Eerste poging dslr

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tha Devil

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
1 sep 2002
Besturingssysteem
macOS Sequoia
Hallo allen,

Sinds een week zijn we in het bezit van een Canon EOS 1000D i.c.m. 18-55mm objectief.

Om daar eens mee aan de slag te gaan heb ik wat foto's gemaakt van een basketbal wedstrijd.

Deze zijn hier te vinden: http://www.flickr.com/photos/s_talen/sets/72157614547797197/

Specifieke instellingsinformatie kan ik niet echt geven.

Ik ben niet het type dat een boekje gaat doorlezen voor iets te gebruiken.
Ik vind het prettiger om het gewoon in de praktijk te doen.

Hetgeen ik vooral mee heb geëxperimenteerd is de sluitertijd.
Hierin merkte ik dat bij een lagere sluitertijd er een aardig betere belichting is, met name bij het maximale inzoomen.
Nadeel daar van was dat het helemaal niet geschikt is voor beweging :P

Nu heb ik al gelezen dat je dan de ISO-waarde aan moet passen, dat is dus iets wat ik de volgende keer wil gaan proberen.

De reden dat ik deze thread plaats is dan ook in de hoop om wat adviezen te krijgen over het gebruik van zo'n toestel bij met name bewegingen.

Laatst bewerkt:
Fotografie is een technische aangelegenheid, indien je van plan bent om al uw opnamen op automatisch (het groene rechthoekje) te nemen, heb je véél te véél geld uitgegeven. Mijn advies, neem de moeite om de handleiding grondig te lezen en lees enkele boeken/webpagina's over fotografie. Indien je de basisbegrippen door hebt, begin dan pas te experimenteren, je gaat er veel meer plezier aan beleven... (omdat je weet wat je doet) en begin al maar te sparen voor een nieuw objectief. Als je mijn raad volgt zal je snel weten waarom:p

Diafragma, sluitersnelheid en ISO bepalen de scherpte en scherpte diepte en kwaliteit van uw opnamen. Door een juiste combinatie van deze drie neem je iedere shot goed (op voorwaarde dat je genoeg licht hebt natuurlijk)

Tja ik kan alleen maar mee gaan met de persoon boven mij. Met zo'n camera is het leuker (en leerzamer) om alles zelf handmatig in te stellen. Ik heb zelf de Canon 400D en gebruik gerust ook de automatische stand, maar vaker de handmatige instellingen.

Kreeg je niet een voucher om voor 25 euro mee te doen aan een fotografie workshop bij het NIDF(Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie)?
http://www.canon.nl/For_Home/Acties/index.asp

Ik heb dat toen ook voor mijn camera gedaan. Kreeg elk onderdeel van de camera uitgelegd. Daarnaast nog fotografie tips en uitleg diafragma enz..

Laatst bewerkt:
Het is niet zo dat ik deze foto's op de Automatische stand heb genomen.

Gezien de eerste poging met een spiegelreflex hield ik het alleen op de sluitertijd (Draaiknop op "TV")

Ondertussen is de combinatie ISO+Diafragma+sluitertijd al bekend geworden.

De eerste set wist ik nog niet precies wat ik met de ISO kon, nu blijkt dus dat ik die veel hoger had moeten zetten.

Hebben jullie nog raad qua objectief?
En waar ik dan op zou moeten letten.

De 15-88 mm is een goed objectief om te leren, maar is snel "te klein". Voor ieder soort opnamen heb je een andere lens. Indien je graag indoor sport wedstrijden wenst te nemen, ben je goed met een telezoom (75-200mm bvb) je kiest voor indoor best een lens met hoge lichtsterkte (wel op het budget letten) Hoe meer licht je binnen krijgt hoe kleiner je de sluitersnelheid kan zetten, hoe minder last je hebt van bewegingen. Voor buiten wedstrijden is dit weeral minder belangrijk omdat er meer licht is. Indien mogelijk huur/leen voor een weekend de gewenste lens en evalueer of ze geschikt is voor wat je ermee wil doen.
Zelf werk ik met een Canon 450D met een 18-200/5.6 objectief. Door zijn grote range heeft die wat nadelen, maar die neem ik er graag bij aangezien je dan ook een grote range ter beschikking hebt in één lens. Mijn volgende lens wordt een 100mm macrolens daar mijn intresse in macro opnamen ligt.

Ondertussen is de combinatie ISO+Diafragma+sluitertijd al bekend geworden.

De eerste set wist ik nog niet precies wat ik met de ISO kon, nu blijkt dus dat ik die veel hoger had moeten zetten.

BTW, ISO is geen wonder middel,:shocked: in de goeie ouwe filmtijd stond een hogere ISO gelijk aan een korreliger beeld, in het digitaal tijdperk staat dit gelijk aan meer ruis....:(

Je hebt een 1000D, waag je eens aan RAW en probeer de "Digital Photo Professional" software eens uit. Vroeger gingen we in de donkere kamer om foto's goed te krijgen vandaag gebruiken we software:love: give it a try:thumb:

Toevallig dit weekend van mijn opa een 70-210mm lens gekregen.

Hij had eerder een analoge EOS en dus de lensen nog over aangezien hij nu een digitale Panasonic heeft gekozen.
Ook had hij nog een flitser welke op ons toestel past.

Helaas is het basketballseizoen net afgelopen dus dat soort sportfoto's zit er voorlopig niet in maar kan nou mooi wat uit gaan proberen met die verschillende waardes.

@Crash: De voucher zat er inderdaad bij, het is mijn moeders toestel dus die gaat ook heen.

Met de adviezen kan ik zeker uit de voeten :thumb:

Volg hierbij het hierboven gegeven advies.

Hopelijk heb je voldoende interesse in de fotografie om je DSLR verder uit te breiden.

Tegenwoordig zijn de DSLR instap modellen zo laag gezakt in prijs dat iedereen er nu één wil kopen. Velen kopen echter een toestel, met meestal in kit één of twee lenzen van 'mindere' kwaliteit, en daar houden ze het dan bij. En met dat toestel gaan ze familie fotootjes trekken.

Mijn mening is dat deze mensen zoals reeds hierboven beschreven, veel te veel geld hebben uitgegeven.

Voor een prijs van tussen de 300 en de 500 EUR heb je momenteel een prosumer of bridge toestel, meestal uitgerust met een superzoom deze leveren prachtige foto's af, , hebben ook manuele stand enz enz...

en zoals vorige poster zegt, begin maar al te sparen, want je hebt altijd wel wat op je verlanglijstje

ben nu gelukkige bezitter van
400d met batterygrip
2 flitsers (canon 430EX en Vivitar)
Canon 18-55 kitlens
Canon 70-200L f4
Canon 50mm 1.8

4 statieven
2 flitsparaplu's
Set Cactus flashtriggers (1transm 2 rec)
en nog wat geheugenkaarten en andere toebehoren

tot nu toe kostte dit alles al wat, enne, er staat nog veel op verlanglijstje

DUS,
heb je interesse in de fotografie,
wil je bijleren over de technieken, experimenteren,
ben je bereid om verder in je 'hobby' te investeren
enz...

koop dan een DSLR

Die 70-210, kan je ook verder mee experimenteren, kijk eens of op alle zoombereiken de autofocus werkt, want heb weet van bepaalde lenzen vanop de vroegere analoge camera waarvan de autofocus niet werkt,

Voor de rest, begin maar al uit te kijken naar al het lekkers wat er voor de fotografie op de markt is en nog veel fun van je toestel

Laatst bewerkt:
Kreeg je niet een voucher om voor 25 euro mee te doen aan een fotografie workshop bij het NIDF(Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie)?
http://www.canon.nl/For_Home/Acties/index.asp

Ik heb dat toen ook voor mijn camera gedaan. Kreeg elk onderdeel van de camera uitgelegd. Daarnaast nog fotografie tips en uitleg diafragma enz..
Dus de moeite waard crash? k denk dat ik dat ook maar doe. :)

Hoe groot was de groep?

Ik vond het zeker de moeite waard. De werking van m'n camera werd volledig uitgelegd. Daarnaast ook nog uitleg over diafragma, sluiter tijd enz. Je kreeg ook tussendoor tijd om dingen van de uitleg met je camera uit te proberen.

Tha Devil,

Een leuke serie foto's heb ze allen bekeken jammer ze zijn geen van allen scherp en de meeste onderbelicht, is niet erg want je hebt je camera net.(zal al wel beter gaan nu;))
Toch moet het anders gaan doen zorg dat je sluitertijd boven de 100 (voor de scherpte) komt als toch wil spelen met het diafragma probeer deze rond de 7 te krijgen gooi je iso gerust omhoog naar 600 of 800 (bij het groene blokje gaat hij naar 400) als je tenminste niet wil afdrukken op posterformaat (50x75) probeeer dit eens zul je zien dat het allemaal scherper wordt.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan