Efficient omgaan met laptop accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Salamanderr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 apr 2013
Hallo mensen,

Ik heb een ultrabook met een redelijk goede accu en dat wil ik graag zo houden. Nu heb ik twee vragen m.b.t. de accu:

1. Is het verstandig om de laptop aan het netstroom te houden ook al is de accu 100% opgeladen?
2. Aangezien ik de laptop nu vaak alleen thuis gebruik heb ik de accu uitgeschakeld via het BIOS. Zal dit de levensduur van de accu dan ook verlengen aangezien ik de accu niet gebruik?

Alvast bedankt.

Moderne accus houden van koelte... de levensduur gaat achteruit bij het stijgen van de bewaartemperatuur.
Verder is het wel beter om de accu vol te houden, dus af en toe bijladen; dit in tegenstelling tot oude NiCad accus, die moest je juist altijd volledig leeg maken om het geheugeneffect te vermijden....

Ok, aanvulling:

Bij de moderne accu's is er geen of nauwelijks sprake van het zgn. "geheugeneffect" - dus dat door het tussentijds opladen de capaciteit sterk af kon nemen - MAAR, net als hun voorgangers, kunnen accu's maar een zeker aantal keren worden opgeladen, alvorens ze "dood" gaan. Dat is heden ten dage ook sterk verbeterd...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan