Eerste regel word aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

90benjamin90

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2011
Goedemiddag,

Ik zit met een 700 pagina tellend bestand waarvan de eerste regel van elke pagina gecentreerd moet worden, lettergrootte 14 moet krijgen en dikgedrukt moet worden. Nu kan ik dit handmatig doen maar hoop dat er hier een macrootje voor geschreven kan worden? Kom er zelf namelijk niet uit!

Daarnaast staat er op elke pagina standaard dingen die weg kunnen en een datum en tijdstip (in seconden precies) wanneer de pagina is berekend. Als iemand mij hier mee kan helpen om deze stukken "nutteloze" tekst weg te laten halen adh van een macro en die tevens de eerste zin van elke pagina laat centreren, dikgedrukt en lettergrootte 14 maakt. In de bijlage zien jullie een voorbeeld van een pagina hoe de output van het rekenprogramma is en hoe het moet worden! Echter heb ik het verwijderen van nutteloze tekst al met de hand gemaakt. Wanneer ik dit opnieuw ga doen, zou ik graag gebruik willen maken van de gehele macro!

Samengevat:
Regel 1: TANK VOLUME TABLE (moet verwijderd worden)
Regel 2: CF8200 (moet verwijderd worden)
Regel 3: Datum en tijdstip rechts gecentreerd (moet verwijderd worden)

Mijn dank is groot!

Bijlagen

Het plan om de eerste regel van de pagina vet te maken, te centreren en 14 punten is een heel slecht plan, omdat je nooit zeker kunt weten dat een regel die op een bepaald moment bovenaan staat daar ook blijft. Tekst heeft namelijk de gewoonte om te gaan schuiven, bijvoorbeeld als je een andere printer kiest die iets andere marges heeft. Of als iemand besluit dat het lettertype wel een puntje kleiner mag. Voor je het weet, staat de tekst ineens midden op de pagina.
Veel beter is het om die tekst die je bovenaan een pagina wilt hebben een opmaakprofiel te geven waarin je aangeeft hoe de tekst er uit moet zien (vet, 14 pt, gecentreerd, op nieuwe pagina beginnen) en die stijl vervolgens toe te wijzen aan de gewenste tekst.
Dat zou je dan handmatig moeten doen, maar dat kun je waarschijnlijk nog wel doen op basis van Zoeken en Vervangen. En anders is een sneltoets voor de stijl vaak al snel genoeg. Een groot document kun je op die manier wel in een kwartiertje opmaken.
Het schrijven van een macro die alles automatiseert daarentegen, kost vermoedelijk een half uur of zo. En dan is de vraag gerechtigd: weegt het schrijven van een macro op tegen het uitvoeren van een kwartiertje werk? En die vraag lijkt mij simpel te beantwoorden :)

Code:
Sub snb()
    For j = 1 To ThisDocument.BuiltInDocumentProperties("number of pages")
        Selection.GoTo wdGoToPage, , j
        If InStr(Selection.Paragraphs(1).Range.Text, UCase("Tank Volume Table")) > 0 Then Selection.Paragraphs(1).Range.Delete
        If InStr(Selection.Paragraphs(1).Range.Text, "CF8200") > 0 Then Selection.Paragraphs(1).Range.Delete
        With Selection.Paragraphs(1)
            .Alignment = wdAlignParagraphCenter
            With .Range.Font
                .Bold = True
                .Size = 14
            End With
        End With
    Next
End Sub

Zo'n routine heb ik zelf ook wel liggen, maar dan zou ik 'm alleen gebruiken om de tekst te verwijderen. Ik zou toch echt de eerste alinea een stijl geven met de door mij aangegeven kenmerken; dit zou mij veel te riskant zijn qua document beheersbaarheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan