• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerste waarde in rij + 11 kolommen met waarden in dezelfde rij zoeken en optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jk88
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jk88

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Ik wil de omzet van een nieuwe klant in het eerste jaar berekenen maar ik kom er niet uit.

Zie Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx voor een voorbeeld.

In 2014 zijn er 3 nieuwe klanten aangemaakt.
- Klant A heeft in januari 2014 zijn eerste aankoop gedaan. Zijn eerste jaar loopt dus 12 maanden (t/m december 2014). De som in het voorbeeld zou 200 moeten zijn.
- Klant B heeft in april 2014 zijn eerste aankoop gedaan. Zijn eerste jaar loopt ook 12 maanden (t/m maart 2015). De som in het voorbeeld zou 100 moeten zijn.
- Klant C heeft in februari 2015 zijn eerste aankoop gedaan. Zijn eerste jaar loopt ook 12 maanden (t/m januari 2016). Het is echter nog geen januari. Dus hier moet een waarde 0 worden getoond (er moet altijd een range van 12 maanden zijn)

Vanuit cel Y2 heb ik de naam EersteAankoop gedefinieerd (tab Formules - Namen beheren) als:
Code:
=VERGELIJKEN(WAAR;(INDEX((Blad1!$B2:$X2)<>0;0));0)

In cel Y2 en naar beneden gekopieerd:
Code:
=ALS(EersteAankoop>=KOLOM()-12;0;SOM(VERSCHUIVING(B2;0;EersteAankoop-1;1;12)))
Dit biedt de mogelijkheid om extra maanden toe te voegen (op dit moment tussen X en Y) en dan werkt het nog steeds, zolang de "omzet jaar 1" maar direct op de laatste 12 maanden volgt.
Maar dan moet je óók de gedefinieerde naam aanpassen (de $X2 opschuiven).
Edit: let op, als je vanaf een andere regel "Namen beheren" opstart, dan krijg je dat regelnummer in de formule (i.p.v. de 2). Dat moet je vooral niet aanpassen, anders krijg je scheve verhoudingen dan wel foute relaties of hoe je het ook noemen wilt. :d

Hier het bestand, met wat extra regels toegevoegd om te testen:
Bekijk bijlage Omzet eerste 12 maanden MB.xlsx

Laatst bewerkt:
Vanuit cel Y2 heb ik de naam EersteAankoop gedefinieerd (tab Formules - Namen beheren) als:
Code:
=VERGELIJKEN(WAAR;(INDEX((Blad1!$B2:$X2)<>0;0));0)

In cel Y2 en naar beneden gekopieerd:
Code:
=ALS(EersteAankoop>=KOLOM()-12;0;SOM(VERSCHUIVING(B2;0;EersteAankoop-1;1;12)))
Dit biedt de mogelijkheid om extra maanden toe te voegen (op dit moment tussen X en Y) en dan werkt het nog steeds, zolang de "omzet jaar 1" maar direct op de laatste 12 maanden volgt.
Maar dan moet je óók de gedefinieerde naam aanpassen (de $X2 opschuiven).
Edit: let op, als je vanaf een andere regel "Namen beheren" opstart, dan krijg je dat regelnummer in de formule (i.p.v. de 2). Dat moet je vooral niet aanpassen, anders krijg je scheve verhoudingen dan wel foute relaties of hoe je het ook noemen wilt. :d

Hier het bestand, met wat extra regels toegevoegd om te testen:
Bekijk bijlage 253325

Top. Werkt super.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan