eerste windows xp verwijderen + hele HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

kleine jean

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Berichten
3
Beste kijkbuiskinderen,

Ik heb de PC van m'n vriendin in beheer.

Er zat 1 HD in (IDE) met op de 1ste partitie C: Windows XP pro.

Door ruimtegebrek heeft ze er een HD (SATA) bijgekocht.
Die heb ik ingebouwd, en op de 1ste partitie D: OOK Windows XP pro geinstalleerd.
(die 1ste was een beetje in de war :) )

Ik wilde uiteindelijk de IDE HD helemaal formatteren en opnieuw indelen.

Toen ik bij schijfbeheer kwam zag ik een probleem:

De C: partitie is nogsteeds het opstart-volume, en D: is het systeemvolume.
(als ik in de nieuwe XP zit)
(Op C: is ook boot.ini te vinden e.d. en op D: niet)

Is het nog mogelijk om de IDE HD (C: ) te verwijderen/formatteren?
En eventueel van D: , C: te maken?

Iemand ideeën?
 
leg er aan op welke schijf je dus windows wild heben.
voor de sata schijf heb je wel een floppy nodig of native suport dan ziet windows hem ook
 
En zorg ervoor, dat er alleen die SATA schijf erin zit, daar je windows op installeren, eventueel volgens bovenstaande, en als die werkt, de IDE erbij hangen, wel in de bios de BBS/RIAD/SATA controller, of SATA 1/2/3/4 schijf, afhankelijk hoe het daar staat, boven de IDE 1schijf als eerste zetten, om van op te starten.
 
1. Ik heb Windows al geinstalleerd (op de nieuwe schijf, op D: )
2. de Sata-schijf is DUS ook al ingebouwd (ik had geen floppy nodig)

Heb ik mijn vraag wel duidelijk gesteld?
 
En zorg ervoor, dat er alleen die SATA schijf erin zit, daar je windows op installeren, eventueel volgens bovenstaande, en als die werkt, de IDE erbij hangen, wel in de bios de BBS/RIAD/SATA controller, of SATA 1/2/3/4 schijf, afhankelijk hoe het daar staat, boven de IDE 1schijf als eerste zetten, om van op te starten.

Ik zie nu in, dat ik de IDE schijf eruit had moeten halen voordat ik windows op die andere schijf zette.

Maar kan ik nu nog die IDE schijf formatteren, zonder windows er opnieuw op te zetten?
Op die IDE-schijf staat dus o.a. het bestand: boot.ini
 
Laatst bewerkt:
[

Ik zie nu in, dat ik de IDE schijf eruit had moeten halen voordat ik windows op die andere schijf zette.

Maar kan ik nu nog die IDE schijf formatteren, zonder windows er opnieuw op te zetten?
Op die IDE-schijf staat dus o.a. het bestand: boot.ini

Als je nu gewoon weer windows opnieuw op de nieuwe harde schijf zet, als er toch nog verder niets opstond, met de oude eraf, en als windows draait, die oude schijf erbij hangen, en in schijfbeheer dat ding opnieuw indeeld en formateerd, is het toch goed.

Nu staan alle verwijzingen naar de D: schijf, dat kun je niet veranderen, en moeten de opstartbestanden op de C: van die oude schijf blijven staan, anders werkt windows niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan