• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

eerste letter van een naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
Beste forumisten,

via de formule
Code:
=ALS(LINKS('test EW.xlsm'!Tabel1[Naam];1)="a";"mag niet stempelen";"ok")
bekijk ik de eerste letter van een naam. In de formule staat de waar en de onwaar vermeld.

Nu is het zo dat de eerste letter van de naam niet a,b,c,d,e,f,g... in een volgende periode mogen de eerste letters niet h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z zijn...

Via de combinatie of(als...) kan ik er wel geraken, maar ik vroeg me af of er een kortere formule de of(als) kan vervangen...

ik ben benieuwd :)

groeten
spiesse

Spiesse,

als je gebruik maakt van de ASCII-codes van die eerste letter lukt het misschien wel, zie bijlage

Bijlagen

haije, long time

ik ga es moeten kijken om uw formule te veranderen aan mijn gegevens, want ik kom bij mijn eigen naam 83 uit ipv 115... Wordt effe zoeken dus :)

ik hou je op de hoogte :)

Zet de letter om naar een kleine letter:
Code:
=ALS(EN(CODE(LINKS(KLEINE.LETTERS(D5);1))>=97;CODE(LINKS(KLEINE.LETTERS(D5);1))<=102);"mag niet stempelen";"ok")

hey michel,

that does the trick. ik pas deze aan en zet hem dan ook op opgelost!

Thx excelmates :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan