren. Het maakt natuurlijk niet uit dat die door sommige browsers niet ondersteund worden. In die browsers - bijv. Mozilla Firefox - zie je gewoon de standaard browserkleuren. Maar Internet Explorer ondersteunt ze wél. En daarmee bekijkt nog steeds het merendeel van de bezoekers zijn webpagina's - 93 % om precies te zijn.
Ik schreef dat die gekleurde scrollbar vooral mooi is tussen je frames. Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat een grijze scrollbar daar het meest opvalt. Ik wilde er niet mee zeggen dat je alleen DIE een kleurtje moest geven. Die rechter moet uiteraard ook gekleurd worden - evenals de balk op de introductiepagina. Nu doet de pagina een beetje denken aan iemand met twee verschillend gekleurde ogen. (David Bowie, bijvoorbeeld.:))
En nog een laatste tip: Ik zou ook eens overwegen die witte balken aan boven- en onderkant dezelfde kleur als de letters in het menu links te geven. Kleur #FF9900 dus. Dat wit contrasteert toch nog net wat te veel met de overige kleuren. In bijgaand screenshot zie je hoe het er dan uit gaat zien. (Ik heb ook een gekleurde scrollbar aan de rechterkant gezet.:))
Ik moet trouwens zeggen dat ik die kleuren heel goed bij het onderwerp vind passen.
Overigens zie ik in die onderste witte balk het getal 04166 staan. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.:)
Samengevat: vervang je logo, kleur je rechter scrollbar en de witte balken, haal dat getal weg en hij is af.

Guus.

Laatst bewerkt:
maybe een pre/voorkeur

Hoi,wat mij opvalt en niet echt lekker overkomt,is het adres, telefoon nummer,e-mail adres etc. onderaan de pagina,vindt dat nogal irri (lijkt mij erin gepropt) vooral omdat er een contact button is
btw.het landenvlagje van belgie met daaronder nederlands vindt ik ook verwarrend,liefst zie ik vlaams/nederlands
verders een lekkere site
suc6

Geplaatst door Guus abc
Samengevat: vervang je logo, kleur je rechter scrollbar en de witte balken, haal dat getal weg en hij is af.

Het logo was van vorige keer al vervangen, de rechter is gekleurd, de witte balken vind ikzelf niet slecht (zal es overleggen met de eigenaar, want de site is niet alleen ontworpen voor mensen met jouw smaak :eek: )
En het getal noemen ze een bezoekersteller, had de eigenaar gevraagd om de nummers in afbeeldingen te krijgen om het zo wat mooier te maken maar voorlopig is het zo gedaan om de hits te weten.

Geplaatst door Doe-dit-dan
wat mij opvalt en niet echt lekker overkomt,is het adres, telefoon nummer,e-mail adres etc. onderaan de pagina,vindt dat nogal irri (lijkt mij erin gepropt) vooral omdat er een contact button is

Het is nu eenmaal een commerciële site en dan moet je het de mensen zo makkelijk mogelijk maken, niet ?
vlaams/nederlands : we spreken hier in belgie ook nederlands hoor, en ook frans maar dan heb ik 2 maal dezelfde vlag.(wordt in overweging genomen, gij zoekt uw vlagske in de plaats te krijgen he :rolleyes: )

Geplaatst door cbhonda
Het logo was van vorige keer al vervangen
Het laadt nu inderdaad een stuk sneller. Nu zat bij MIJ het oude logo nog in de cache (alleen geschiedenis gewist) waardoor ik dat niet gezien had.:)
Geplaatst door cbhonda
de site is niet alleen ontworpen voor mensen met jouw smaak :eek: )
Natuurlijk niet. Het zijn ook maar suggesties. Daarbij vind ik het erg leuk om een beetje met beeldbewerking te stoeien; vandaar al die bijlages.:)
Geplaatst door cbhonda

En het getal noemen ze een bezoekersteller.
Dan zou ik er iets vóór zetten als "U bent bezoeker: ".
Maar verder mijn complimenten. Ik vind hem er erg mooi uitzien.:thumb: Ook met witte balken.:D

Guus.

Geplaatst door cbhonda

Indien je problemen ondervindt gelieve dan het type browser mee te vermelden.
De ontwikkeling was met XP-prof en internet explorer 6.0.
De layout is grotendeels met css gemaakt.
www.contempo.be
Eigenlijk moet dit zijn : indien je een andere browser gebruikt dan ik laat dan even weten of je alles goed ziet.

Geplaatst door Guus abc

Het maakt natuurlijk niet uit dat die door sommige browsers niet ondersteund worden. In die browsers - bijv. Mozilla Firefox - zie je gewoon de standaard browserkleuren. Maar Internet Explorer ondersteunt ze wél. En daarmee bekijkt nog steeds het merendeel van de bezoekers zijn webpagina's - 93 % om precies te zijn.
Volgens Guus zijn statistieken moeten er nu toch al een 7 a 8 mensen gekeken hebben met een andere browser dan IE .:D

Geplaatst door cbhonda
Volgens Guus zijn statistieken moeten er nu toch al een 7 a 8 mensen gekeken hebben met een andere browser dan IE .:D
Als die geen gekleurde scrollbars zien, kunnen ze in ieder geval op mijn vorige screenshot zien wat ze missen.:D

Guus.

tis aant stilvallen

Allee mannekes en meiskes (vergeet ze steeds 'komt waarschijnlijk omdat ik er zelf geen heb') niet verzwakken he, je mag ook gewoon zeggen hoe mooi/lelijk je het vind hoor.

Aantal geregistreerde gebruikers: 40048 heb ik gelezen, dus hebben we er nog een pak te gaan.
:thumb: :p

Laatst bewerkt:
geen geiten en maar 3 talen

Er komen geen geiten op de site en er zijn maar 3 talen. :D
Maar ik snap wat je bedoelt, er zou een foutafhandeling in moeten zitten.
Zou eens een boek of een goede site moeten vinden, want zoals ik al zei 'eerste keer asp'.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan