• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerste numerieke waarde uit cel weergeven in rij met tekst en getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerom747

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2017
Ik heb een rij met cellen waarin zowel tekst staat als getallen. Ik wil in die rij de waarde van de eerste cel die numeriek is weergeven.

In het voorbeeld C3:M3 wil ik in een cel (A3) de waarde "2" (is waarde uit eerste cel met numerieke waarde) weergeven en in C5:N5 de waarde "4"

Bekijk bijlage helpmij voorbeeld.xlsx

Deze misschien:
Code:
=ADRES(3;VERGELIJKEN("ttttttttttttttttttttttttttt";C3:M3;1)+3)

Kan je dit verduidelijken in je voorbeeld, kan je niet volgen met je tekst of misschien fout voorbeeld

Ik heb de excel waar ik het voor nodig heb bijgevoegd, wellicht is het dan duidelijker.
In de rijen 71, 76, 81 en 86 staat soms de tekst "nog niet". Deze tekst staat er als gevolg van voorwaardelijke opmaak en is afhankelijk van een andere berekening. Nu wil ik in de lege cel voor die reeksen met "nog niet" (dus F71, F76 enz) het eerste getal na de laatste "nog niet" hebben staan. In F71 heb ik een verwijzing naar die cel handmatig gedaan.
Bij deze getallen in rij 71 is dat de waarde uit cel P71 (8,85), maar als er getallen veranderen en het werkblad alles doorrekent kan het een andere cel moeten zijn. Verander bijvoorbeeld in cel B105 de inflatie van 2% naar 1%. De verwijzing in F71 zou nu dus ook automatisch naar Q71 (9,25) moeten worden.

Bekijk bijlage helpmij voorbeeld 2.xlsx

De kleur staat er vanwege de voorwaardelijke opmaak. De tekst is het resultaat van de formule.
In F71
Code:
=OFFSET(G71;;COUNTIF(G71:AA71;"Nog niet"))

OFFSET() = VERSCHUIVING() COUNTIF() = AANTAL.ALS()

Is het teveel gevraagd om de oplossingsvoorstellen even te testen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel, Cobbe.
Ik had natuurlijk jouw eerste antwoord getest in de eerste bijlage, maar ik kreeg niet de juiste waarde. Ik heb waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Jouw tweede formule is ook anders dan de eerste. Ik ga eens in de excel help duiken om te begrijpen wat jouw formule doet, want ik ken deze nog niet.
Nogmaals dank en fijne feestdagen.

#5 gemist? Is wat eenvoudiger maar moet je zelf wat voor doen.

VenA, ik ben niet thuis in VB code. Ik heb #5 niet gemist, maar mis wel voldoende kennis :) Dank voor je oplossing, maar ik gebruik die van Cobbe

Mijn formule zoekt met =ADRES(3;VERGELIJKEN("ttttttttttttttttttttttttttt";C3:M3;1)+3) naar een tekst die niet bestaat en een eigenaardigheid is dan dat de laatste cel met tekst wordt aangeduid als gevonden cel.
Daar tel je een cel bij en je hebt je eerste cel met numerieke waarde.
met : =indirect(ADRES(3;VERGELIJKEN("ttttttttttttttttttttttttttt";C3:M3;1)+3)) krijg je de waarde van die cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan