• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Efficient and simpele formule ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vacances2000

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Beste,
Nu gebruik ik een combinatie van IF en VLOOKUP formules om mijn facturen samen te stellen. Maar ergens loop ik de mist in als het gaat om het combineren van beide een drie of viertal keren. Iemand die kan helpen ? Zie bijlage.

Groet;
Jonathan

Bijlagen

ik zie in je voorbeeld nergens if of vlookup, dus voor mij is het onduidelijk wat je nu wilt.

Dag Marco,
Bijgevoegd een geupdate versie van het excel bestand. Hierin is een IF / vooklup formule opgenomen met twee scenarios (aanbetalingsfactuur en factuur). Met credit factuur en commissie wordt deze nog langer. Door het factuur nr in te vullen in het blauwe vak, zou ik graag dat die gegevens van de tabel erboven juist worden weergegeven... maar het laatste deel van de formule klopt nooit...

Misschien iets duidelijk als je het voorbeeld zoet ?

Dank.
Jonathan

Bijlagen

Jonathan,

zou je kunnen aangeven welke uitkomst je verwacht voor de formules op regels 16 en 17?

Waarom die vele combinaties van IF en VLOOKUP formules
Je factuurnr is toch een uniek nr dus alle benodigde gegevens staan dan toch op 1 regel?

Willem,
Dat klopt 1 regel 1 factuur : zie factuur nrs.

Haije,
Op regels 16 en 17 verwacht ik dat de gegevens uit kolommen E, F en G worden overgenomen op basis van de voorwaarden in B, C en D. De scenario's vind je in kolom I en J per factuursoort, bijvoorbeeld als het om een factuur gaat, dan moet de aanbetaling en het saldo voldaan zijn.

Gaat het om een commissie factuur, dan zullen beide voldaan moeten zijn (aanbetaling en saldo).
Gaat het om een aanbetaling, dan hoeft er nog geen saldo voldaan te zijn maar moet de regel van het saldo (17) wel leeg staan.
Is een van de betalingen nog niet voldaan en wenst de klant alvast de factuur te ontvangen, dan is de betaalmethode "OPENSTAAND", zonder datum, wel met bedrag (geldt voor aanbetalingen en saldo)...
Is het een agent die commissie ontvangt, dan dient het bedrag bij commissie (regel 11) ingevuld te zijn wanneer aanbetaling en saldo betaald zijn

Groeten,
J

Bijlagen

Hoe kan een klant nu een betaling doen voor hij een factuur gekregen heeft?

Dag Emiel,
Dat heet factuur bij betaling... Bij Bol.com betaal je ook eerst voordat je een factuur krijgt (meteen erna)

Groet !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan