Eerste keer opstarten doet raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Creativ3

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
Hey allemaal,

Ik had even een vraagje, onlangs is door mijn pc effe een vituele stofzuiger heen gegaan en windows er opnieuw op. alleen nu heb ik iets vaag wat ik ervoor nooit had. als ik de pc de eerste keer opstart gaat de harde schijf een vaag piepconcert geven, duurt ongeveer 10 sec en daarna gaat windows laden. ik vroeg me af wat dit kon zijn en of je het ook stoppen kan. btw als je ctrl alt del doet laad het allemaal wel in 1 keer.

alvast bedankt...:thumb:

Hoe weet je zeker dat het de harde schijf is?

En op welk moment krijg je dit piepconcert?

Voor/na biosscreen
Voor/na windows aanmeldscherm
voor/na...

ja ik zou ook eerder denken dat het je fans (ventilators) zijn die beginnen piepen zijn door het onvoorzichtig uitkuisen! :confused:

beantwoord ook zeker de vraag van wanneer het begint te piepen want dat is belangrijk...
En Is het na het opstarten echt helemaal gedaan met dat piepend geluid?

Heeft ie de fans uitgekuist met een stofzuiger?

Ik las vituele als virtuele, ik denk dus dat ie bedoelt dat ie z'n pc softwarematig heeft uitgekuist. Wel vreemd omdat te doen voor je er een nieuwe windows opzet. Maar ik kan het verkeerd geinterpreteerd hebben.

Kan je het piepend geluid beschrijven? (Is moeilijk, ik weet het) aan wat doet het denken? dat wij ons hier kunnen voorstellen hoe het klinkt alsof we erbij waren. En zijn de piepjes mooi gelijk of onderbroken?

Heeft ie de fans uitgekuist met een stofzuiger?

Ik las vituele als virtuele, ik denk dus dat ie bedoelt dat ie z'n pc softwarematig heeft uitgekuist. Wel vreemd omdat te doen voor je er een nieuwe windows opzet. Maar ik kan het verkeerd geinterpreteerd hebben.

Kan je het piepend geluid beschrijven? (Is moeilijk, ik weet het) aan wat doet het denken? dat wij ons hier kunnen voorstellen hoe het klinkt alsof we erbij waren. En zijn de piepjes mooi gelijk of onderbroken?

ah virtuele stofzuiger :P
dan denk ik inderdaad ook softwarematig maar ik begrijp dan echter niet hoe...
Behalve als daarmee een format wordt bedoelt

We willen graag meer weten over de grote beurt die je hebt gegeven. Kan het zijn dat er daarbij in de setup of bios iets veranderd is. Misschien ziet de bios dit wel als fout en geeft die nu een foutcode aan jou door. Het zijn dan korte en lange pieptonen. De betekenis kun je vinden in de handleiding of op de site van de leverancier maar er zijn ook sites die informatie geven over de betekenis op verschillende computers. De harde schijf kan natuurlijk niet piepen dus moet het de PC speaker zijn of een zoemertje dat op het moederbord zit. De oplossing is waarschijnlijk het bios bezoeken en komt er geen foutmelding, dan de instellingen controleren.

Ik heb windows erop laten zetten omdat ik het zelf niet snapte, maar het is echt alleen de eerste keer met opstarten dat hij rare geluiden geeft.

Ik heb een filmpje gemaakt. ben aan uploaden

Niet op de buiten spelende kinderen letten, dat komt niet uit mijn pc haha:P

http://www.youtube.com/watch?v=66MrJIZ7PT8

op 23 sec gaat ie geluid maken:S

Laatst bewerkt:
3 dingen doen/proberen:

1. Ons hier vertellen wat voor piepjes het zijn... (kort, lang, doorlopend, herhalend, hoeveel, vaak kan het ook een soort van morsecode zijn... Meestal is dat met een pauze tussen, probeer het hier dan gewoon neer te schrijven als: kort pauze kort kort kort kort pauze kort, ofzo)

2. Bios resetten, dit doe je door de stroom van je pc te halen, het batterijtje uit het moederbord te halen en het er 10 min later weer in te zetten.

3. Nu je de stroom toch ontkoppelt hebt om het bios te resetten kan je meteen het mobo ontladen, dit doe je door de powerknop van je pc een minuut lang ingedrukt te houden.

Pc terug aanzetten en zien wat er gebeurt, blijven de biepjes, dan zeker stap 1 doen, ons de biepcode geven.

Edit: filmpje is natuurlijk ook goed

ja ik zou eens proberen uit te voeren wat vis ta daar aangeeft.

Het geluid vind ik wel niet echt piepend :P

Voor de tip van vis ta uit te voeren zal je zowiso je kast eens moeten opendoen voor dat allemaal open te doen...
dan kan je ook misschien eens zeggen waarvan het geluid exact vandaan komt want voor mij lijkt het precies een geluid van een fan die niet goed vast zit ofzo...
want ik heb namelijk vernomen dat je zelf niet xp hebt geinstalleerde en misschien dus ook dat die kast verplaatst is ;)

maar we weten nu nog altijd niet echt wat die virtuele schoonmaak was of maakt dat allemaal al niet veel meer uit omdat xp toch opnieuw geinstalleerd is...

Het zijn in ieder geval al zeker geen biosbeeps, daar zijn we het over eens:p

Ik zou ook eens proberen luisteren waar het geluid vandaan komt als je de kast open hebt staan. Dus kast openmaken, even die 2 dingetjes van heirboven doen en dan de kast nog even open laten staan en je pc opzetten. Luisterend waar het geluid vandaan komt.

Let wel dat het geluid anders kan klinken als je kast openstaat en als het inderdaad 1 van je fannetjes is kan het zelfs zijn dat je het geluid niet hoort als de kast openstaat omdat er een heel andere luchtstroom in de kast heerst dan dat ie gesloten is.

Ook eens vragen aan degene die windows er voor je heeft opgezet of ie er verder nog iets mee heeft gedaan, in de kast ofzo, of in het bios.

Kijk of alles goed vastzit, de kast genoeg plaats rondom zich heeft en probeer de kast eens net zo te zetten als voorheen. Met bewegende onderdelen (zoals bijvoorbeeld de harde schijf) is een halve graad al genoeg om een vervelend geluid te geven en ergens tegenaan te trillen.

ik denk ook gewoon dat door het opstarten er iets gaat trillen...
bij het opstarten van mijn ouders hun pc hoor je de pc ook veel harder draaien en daardoor als er dan iets los zit kan het wat tegen iets aan trillen...

Hetgeen je normaal gezien harder hoort draaien als de pc wordt opgezet is de CPU-fan. Pas wanneer je pc voldoende is opgestart om te temperatuur van de CPU te kunnen interpreteren en het mobo weet dat het veilig is om de fan wat lager te zetten zal de fan langzamer gaan draaien.

Dit is iets anders, aangezien het geluid pas veel later start en de pc dan al lang actief is.

ooh, ik dacht dat het op dat moment was dat het probleem zich voordeed

Ja maar dat kan tog niet aan een losse fan of iets liggen, als je ctrl alt del doet is meteen weg, en start hij gewoon normaal op. en ik had het al gevraagd aan diegene die windows er op had gezet maar die snapte het ook niet. als je het filmpje kijkt zie je dat bij het scherm van megatrend staat IDE harddisk en daar mijn pc dat geluid maakt.

maar vind zo raar dat 2de keer neit is:shocked:

maar bedankt voor reacties al:D

wel ik raad je toch aan om die pc eens open te prutsen en eens te kijken waar het geluid vandaan komt...

het is inderdaad raar dat wanneer je ctrl + alt + del intikt dat je direct verder kan maar er moet toch een oorzaak zijn dat het niet automatisch gaat hé :p

dus, ik zou echt eens die pc eens voorzichtig openkraken :P
gewoon schroefjes losmaken zou al genoeg moeten zijn :D

en dan eens opnieuw opstarten met die kast opengemaakt:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan